Cumințenia pămîntului la psihanalist

Cap în cap Niciun comentariu la Cumințenia pămîntului la psihanalist 22
constantin-brancusi - Cumințenia pămîntului la psihanalist

Din toată povestea cu achiziția publică a Cu­min­țeniei pămîntului rămînem, într-o palmă, cu 1 million de euro și în cealaltă palmă cu o tonă de inflamări. Vreo jumătate de an, Brâncuși a fost un fel de monedă de schimb pentru o tîrguială ca­re depășește orice judecată estetică. N-am auzit, sau n-am fost eu atentă, pe nimeni să zică: eu do­nez 2 euro pentru că îmi place pur și simplu piatra aia; sau nu, nu donez, pentru că piatra aia mă la­să rece. De parcă la Brâncuși nu ne mai putem ra­porta estetic, Brâncuși nu mai poate fi o afacere de gust (în niciun caz individual), Brâncuși e pretext, vector, suport pentru (alt)ceva. De vreo ju­mă­ta­te de an, am asistat la un business mărunt și la unul colosal, de imagine, de justificative, de instru­men­talizări, de manipulări, de confiscări; de nedu­me­riri, de luări la rost, de critici, de ambiții, de ex­ta­zieri.

Una peste alta, s-au încins spiritele și risipa as­ta de energie e pînă la urmă cel mai mare cîștig. Îmi vine să cred că reușita «proiectului de țară», cum i s-a scris pe frunte campaniei la un mo­ment dat, nu viza – în acest stadiu… al țării – transfor­marea în bani a solidarității din jurul unui pro­iect cultural comun, ci transformarea în solidaritate (în interacțiune pe subiect, în exprimare) a u­mo­rilor, a divergențelor din jurul unui proiect cultu­ral comun. Dacă iei toată povestea la bani mă­runți, vezi că e un pic ridicol: era suficient ca 3 milioa­ne de români să doneze cîte doi euro și Cumin­țe­nia pămîntului ar fi fost a tuturor ce­lor­lalți, 21 de milioane. Pentru că, nu-i așa, cum a spus Dan Per­jovschi, opere de Brâncuși nu mai sînt sau sînt foarte rar de vînzare pe piața in­ter­na­țională, iar de văzut îl poți vedea la muzee precum MoMa la New York și la Centrul Pom­pi­dou la Paris; nu era frumos să-l poți vedea și la MNAC, la Bu­cu­reşti?

În treacăt fie spus, românii care trăiesc la Pa­ris îl au deja pe Brâncuși la Paris – pentru ce s-au apucat deci să organizeze dezbateri pe această temă și evenimente pentru strîngere de fonduri pentru subscripția publică (expoziții cu vînzare prin APAR sau reprezentații de teatru prin Car­tierul latin)?

Și ce l-a apucat pe fotograful Adi Bulboacă să fotografieze, în țară, ființe umane în poziția Cu­mințeniei pămîntului, în cadre dintr-un Cos­ti­nești în paragină? Ce, Cumințenia e vie, nu-i doar o piatră? Și de ce artistul Mircea Cantor a documentat și arhivat timp de 17 ani modul cum a­pa­re Brâncuși pe capace de canal, pe coperta Despre dialectică a lui Marx, Engels și Lenin, desenat pe o colivă, sau în grădina unei terase unde se servește bere, sub forma de poartă a sărutului în miniatură? Toate documentele au fost reu­ni­te în expoziția «Mircea Cantor – La partie invisible de l’infini», deschisă la Atelie­rul Brancusi – Cen­tre Pompidou din Paris pînă în aprilie 2017. Și cum de mai toate vedetele și-au tapetat pagina de Facebook cu diploma de do­nator pentru Cu­mințenie? Și de ce se face ping-pong, peste ca­pul lui Brâncuși, între Ambasada Rusiei și minis­terul de externe al României?

Uimitor cum făptura aceea cu genunchii la gură, abia ro­tunjiți într-un bloc compact de pia­tră, cu sens doar în limba română, a atras, cu for­ță de magnet, diverse fantasme și multiple en­gra­me din imaginarul nostru colectiv. În­cer­ca­rea de achiziționare în comun a Cumințeniei pămîn­tu­lui aduce materie primă pentru des­tu­le capito­le pentru un tratat de psihanaliză colec­ti­vă: naționalismul la români, fetișizarea la români, solidaritatea, narcisismul la români. Tot așa cum spune cîte ceva despre raportul nostru cu ba­nii, raportul nostru cu puterea, raportul nostru cu cultura. Zgîndără niște complexe – validarea dins­pre occident, hîrăiala istorică cu rușii, și subli­nia­ză niște lipsuri – cultura mecenatului, politicile culturale coerente, la fel cum spune ceva și des­pre creativitatea, umorul, autoderiziunea la români.

E o performanță. Dacă nu era încă, Brâncuși are toate șansele să devină un nou Eminescu, «Luceafărul naționalismului postdecembrist». Ca să poți însă demitiza, e obligatoriu să treci mai întîi prin mit. O garanție ar fi: ceva rămîne totuși intact, și e chiar frumos. Piatra, Cumin­țe­nia pămîntului, rămîne la toate rece.

de Cristina Hermeziu, corespondent „Adevărul”

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top