„Cumințenia pămîntului” nu e despre patriotism, ci despre încredere
Cap în cap 10 octombrie 2016 Niciun comentariu la „Cumințenia pămîntului” nu e despre patriotism, ci despre încredere 26De fiecare dată cînd eșuează un obiectiv cultural, cel mai la îndemînă pentru opinia publică este să dea vina pe popor. În cazul campaniei ratate pentru cumpărarea „Cumințeniei pămîntului”, s-a vorbit despre lipsa de patriotism a românilor, care nu a înțeles cît de important este ca statul să cumpere lucrarea unui mare artist „de-al nostru”, s-a vorbit de o nouă confirmare a lipsei de apetit cultural a românilor, s-a vorbit de indolența care ne caracterizează și care, iată, s-a manifestat din nou.
Dar acestea sînt doar niște false explicații. E adevărat că, potrivit barometrului de consum cultural 2015, circa un sfert din persoanele chestionate au declarat că în ultimul an nu au citit nici o carte, nici un ziar și nici o revistă, nu au ascultat nici măcar un radio și nici muzică. E adevărat că acest comportament e mai prezent la persoanele între 25 și 54 de ani, respectiv la populația activă și care se află, în teorie, la apogeul cîștigurilor lunare. În fine, e adevărat că 64% dintre cei chestionați au declarat că nu au mers deloc, în ultimele 12 luni, la un muzeu sau o expoziție.
Totuși, în ciuda acestor cifre deloc încurajatoare, rămîn convins că eșecul campaniei pentru achiziționarea „Cumințeniei pămîntului” vine din altă parte, respectiv din neîncrederea cu care populația privește orice acțiune a statului. Am mai scris asta deja: pe site-ul de promovare a acțiunii de donație se precizează că „achiziţia operei «Cuminţenia pămîntului» prin subscripţie publică este unul dintre cele mai importante proiecte naţionale care poate întări solidaritatea dintre stat și societate”. Ei bine, sînt în continuare de părere că aici se află cheia eșecului: după 26 de ani în care statul și-a bătut joc de noi și ne-a risipit banii, nu prea mai găsim motive reale pentru care să fim solidari cu statul.
Iar statul, ca entitate colectivă, ne oferă zilnic noi și noi dovezi că este cel mai prost manager. Chiar dacă nu citesc ziare și nu ascultă radio, majoritatea românilor se uită la televizor – 88% o fac cel puțin o oră pe zi, potrivit aceluiași barometru de consum cultural. Numai în ultima lună, aceștia au aflat de la tv că Ioan Gyuri Pascu a murit cu zile, pentru că doctorul de la ambulanță – reprezentant al statului – nu ar fi acționat corect, au aflat că s-a dat sentința definitivă în dosarul Microsoft I, în care condamnații trebuie să returneze 17 milioane de euro (mai mult decît costă „Cumințenia pămîntului”) pe care i-au furat de la stat, au aflat că tocmai au intrat în serviciul armatei șase avioane F16 foarte vechi,
pentru care statul a plătit peste 600 de milioane de euro.
Peste toate, au mai venit și numeroasele bîlbe ale Guvernului și Ministerului Culturii. La început, nu s-a explicat foarte clar cum s-a ajuns la suma de 11 milioane de euro pentru „Cumințenia pămîntului”, negociată de autorități cu proprietarii sculpturii, multă vreme nu s-a știut ce se va întîmpla dacă nu se strînge suma de bani convenită, apoi avocatul familiei a afirmat că aceasta trebuie plătită oricum, indiferent de rezultatul subscripției, fapt negat de către Guvern. În fine, unii s-au întrebat, pe bună dreptate, de ce nu cumpără statul direct „Cumințenia” direct cu banii de la buget – tot „donație” a cetățenilor.
După tot acest context, eșecul campaniei de donație era aproape inevitabil. Căci statul are nevoie mai întîi de o donație de încredere și abia apoi de una de bani.
de Răzvan Chiruță, redactor-șef al publicației „România liberă”
Adaugă un comentariu