Cenușăresele revoluției fiscale: Munca și Investiția
Cap în cap 21 noiembrie 2017 Niciun comentariu la Cenușăresele revoluției fiscale: Munca și Investiția 6Ceasul al 12-lea a trecut de mult, dar mediul de afaceri – ba chiar și clasa mijlocie a salariaților – încă mai spera la un al 13-lea ceas: nu e clar de ce Guvernul a răsturnat masa legislației fiscale și care e, de fapt, miza unor modificări care depășesc sfera salariilor și a contribuțiilor pe muncă.
Căci dincolo de calculele care de cîteva săptămîni se fac pe toate media și de către toți analiștii, există cîteva modificări care nu au nicio justificare bugetară, nicio rațiune de modelare a economiei către o paradigmă orientată spre producție, și nicio explicație economică privind fiscalizarea muncii versus fiscalizarea capitalului. Niște explicații merită, însă, căutate – măcar de dragul consecințelor pe care atît economia cît și societatea le vor deconta în numele acestei improvizații. Nota bene: nu există ființă prestatoare între granițele oficiale ale României care să nu fie afectată – direct sau indrect – de noua legislație.
1. Știm deja: transferul contribuțiilor de la angajator la angajat (cu un surplus de 2,25% pe fiecare loc de muncă) nu aduc la netul salariaților mai nimic. Nu aceasta e miza. Marea problemă a acestui transfer este că el ocolește cu mare succes tocmai problemele pe care o legislație fiscală nouă și atît de radicală în transformările ei ar fi trebuit să le aibă în vedere: nu numai că păstrează inechitatea și ține salariul minim foarte aproape de salariul median (adică, practic, inexistența clasei de mijloc la nivelul salariaților) dar chiar o adîncește în anumite sectoare unde salariile pot fi foarte ușor înlocuite cu veniturile pe persoană fizică independentă.
Cazul – deja celebru ridicat de avocatul G. Biriș – anume că noua legislație îi oprește contribuțiile la sănătate numai pe nivelul salariului minim (adică va plăti 190 de lei față de 8000 de lei pînă acum) față de secretara sa care va plăti la un venit de 25 de ori mai mic decît al său o contribuție de 700 de lei e grăitor. Noua legislație face din muncă cea mai păguboasă îndeletnicire din România.
2. E halucinant cum stînga politică – reprezentată azi de coaliția PSD-ALDE – ignoră total salariații cu copii, precum și stringenta problemă a natalității. Deducerile pe persoanele aflate în întreținerea salariatului sînt atît de mici și de neacoperitoare în noua legislație – în ciuda faptului că creșterea lor e vîndută foarte spectaculos la nivel de comunicare – încît un om cu 2 copii în întreținere cîștigă doar 3 (trei) lei în plus față de unul care nu întreține niciun copil.
3. Noua legislație fiscală pune o presiune enormă pe administrațiile locale pentru a crește taxele. Scăderea impozitului pe venit a fost făcută pentru „a se închide” netul angajatului după transferul taxelor. Consecința acestei scăderi are, însă, un efect devastator la nivel de bugete ale primăriilor – acolo unde scăderea impozitelor pe venitul salariaților din comunitate provoacă un minus de 40% în bugetele locale. Dacă la asta adăugăm festivalul creșterilor de salarii în primării din cursul anului 2017, e lesne de anticipat că administrațiile locale vor fi constrînse să mărească taxele.
4. Bugetul statului nu cîștigă aproape nimic în plus. Ba, dacă va trebui să găsească artificii bugetare pentru a mai ameliora pierderile primăriilor, tot jocul se încheie pe pierdere pentru bugetele publice. Această observație și îngrijorează cel mai mult pe contribuabilii lucizi, îndeosebi pe cei din mediul de afaceri: anul 2018 va fi unul al improvizațiilor fiscale, al măsurilor născocite intempestiv pentru a astupa găurile bugetare induse de „revoluția” care se desfășoară sub ochii noștri.
5. Aici e-aici: noul pachet fiscal introduce un impozit unic de 1% pe cifra de afaceri la businessurile de pînă într-un milion de euro pe an. Această torpilă explodează la nivelul afacerilor bazate pe investiții – îndeosebi cele așa numite greenfield – ai căror antreprenori nu vor mai putea să-și deducă cheltuielile cu investițiile, extinderea, tehnologizarea. Cîștigătorii sînt, dimpotrivă – companiile care nu au cheltuieli de capital – în speță „consultanța”, ”„consilierea”, „know-how-ul”, „managementul”.
Într-o economie cît de cît echilibrată și sănătoasă, statul – recte Guvernul – are un singur instrument constituțional de-a interveni în administrarea pieței: legislația fiscală. Numai cu legile fiscale poți stimula sau descuraja domenii de activitate, poți face ideologie – prin a impozita preponderent capitalul sau munca –, poți favoriza sau pur și simplu spulbera calitatea locurilor de muncă. Adică poți modela economia și societatea.
Prin defavorizarea muncii și a investițiilor, Guvernul ne pregătește pentru un an în care sursa de creștere va rămîne consumul (consumul produselor altora, importate cu bani împrumutați de noi), iar sursa de cheltuială în economie vor deveni îndeletnicirile vagi și taxele noi și imprevizibile. Și pentru ca tabloul să fie complet, Guvernul s-a îngrijit și de efectele de dincolo de buzunarele cetățenilor obișnuiți sau de conturile firmelor: efectele în lanț produse de noua fiscalitate, coroborate cu descurajarea producției și stimularea consumului, vor lucra la celebritatea unui cuplu de care n-am mai auzit de ani de zile. Ea, Inflația, promite să se facă mare și să sară peste 3%. El, Cursul, se jură că nu va mai coborî sub 4,6.
Ei bine, uite că totuși crește cineva…
de Cristian GROSU, jurnalist la cursdeguvernare.ro
Adaugă un comentariu