Lucian Dîrdală: Legea este menită să aducă pacea între București și elitele din teritoriu
Cap în cap 18 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Lucian Dîrdală: Legea este menită să aducă pacea între București și elitele din teritoriu 8Pe 19 noiembrie, Guvernul își va asuma răspunderea pentru legea descentralizării. Este pentru prima dată cînd Guvernul Ponta ocolește Parlamentul. Care ar fi consecințele directe?
În esență, Guvernul Ponta s-a angajat încă de la început să nu ocolească procedurile parlamentare. Deci ar fi un pas înapoi față de angajamentele inițiale pe care și le-a luat dar, în esență, nu e nimic neconstituțional; legea poate fi adoptată prin această asumare a răspunderii. Însă opțiunea pentru această formă reprezintă și o dovadă a slăbiciunii intriseci a coaliției, pentru că recurgi la asumarea răspunderii asupra unei legi atunci cînd nu ești sigur că parlamentarii nu-ți vor modifica serios textul. Mai mult, vorbim aici și de conflictul dintre social-democrați și liberali pe tema cîtorva dintre serviciile publice discutate în contextul descentralizării. Cred că procedura a fost aleasă tocmai pentru a pune un bemol disputelor din coaliție. În cazul în care opoziția ar reuși să înainteze o moțiune de cenzură – ceea ce nu e deloc clar că s-ar putea întîmpla – parlamentarii puterii ar avea tot interesul să facă front comun în jurul Guvernului.
Dar USL-ul are în acest moment majoritate în Parlament.
Are chiar o majoritate covîrșitoare, însă este una foarte fragilă din mai multe puncte de vedere. Avem o dată conflictul din ce în ce mai mare dintre PSD și PNL, apoi mai există în anumite privințe și un conflict între centrul partidului, elita de la București, și elitele locale, județene. În cazul descentralizării, prima e mai importantă, a existat între cele două partide o confruntare pe tema descentralizării unor servicii din cadrul Poliției, a administrării domeniului cultural și a altor asemenea teme. Într-o atmosferă și așa tensionată în coaliție, Guvernul a hotărît să nu permită astfel de dispute.
S-a comentat foarte mult despre această lege că ar aduce o creștere semnificativă a puterilor unor șefi, a unor personaje din poziții înalte. E real acest risc?
Legea va duce la întărirea atribuțiilor Consiliilor Județene (CJ) și, implicit, a președinților CJ, cît și a atribuțiilor unor primari din marile municipii și orașe. Este însă o lege care e menită să aducă pacea între București și elitele din județe. Una care nu înlocuiește procesul de regionalizare, acolo e mai dificil fiindcă e nevoie de schimbarea Constituției. Descentralizarea este o lege prin care Guvernul își dovedește buna credința față de liderii județeni, pentru că li se transferă o serie de atribuții. Desigur, vor fi și sursele de finanțare aferente, nu se va pune problema să se transmită la județe sarcini fără resurse. Poate că, după ce va da această dovadă de bunăvoință față de județe, Guvernul va reuși mai ușor să cîștige de partea lui liderii din teritoriu în elaborarea și susținerea proiectului de regionalizare, care se va ocupa de alte domenii. Fiindcă legea descentralizării nu anulează și nu lasă fără obiect procesul de regionalizare.
Un exemplu concret în acest sens ce a fost dezbătut în presă privește Autoritatea Națională de Turism care pierde dreptul de amenajare și de întreținere a plajelor în defavoarea administrației locale din Constanța. Au fost și voci care au spus că această măsură a fost luată cu scopul de a favoriza personajele de acolo cu influență în coaliție.
Singura problemă cu adevărat semnificativă aici ar fi menținerea unor standarde, evitarea situației în care astfel de transferuri, și nu mă refer doar la plaje, să nu ducă la o relaxare prea mare a criteriilor din punct de vedere al mediului, spre exemplu. De asemenea, mai e o problemă, aceea a vulnerabilității la clientelism în cazul județelor. Șefii locali ar putea fi sensibili față de prieteni, parteneri de afaceri, colaboratori interesați. Autoritățile din teritoriu ar trebui să mențină sau, de ce nu, să îmbunătățească standardele etice ale administrării, nu doar eficiența acesteia. Sînt multe argumente pertinente, nu știu însă dacă ele pot să pună în cauză principiul descentralizării. Mi se pare că, în cea mai mare parte a sa, conținutul acestei legi ar putea să aibă un efect benefic.
Mai există și problema transparenței. Dacă Guvernul își publica unele hotărîri în Monitorul Oficial și cineva nu era de acord se putea sesiza or, în cazul autorităților locale, CJ-urile sînt adesea acuzate că nu își fac publice pe site hotărîrile.
Aici ajungem la problema răspunderii (accountability), posibilitatea ca cetățenii să tragă la răspundere autoritățile județene sau locale. Aceasta este o problemă imensă a democrației românești. Din păcate, la nivel județean și local nu au fost asemenea presiuni și opinia publică, în suficiente zone, nu pare a fi suficient de activă. În mod normal asemenea lucruri se reglează în comunitatea respectivă prin acțiunea opoziției din acel județ. Din nou, nu cred că acest deficit de răspundere poate fi invocat ca argument împotriva descentralizării. Lucrurile ar trebui să se echilibreze prin procesul politic.
Adaugă un comentariu