Filmul românesc: „Onorabil, dar fără să strălucească”
Cap în cap 26 mai 2011 Niciun comentariu la Filmul românesc: „Onorabil, dar fără să strălucească” 0OPINIA VECHE: A avut un start foarte bun cu ultima producție a lui Woody Allen, dar per total, care a fost farmecul celei de-a 64-a ediție a festivalului de la Cannes?
IRINA MARGARETA NISTOR: Cred că a fost cea mai bună din ultimii trei ani, de fapt, nu cred, ci sînt sigură. Competiția este foarte misterioasă în acest an, în sensul că poate să iasă cîștigător oricine. Acum aici este și o persoană despre care este greu de ghicit ce o să facă, și anume Robert De Niro.
O.V.: La această ediție, am avut și un film mut, cum s-a văzut prezența acestuia, în contextul în care sîntem într-o epocă 3D?
I.M.N.: Filmul, nu numai că este mut – de fapt este nevorbit – dar e și alb-negru. Este unul dintre cele mai frumoase din competiție. Sigur că este franțuzesc și, într-un fel, e în detrimentul lui. La fel s-a întîmplat și anul trecut, cînd normal ar fi fost să ia „Oameni și zei” și nicidecum thailandezul acela nepronunțat (n.r.: filmul care a luat Palme d’Or în 2010 a fost „Lung Boonmee Raluek Chat”, de Apichatpong Weerasethakul). În egală măsură, apropo de cinematograful 3D, a fost unul japonez 3D care era o copie nereușită a filmelor cu samurai de pe vremuri. A trezit cîteva nostalgii, dar era extrem de nefericită proiecția. Ei încă nu sînt pregătiți pentru 3D, așteptăm să vedem și fără ochelari, după cum glumea un jurnalist.
Este și un film feminist cu mult folcor
O.V.: În 2011 am avut reprezentanți ai filmului românesc în juriile de la Cannes, cît și în producții străine, dar care a fost prestația cinematograful nostru la această ediție?
I.M.N.: Onorabil, acesta ar fi cuvîntul. Onorabil, dar fără să strălucească. Filmul lui Radu Mihăileanu (n.r.: „Les sources des femmes”) a fost în egală măsură fluierat și aplaudat. Deci cam asta cred că este ceea ce s-a întîmplat în acest an, a fost ca la alegeri, jumi – juma. Noi ni-l înșușim pe Mihăileanu în ideea că este născut în România și că decorurile și costumele sînt făcute de români, apoi cineva-l categorisea drept fiind marocan, dar el reprezintă, în principiu, Franța.
O.V.: Cum filmul lui prezintă o mică revoluție a femeilor din zona Marocului, țară din Africa de Nord, am putea spune că ar avea regizorul un atu, avînd în vedere și situația instabilă din acele zone?
I.M.N.: Să zicem că da. Părerea este că și cu gîndul acesta a făcut, a venit cu filmul, mă rog, nu începuseră mișcările propriu zise în acea parte. Este și un film feminist printre altele, e cam mult folcor pentru gustul meu, ca să fiu drept, și extraordinar de lung. Mă așteptam la mai mult umor, exceptînd cîteva bancuri cu telefonul mobil, restul era poate prea siropos. La sală, la presă, jumătate au huiduit, jumătate au aplaudat, în schimb, la sala mare, cînd a fost pentru juriu, invitați dar și pentru cei care și-au cumpărat bilet, au fost foarte multe aplauze.
Acum, nu știu ce va face cînd va ieși în oraș, ce public va avea la final. S-ar putea să ia pentru imagine, pentru actrița principală, care este foarte bună, orice se poate. Sînt toate pe muchie de cuțit. În privința lui von Trier, exceptînd isprava pe care a făcut-o, cred că nu mai intră în discuție, dar din punct de vedere al imaginii, de exemplu este impecabil, ca scenariu, e de vis.
O.V.: Șocul provocat de declarația lui von Trier a fost mai mare decît cea provocată de filmul „Melancholia”?
I.M.N.: Păi acum știi, a făcut și el o schimbare, anul trecut șocul a venit prin „Antichrist” și acum a venit și cu aceeași actriță (n.r.: Charlotte Gainsbourg). Lui îi place să iasă în față, nu e întotdeauna cea mai bună soluție, deocamdată lucrurile au sărit aici mult mai mult decît ar ar fi fost cazul.
O.V.: Asta din partea organizatorilor sau a lui von Trier?
I.M.N.: Nu, ei au fost foarte fermi. De Niro a zis că el nu judecă omul, ci opera, cei din Cannes îl consideră persona non grata cerîndu-i acestui să plece. Totul s-a împărțit în două. Părerea mea este că nici nu e de dorit să fie încurajat în direcția asta. Cineva ar trebui să îi amintească cît de bun a fost „Europa” (n.r.: 1991) și că mai mult de atît nu reușește. Acela a fost genial, după care au venit alunecările.
O.V.: Un alt film care a stîrnit reacții din ambele părți a fost „Tree of life’ , cum l-ați văzut?
I.M.N.: La „Tree of life” a fost o mare nebunie și m-am amuzat de faptul că, îmi povestea un paznic, este cu Brad Pitt. Un film n-ar trebui să fie criticat după modelul „e sau nu cu Brad Pitt”, ci dacă-i un film bun sau nu. Estetic este splendid, pe de altă parte, ideea asta, de a-mi crea o imagine despre cum e Dumnezeu și să îmi inducă ideea de cum e pe lumea cealaltă, nu merge. E o chestie intimă pe care nu trebuie să o folosești în felul acesta. E foarte lung, e mai mult un eseu decît un film.
Eu îl vreau pe „Le Havre” al lui Aki Kaurismaki
O.V.: Cum a părut Cannes-ul în 2011, avîndu-l pe Robert de Niro în calitate de președinte?
I.M.N.: A fost un succes personal pentru el, din punctul meu de vedere. Au reușit să îl aducă acolo, la fel cum au reușit să îl aducă și pe Belmondo, care nu este în cea mai bună formă fizică dar care a trezit destul de multe nostalgii. El a decis anul acesta să aibă nume foarte mari, răsunătoare și, de care practic nici nu era nevoie, pentru că filmele în sine au fost foarte bune, așa că s-a mers bine în ambele părți și a funcționat politica lui de impecabilă de organizare.
De Niro nu a apărut foarte mult, în afară de deschidere, unde mare lucru nu a spus. Inițial el ar fi trebuit să îi dea Palme d’Or-ul lui Bertolucci și pînă la urmă i l-a dat Gilles Jacob tocmai pentru că De Niro nu ar fi fost în stare să țină un discurs de acest gen, un laudatio. Lui De Niro nu-i place să vorbească, el stă foarte mult cu numele, cu fapta, dar nu are aceeași încredere ca Jodie Foster, care știe să interacțineze cu presa.
O.V.: Cu cîteva ore înainte de decernare, care film vreți să ia Palme d’Or?
I.M.N.: Eu îl vreau pe „Le Havre” al lui Aki Kaurismaki, este pe departe cel mai reușit. Acțiunea se petrece în nordul Franței, culmea, a venit un finlandez să filmeze acolo. Pelicula amintește puțin de „Suflete în ceață”, e un film perfect de la un cap la altul, foarte bine făcut. Mai sînt multe filme bine făcute, dar de care nu te atașezi, marea deosebire e că te și atașezi, cu toate că nu există vedete gen de Niro. A luat premiul FIPRESCI, sper să îl ia și pe celălalt, și stă foarte bine și în sondajele de la „Screen”.
***
Interviul a fost realizat înaintea festivității de premiere
Irina Margareta NISTOR
Adaugă un comentariu