ICR, din nou în zona turbulenţelor politice?
Cap în cap 5 mai 2015 Niciun comentariu la ICR, din nou în zona turbulenţelor politice? 7Ceva nedumereşte în demisia preşedintelui ICR, Lilian Zamfiroiu. Dacă preşedintele ICR, Lilian Zamfiroiu, era „în cărţi“ pentru un post de ambasador (la Vatican, după informaţiile Agenţiei Mediafax), de ce nu a aşteptat întîi nominalizarea şi, apoi, să-şi fi dat demisia? Oricum, preluarea unui post de ambasador nu este o chestiune care se face de azi pe mîine, trebuie prezentate scrisorile de rămas bun ale ambasadorului în funcţie, noul ambasador nominalizat trebuie să treacă prin Comisiile parlamentare de politică externă, iar prezentarea la post (însoţită de scrisorile de acreditare) ţine cîteva săptămîni bune. Cu toate acestea, fostul preşedinte ICR, Lilian Zamfiroiu, nu a fost nominalizat ca ambasador, dar şi-a dat demisia de la ICR. O demisie care a intrat în vigoare imediat, atribuţiunile sale fiind preluate de vicepreşedintele ICR, Liviu Jicman. La fel de rapid, Radu Boroianu a devenit preşedinte al ICR, în mai puţin de o zi de la anunţarea demisiei lui Lilian Zamfiroiu, luîndu-l cumva prin surprindere şi pe preşedintele Iohannis care a declarat: „Ceea ce se întîmplă în aceste zile la ICR, unde tocmai se schimbă pe şest conducerea, mă îngrijorează. Eu cred că ar fi nevoie de o dezbatere publică pentru a reuşi, împreună, să vedem ce dorim de fapt de la ICR, cum vrem să restructurăm institutul, să îl facem performant. E nevoie de profesionişti, de oameni care ştiu cum se construieşte un proiect cultural, ce înseamnă managementul cultural, în secolul al XXI-lea“.
Revenind la mandatul de doi ani al lui Lilian Zamfiroiu trebuie spus că, în momentul preluării acestei funcţii, în iunie 2013, după votul din Parlament, preşedintele ICR a găsit o instituţie vraişte, în care fostul preşedinte Andrei Marga se răfuia cu scriitori şi artişti români – dispute interminabile cu Mircea Cărtărescu, cu Filip Florian (ultimul, gratulat cu expresii ca „personaj de carton“, „nivelul lui jalnic de cultură“), ca să dăm doar două exemple –, cîţiva directori din străinătate fuseseră schimbaţi peste noapte (este notoriu cazul de la ICR Varşovia, unde Sabra Daici fusese înlocuită cu o persoană fără nici o competenţă culturală; doar protestele opiniei publice româneşti şi poloneze – printre vocile de susţinere trebuie să-l amintim pe Adam Michnik – au menţinut-o în funcţie; îmi amintesc că atunci revista noastră a scris mult în apărarea directoarei Sabra Daici, de la ICR Varşovia, convinşi de expertiza pe care o avea în zona relaţiilor culturale româno-poloneze).
Era un institut în care nu trecea o zi fără un scandal. Aşa încît alegerea lui Lilian Zamfiroiu în funcţia de preşedinte al ICR am privit-o cu circumspecţie. La doi ani de la preluarea mandatului, se poate spune că Lilian Zamfiroiu a fost „omul potrivit la locul potrivit“. În primul rînd, a îndepărtat ICR din zona conflictelor şi a turbulenţelor politice. A făcut o instituţie echidistantă, în care şi-au găsit locul creatori de cultură, indiferent de orientările politice. O instituţie cu care au colaborat Mircea Cărtărescu, Norman Manea, Gabriela Adameşteanu, Nora Iuga, Lucian Dan Teodorovici – ca să dăm doar cîteva exemple –, dar şi regizori de film, de teatru. De fapt, în interviul de săptămîna trecută acordat revistei Observator cultural, Lilian Zamfiroiu sintetiza evoluţia ICR: „În privinţa creatorilor de cultură, noi nu avem voie să ne supărăm pe ei. Noi sîntem funcţionari ai Statului român şi sîntem în slujba creatorilor de cultură, în slujba artei lor, pe care o exportăm în străinătate“. Încetul cu încetul, s-au aşezat şi programele, şi evenimentele, şi echipele. Încetul cu încetul, ICR a reînceput să funcţioneze, deşi bugetul instituţiei fusese mult diminuat, de la 45 de milioane de lei în timpul mandatului lui Horia-Roman Patapievici, la 28 de milioane de lei.
Sigur, mai erau multe de îndreptat, sigur, situaţia de la ICR Paris afectase credibilitatea ICR, dar este de remarcat intenţia de a căuta ca România culturală să fie prezentă peste tot în Europa, inclusiv la Chişinău – „Din perspectiva noastră, a ICR-ului, nu există două spaţii culturale (românesc şi moldovenesc), ci un singur spaţiu cultural românesc, de-a dreapta şi de-a stînga Prutului. Pentru acest motiv, atunci cînd participăm la tîrguri de carte, am inclus în delegaţia noastră şi scriitori din România, şi scriitori din Republica Moldova. Noi vrem şi reuşim ca oameni care ne fac cinste la Paris, la Berlin sau la Londra să ajungă şi la Chişinău“, a afirmat Lilian Zamfiroiu în interviul acordat revistei noastre – şi la Moscova – „Judecînd toată situaţia din zonă, mai degrabă ar trebui să existe o deschidere faţă de ideea unei reprezentanţe culturale la Moscova, pentru că este vorba despre un canal de comunicare foarte bun, canal pe care, în momentul de faţă, nu-l avem. Şi dacă alte canale de ordin politic funcţionează mai greu, acest canal cultural ar putea să ne asigure o comunicare foarte necesară, în momentul de faţă, cu Moscova“. M-am convins la faţa locului, invitat de ICR Lisabona la începutul lunii aprilie, ce înseamnă eficienţă culturală şi impact pe piaţa portugheză, ce înseamnă să faci evenimente culturale cu artişti români, dar care să placă publicului din Portugalia. Acum, ICR are un nou preşedinte, în absenţa unei dezbateri publice despre rostul şi obiectivele ICR, un preşedinte votat cu rapiditate, care a făcut, în plenul Senatului, o declaraţie bombastică, într-o şlefuită limbă de lemn: „Ultimii mei 25 de ani au avut o singură temă comună şi anume încercarea de promovare a identităţii naţionale, care fiind de natură culturală se poate manifesta prin creativitatea excepţională a tuturor cetăţenilor acestei ţări. Voi încerca, alături de colegii din ICR, în cadrul legii, să ne supunem acestor directive de suflet şi de minte şi să servim cît mai bine cauza întregii noastre ţări“. E de urmărit ce se va întîmpla la ICR în următoarele săptămîni şi luni.
de Ovidiu ȘIMONCA
text publicat pe observatorcultural.ro pe 30 aprilie
Adaugă un comentariu