Mitul cu bolovanul în trei culori
Cap în cap 28 octombrie 2013 , de Opinia Studențească Niciun comentariu la Mitul cu bolovanul în trei culori 7De voie, de nevoie, suporterii „naționalei” au ajuns tot mai aproape de profilul psihologic al lui Sisif. Personaje de mit grecesc, cum ar veni, că tot s-a deschis sezonul barajelor cu olimpienii. 15 ani au trecut de la ultima prezență a „tricolorilor” la un Mondial. Cinci ani au trecut de la ultimul European la care s-a strigat „Hai, România!”. Cantități suficiente de timp au asigurat detașarea treptată a fanilor de echipă. Nu e răceală, nepăsare, nu, e o poziționare matură a publicului față de favoriții săi.
Fotbalul românesc s-a schimbat prea puțin în acești ani; prin schimbare înțelegîndu-se un soi de eroziune lentă, de genul celei pe care o suportă formele de relief de-a lungul erelor geologice. Societatea care include acest fotbal-monolit, însă, a trecut printr-o criză economică majoră. S-a maturizat „pe durere”. Și-a pierdut inocența capitalismului de început. După 50 de ani de comunism și 20 de ani de tranziție a prins exact finalul petrecerii din visul american și ce-a mai urmat după.
Suporterul român nu mai are nici optimismul post-decembrist, nici entuziasmul anilor ’90. Nu mai are energii de risipit în proiecte care nu rentează. Crede în tot mai puține lucruri primite de-a gata și gîndește mai mult cu propriul cap. Adică s-ar gîndi de două ori dacă Hagi merită sau nu statuie. Firește că federalii și selecționerii n-au sesizat schimbarea. Ei și-l imaginează pe Sisif fericit, cum ar spune un filosof francez. Ei se adresează maselor plătitoare de bilet la fel cum se adresau înainte și le cer să mai împingă o dată bolovanul în vîrful muntelui. Că poate, poate, de data asta, cine știe, ne calificăm… Asta-i treaba publicului, să-și poarte echipa spre victorie, nu?
Dacă vorbim despre publicul din secolul trecut, da, asta era treaba lui. Publicul de azi s-a dispersat, are atenție de scurtă durată, are alte obiceiuri de consum, alt stil de viață, alte exigențe. E mai dificil de înțeles, mai greu de captat și de ținut în transă. Nu-i imposibil, doar că e mai greu.
În vremuri de criză, „naționala” de fotbal ar trebui să fie cea care duce moralul nației pe culmi. Băieții care cîntă imnul și alergătura lor pe covorul de iarbă ar trebui să redea încrederea și sentimentul de „împreună” unei comunități zdruncinate. Nu e cazul să ne așteptăm de la așa ceva de la echipa lui Pițurcă. Campania pentru CM 2014 a confirmat mediocritatea României fotbalistice. „Tricolorii” de azi nu numai că nu ridică spiritele, dar chinul lor cu mingea demoralizează de-a dreptul. De unde și desprinderea precaută a fanilor. Situația e și-așa negru pe gri, de ce s-o întunecăm inutil, uitîndu-ne la meciurile de „totul sau nimic” cu Andorra?
Din obișnuință și atît. Din simțul datoriei. Din nostalgie. Barajul cu Grecia îi va aduna iarăși pe suporterii români în jurul echipei naționale. Sisif își va împinge din nou bolovanul spre vîrf. Dar nu-și face iluzii, știe că e un bolovan, cu vocație de bolovan, o povară diformă, care-l strivește arogant de cîte ori are prilejul. Dacă nu trece de baraj, „naționala” și Sisiful ei din tribune vor reveni la baza muntelui.
Dacă trece de baraj și se rostogolește spre Mondiale, „naționala” nu promite să producă revelații. Oricît ne-am da silința, nu putem vedea în bolovan statuia lui Hagi, cum îl vedea Michelangelo pe Moise în blocul de marmură. Nu ne putem vedea nici măcar pe noi, așa cum sîntem. Nu ne recunoaștem în acești fotbaliști, în valorile lor, în valoarea lor. Putem recunoaște, asta da, trăsăturile unei găști, destul de agresive, destul de ignorante, dar atît. Îi cărăm după noi, dezinteresați. Și ne imaginăm că trăim un mit grecesc.
Tot e ceva. Unele echipe își fac suporterii să viseze. Noi învățăm, campanie după campanie, să redefinim coșmarul. De visare, nu discutăm nici de dragul dialogului socratic.
Maria ANDRIEȘ, editorialist la Gazeta Sporturilor
Autor:
Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.
Adaugă un comentariu