„În principiu, bugetul pe 2016 pare unul «cuminte», adică unul ce nu ia în considerare o reformă serioasă a sectorului public”
Cap în cap 14 decembrie 2015 Niciun comentariu la „În principiu, bugetul pe 2016 pare unul «cuminte», adică unul ce nu ia în considerare o reformă serioasă a sectorului public” 53Către ce obiective ar fi trebuit să se aloce cu prioritate banii din bugetul României pe anul 2016?
În mod normal, banii publici ar trebui alocați spre obiective dificil de atins prin intermediul pieței libere. În realitate, numărul acestora din urmă este mult mai mic decît îndeobște ne imaginăm. Totuși, bugetul pe 2016 continuă să subvenționeze un sistem public hipertrofiat, anchilozat, scufundat în birocrație și ineficiență. Din acest punct de vedere, viziunea guvernului Cioloș nu diferă în esență de optica tuturor guvernelor post-decembriste. Sub presiunea grupurilor de interese, a prins rădăcină ideea că, în România, prioritare ar trebuie să fie educația, sănătatea publică și construcția de autostrăzi. Prin urmare, ele ar trebui să fie, vezi Doamne!, prioritare. Însă, a aloca în mod prioritar bani către aceste domenii, oricum cele mai ineficiente și mai vorace, în absența reformării lor structurale, ar însemna să arunci bani pe fereastră. Prioritizarea, impusă de raritatea resurselor, are sens în condițiile unei reforme de esență a sectorului public; altfel, ea reprezintă un simplu slogan.
Credeți că varianta finală a bugetului pe anul viitor este una echilibrată?
În principiu, bugetul pe 2016 pare unul „cuminte”, adică unul ce nu ia în considerare o reformă serioasă a sectorului public autohton. La drept vorbind, este dificil să faci acest lucru într-un an electoral, cu un guvern de tehnocrați, care-și pot pierde sprijinul politic parlamentar în orice moment. Așadar, avem de-a face cu un buget obișnuit, care nu prefigurează schimbări majore în structura cheltuielilor publice și, astfel, în fizionomia Leviathan-ului mioritic. Din acest punct de vedere, el pare să fie unul „echilibrat”. Diferitele sale variante nu pot fi altfel. Totuși, mărirea de salarii acordată bugetarilor conduce la un decalaj semnificativ între lefurile din sectorul public (mai mari) și cele din sectorul privat. Or, eu consider acest fapt o mare anomalie. În plus, cum ar putea fi echilibrată o variantă de buget ce acceptă din start un deficit bugetar mare, care se duce în special pe lefuri?
Ce aspecte ar fi trebuit să fie modificate din varianta finală?
Este nevoie de o schimbare structurală, însă nu pot fi atît de naiv să cred că se va produce.
Este justificată alocarea unor fonduri mai mari Ministerului Apărării Naționale, avînd în vedere contextul intern și extern actual?
Instituțiile militarizate ale României par să fie mereu favorizate de alocările bugetare. După anul 1990, politicienii, cei responsabili cu aprobarea cheltuielilor guvernamentale, au fost foarte „sensibili” la cererile militarilor. A se vedea, spre exemplu, reintroducerea pensiilor speciale pentru cei din acest domeniu. În același timp, trebuie să recunoaștem că vecinătatea Rusiei reprezintă un motiv de veșnică neliniște.
Credeți că este corectă măsura de a nu mări salariul minim pe economie începînd de la 1 ianuarie 2016?
Sper ca acest guvern să aibă curajul să „înghețe” salariul minim, principala cauză a șomajului ridicat în rîndul tinerilor. Publicul ar trebui să accepte că această interferență a statului pe piața muncii este profund nocivă, scumpind în mod artificial forța de muncă slab calificată, ceea ce împiedică angajarea ei de către companii. O simplă parcurgere a ratelor șomajului în țările U.E. arată cu claritate că acolo unde există un salariu minim pe economie, există un număr mult mai mare de oameni, în special tineri, care nu-și găsesc un loc de muncă. Așadar, eu sper ca salariul minim să fie eliminat, nu mărit.
Cum comentați măsura guvernului de a aloca bani „în măsura posibilităților” pentru construirea lăcașelor de cult?
În România, Biserica este cel mai important grup de presiune, cel puțin la vedere. În mod normal, „cultele” ar trebui să-și procure resurse prin competiție pe piața liberă, nu prin trafic neoficial de influență, prin birourile politicienilor, în schimbul susținerii politice. Una din trăsăturile definitorii ale lumii moderne este separația dintre domeniile politic și religios, capitol la care noi am rămas destul restanțieri. Pe de altă parte, sistemul de învățămînt pare să genereze o inflație de preoți, cărora, în bună tradiție keynesiană, li se construiesc biserici, pentru a avea un loc de muncă, în condițiile în care, totuși, numărul oamenilor care merg regulat la biserică scade și ale unei populații autohtone în scădere accentuată.
Credeți că se alocă suficienți bani pentru investiții în planul bugetar pe 2016?
Eficiența investițiilor publice este aproape catastrofală. Avem ca exemplu construcția de autostrăzi, care se inaugurează cu mult tam-tam, dar care se prăbușesc în doar cîteva luni, fiind reconstruite, evident, pe banii contribuabililor. În plus, să nu uităm că aproximativ 40% din banii publici dispar fără urmă și dau de muncă doar procurorilor D.N.A. Eu nu-mi pun speranțe în investițiile publice. Ideea conform căreia ele au efect de multiplicare asupra „venitului național” este o naivitate pe care doar politicienii și profesorii de economie din universități o pot crede. Investițiile publice reprezintă principala sursă de corupție din societatea românească. În plus, un leu investit în sectorul public înseamnă un leu mai puțin investit în sectorul privat. Statul nu ar trebui să investească el însuși în economie, ci ar trebui să creeze condițiile astfel încît antreprenorii privați s-o facă.
Interviu cu conf. univ. dr. Gabriel Mursa
Adaugă un comentariu