„Guvernul nu ar trebui să-și propună obiective prea ambițioase”
Cap în cap 16 noiembrie 2015 Niciun comentariu la „Guvernul nu ar trebui să-și propună obiective prea ambițioase” 11Ce șanse de supraviețuire are cabinetul Cioloș, în cazul în care va trece de Parlament?
Șansele sale de supraviețuire sînt considerabile, pentru că forțele politice care îi vor oferi sprijin la votul de învestitură nu vor risca să fie acuzate de destabilizare, introducînd sau votînd o moțiune de cenzură. Nu este clar dacă echipa d-lui Cioloș se va baza pînă la capăt pe un sprijin larg (dar limitat), specific cabinetelor de specialiști, sau va ajunge, treptat, să reflecte o nouă majoritate politică. Nu este obligatoriu ca un guvern format din experți să fie un guvern „de experți”: contează întotdeauna atitudinea primului ministru și reacția mediului politic.
Printre numele care se regăsesc pe lista de miniștri a lui Cioloș se numără Vasile Dâncu, Lazăr Comănescu, Mihnea Motoc, Anca Dragu Paliu, Achim Irimescu, Elisabeta Lipă. Credeți că ei sînt o alegere potrivită pentru a ocupa funcții-cheie în stat?
Lista conține multe nume de experți respectabili, printre care și cele menționate mai sus. D-l Vasile Dâncu este o prezență interesantă, pentru că ocupă un post de vicepremier și, date fiind relațiile sale cu PSD, ar putea asigura – cel puțin deocamdată – sprijinul acestui partid pentru cabinet; e greu de crezut că o echipă în care d-l Dâncu este vice-căpitan i-ar putea leza pe social-democrați. Altfel, repet, sînt oameni cu trasee profesionale și manageriale remarcabile, dar cu o experiență politică redusă. În fine, mă bucur că portofoliul tineretului și sportului a rămas pe mîinile bune ale unei foste campioane olimpice.
Care ar trebui să fie prioritățile noului Guvern?
Guvernele de tehnicieni sînt, în general, lipsite de capacitatea de a introduce reforme de substanță – acestea reclamă un sprijin politic mai substanțial. În mod normal, cabinetul Cioloș nu ar trebui să-și propună obiective prea ambițioase. Organizarea corectă a alegerilor locale și legislative de anul viitor ar fi principala misiune. Cabinetul ar putea încerca, totuși, promovarea legalității și a responsabilității în administrația publică. Eforturile anticorupție reprezintă, și ele, un obiectiv important. Altfel, nu cred că vor apărea mari noutăți – se va discuta în principal tot despre infrastructură, despre absorbția fondurilor europene, etc.
Din păcate, totuși, este necesară o doză serioasă de optimism pentru a miza pe o ameliorare semnificativă a actului de guvernare, iar aceasta nu din vina miniștrilor.
Credeți că guvernul Cioloș va putea face față presiunii venite din partea partidelor politice, care deja își face simțită prezența?
Va fi destul de greu. În mod normal, șeful statului ar trebui să asigure cabinetului Cioloș un spațiu de manevră acceptabil, dar presiunile vor fi mari și se vor exercita pe diverse paliere, inclusiv pe cele locale. Apoi, anul viitor, partidele vor intra în campanie și nu este deloc exclus ca unele să inițieze acțiuni ofensive împotriva guvernului.
Este noul guvern o victorie reală sau e doar una aparentă?
Dacă vorbim de oamenii ieșiți pe străzi sau în piețe, victoria esențială a fost căderea fostului guvern. Faptul că echipa d-lui Cioloș s-ar putea dovedi compatibilă cu unele dintre aspirațiile societății civile nu ne îndreptățește, deocamdată, să vorbim despre o victorie. Trecînd în plan strict politic, evident că am asistat la o înfrîngere serioasă a PSD și, se pare, la un succes al taberei prezidențiale.
Bilanțul va fi realizat, însă, la sfîrșitul mandatului. Fără a dori să fiu exagerat de pesimist, cred că pentru cei care își pun prea mari speranțe într-o schimbare rapidă, dezamăgirea este inevitabiă. România nu se află într-un moment revoluționar, ci într-unul de consolidare a instituțiilor, iar aceasta poate reclama, pe alocuri, și anumite operațiuni limitate de demolare. Totul trebuie să se realizeze prin intermediul procedurilor democratice existente, așa cum sînt ele. În democrație, victoriile se obțin doar la urne.
Ar fi fost alegerile anticipate o soluție mai bună decît guvernul de tehnocrați?
Da, dacă nu ar fi apărut complicațiile referitoare la sistemul electoral. Este extrem de trist faptul că politicienii români nu par a fi în stare să ducă la bun sfîrșit nici măcar o reformă pe care aproape toți o doreau – abandonarea sistemului uninominal și revenirea la votul de listă. Revenind la aspectele de fond: piața și străzile pline sînt adesea benefice pentru democrație pentru că pot da lovitura de grație unor guverne slabe sau impopulare. Adevărata legitimitate apare, însă, doar prin vot.
Interviu cu analistul politic Lucian Dîrdală
Adaugă un comentariu