Balaurul i-a venit de hac Sfîntului Gheorghe
Cap în cap 17 mai 2015 Niciun comentariu la Balaurul i-a venit de hac Sfîntului Gheorghe 56La începutul lunii mai, o pictură murală din centrul Bucureștiului, care îl înfățișa pe Sfîntul Gheorghe a fost ștearsă în urma presiunilor Bisericii Ortodoxe Române. Gestul a fost interpretat de artiști, dar și de simpli oameni ca fiind o limitare a libertărții de expresie care nu ar trebui să existe, indiferent dacă este un act artistic sau nu, deoarece vorbim despre un spațiu public, care ar trebui în mod teoretic, să fie unul social, al tuturor.
interviu cu artistul Dan Perjovschi
Dan Perjovschi: „Mi se pare jignitor acest rol al artei, ca panseluță decorativă”
Considerați că pictura realizată de artiștii Irlo, Obie Platon și Kero era o jignire adusă creștinătății sau a fost doar o exagerare?
S-ar putea ca și Poarta Sărutului a lui Brîncuși să fie considerată de niște oameni ca o jignire asupra sărutului. Și nu are nicio relevanță faptul că cineva se simte ofensat de ceva în țara asta. Există proceduri democratice. Atunci cînd ești ofensat, ai o replică, depui o plîngere, faci o manifestație, scrii primarului o scrisoare. Nu ca șobolanii, pe din dos faci să dispară.
E o interpretare a unei iconografii creștine și cred că în lumea de astăzi ideea de tabu poate fi atacată, ei nu ofensau în pictura asta, nu era în scop critic, ei nici măcar nu criticau religia în sine, ci era o reinterpretare a unor simboluri. Eu nu mă pricep, eu ca artist nici măcar nu empatizez cu tipul acesta de impresie vizuală, pe mine mă interesează principiul, ci mă interesează faptul că a fost cenzurat. În România lucrurile se petrec pe din dos. Nu apar acte în care să se spună ce lege, ce principiu interzice libertatea de expresie. Oficial, toți sîntem democrați. În realitate, nu.
De fapt, ce s-a dorit prin această reprezentare a artei urbane?
Contează mai puțin asta, eu pot să spun atît: în anul cînd toată lumea din țară se bătea cu pumnul în piept pentru libertatea de expresie în cazul Charlie Hebdo și noi eram împotriva musulmanilor cei răi, în anul acesta, în orașul București, o lucrare de artă a fost repictată, acoperită. Nu contează ce era înăuntrul ei, contează faptul în sine.
De asemenea, este cunoscut faptul că există „aspecte urbanistice” cu mult mai jignitoare, care nu au fost semnalate niciodată ca fiind o problemă. Credeți că este doar o dorință de exercitare a puterii Bisericii Ortodoxe Române?
Acea lucrare nu discrimina pe nimeni, era o interpretare cu care puteai să nu fii de acord. Credincioșii puteau să depună o plîngere la Primărie, să facă o demonstrație, să facă o altă pictură. Pînă la urmă chiar curatorul proiectului l-a acoperit pentru a stinge tensiunile. Este inacceptabil. Nu știu dacă Biserica a fost de vină, ci mai mult a fost un principiului al dominoului așa cum se întîmplă de obicei în România. Nouă ne place să nu se întîmple nimic și ca să evităm asta, preferăm să ne întoarcem la un perete alb.
În opinia mea, ce e pe stradă ar trebui să fie social. Și lumea care are o problemă cu grafitti în general să își aducă aminte că în România, grafitti a început cu „Jos Ceaușescu”, este un grafitti istoric, au fost ilegale, nu s-a cerut aprobare pentru ele și totuși au devenit istorie. Deci principala problemă este cum negociez spațiul public, pînă unde merge libertatea de expresie.
Și eu nu sînt împotriva Bisericii Ortodoxe, pentru că are tot dreptul să se exprime, dar nu are dreptul să mă cenzureze, cum nici eu nu am dreptul să îl cenzurez. S-au gîndit vreodată că atunci cînd bagă megafoanele în stradă, la slujbe, poate încalcă libertatea unui musulman sau a unui evreu care nu are aceeași credință? Spațiul public nu este ortodox, și ține de altceva. Trebuie să ne respectăm unii pe alții în acest spațiu, nu ar trebui să pornim un mare război din asta. Am ajuns în această situație cu toții, să profităm de ea și să discutăm.
Ați pornit inițiativa „Zidul e al nostru” pentru a vedea care este și viziunea oamenilor. Ce rezultate ați obținut?
Eu am translatat zidul real pe zidul de Facebook, unde i-am invitat să se exprime, să-și dea cu părerea vizual sau conceptual, ce ar putea fi. Și am primit 300 de propuneri, dintre care foarte multe extrem de critice și agresive cu privire la Biserica Ortodoxă Română și la patriarh pentru că atunci cînd patriarhul sfințește construcții folosind trafaletul era inevitabil să nu se facă legătura și cu peretele șters. Eu sînt în dezacord cînd prin grafitti se înțelege doar ceva care înfrumusețează un cartier decăzut. Eu refuz această asociere, că unde în oraș e uitată o mizerie și aducem artiști să o facă mai frumos. Mi se pare jignitor acest rol al artei, ca panseluță decorativă. În opinia mea, a fost un gest de creativitate foarte important și într-un anume fel, zidul a devenit ceva mai important.
În ce direcție ar trebui să meargă mai departe?
M-am solidarizat împotriva unui act de cenzură, mai departe oamenii trebuie să facă ceva. Acum tot ce e stradă e ocupat economic, totul e invadat de reclame. Nu decide primarul în ce peisaj trăim. Nu știu care ar fi soluția, sînt și eu uluit de ce e în capul unui artist, pentru că atunci cînd ieși din galerie și ieși în oameni, în spațiul lor ai responsabilitate. În spațiul public e mai complicat pentru că în el s-a murit pentru libertatea de expresie, oamenii au ieșit și au fost împușcați și ar trebui să avem un mare respect față de acest spațiu public.
Adaugă un comentariu