Noi agresivități de campanie
Cap în cap 1 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Noi agresivități de campanie 1Toate competițiile electorale, oriunde în lume, sînt spectaculoase, zgomotoase, virulente. Candidații, forțele politice din spatele lor, consultanții specializați și „staff”-urile de campanie se străduiesc să obțină impact maxim și fac orice (sau poate, în unele cazuri, doar… aproape orice!) pentru a-i devansa pe adversari: promovare agresivă, expunere mediatică, lovituri aplicate contracandidaților, tot tacîmul.
Aceasta fiind regula, de la care campania pentru prezidențialele din România anului 2009 nu face excepție, putem vorbi și despre cîteva noutăți, cel puțin în context autohton. Cea mai puțin vizibilă pentru public e agresivitatea strîngerii de fonduri. De bani negri pentru campanie, adică. Nici la noi nu e o noutate folosirea și a altor sume decît cele colectate transparent, conform legii: echipele înscrise în competiție cheltuie imens pentru publicitatea electorală, pentru organizarea de evenimente, pentru turneele prin țară, pentru „logistică” ș.a.m.d., parte din bani fiind atrași pe căi mai puțin ortodoxe. Dar o presiune atît de mare asupra mediului de afaceri nu pare să mai fi fost exercitată la noi pînă acum.
În culisele politico-economice se vorbește despre sume cu patru, cinci și șase zerouri, în euro (cu patru–cinci pentru companiile locale, cu șase pentru marile multinaționale), extorcate în urma unor somații tăioase, conform cărora firmele respective nu vor mai putea face afaceri în România dacă nu se supun. Se-nțelege de ce evit să spun în contul cui se duc aceste sume fabuloase (de fapt, nu propriu-zis „în cont”, circuitele financiare verificabile oficial fiind – cum am dat deja de înțeles – ocolite…). De remarcat – totuși – că mai mulți candidați au făcut referiri publice la faptul că un anume competitor a strîns mulți-mulți bani…
A doua noutate, de data asta la vedere: agresivitatea dialogurilor politice televizate. Pe o piață media dominată autoritar de micile ecrane, într-atît încît ele tind să substituie acțiunea publică (exiști ca parlamentar, ca ministru, ca lider nu dacă faci efectiv ceva socialmente util, ci dacă apari des la televizor…), stridența așa–ziselor „mese rotunde”, pe toate posturile, în special acolo unde ele sînt aproape continue, adică pe canalele de știri, a depășit cota suportabilului.
Nu doar ca urmare a creșterii treptate a vehemenței în discursul public, ci – aș zice – și ca strategie: reprezentanții unui anumit partid, care a declanșat un soi de „război total” pentru acapararea pe cont propriu a puterii, vin în emisiuni parcă instruiți să nu-i mai lase pe „adversari” să ducă pînă la capăt nici o idee, nici un mesaj, să-i întrerupă la tot pasul, sfidîndu-i pe moderatori și încălcînd regulile minime ale dialogului, ba chiar și ale bunului–simț.
Conlocuitorii nu rabdă întotdeauna cu stoicism, țin să spună ce au de spus, ridică și ei tonul, întrerup, își pierd cumpătul, contribuind la dezagregarea efectivă a limbajului, transformat în vociferare indistinctă. Intenția celor care provoacă atari spectacole repulsive pare să fie aceea de a evacua raționalitatea, argumentele, libertatea de opțiune, înlocuite cu o isterie confuză care să inducă teama de viitor, de ce e mai rău, atrăgînd astfel voturile unui electorat traumatizat.
În sfîrșit, noutatea a treia: agresivitatea campaniei-parazit. E vorba – evident – despre cea pentru referendumul pentru un Legislativ unicameral convocat de președintele în exercițiu – coincidență! – exact în ziua alegerilor pentru șefia statului. Afișele candidatului la realegere pentru cele două scrutinuri suprapuse au fost concepute unitar, încît respectivul să beneficieze în cursa pentru Cotroceni de pe urma antipatiei populației față de clasa politică și față de Parlament. Isteață și acoperită legal, deși moralmente frauduloasă, stratagema e însoțită de un slogan dezonorant pentru candidat și pentru cei care l-au elaborat: „De ce le e frică, nu scapă” (cu virgula incorect inserată; măcar filologii ar fi trebuit să semnaleze agramatismul!). Enunț inacceptabil fiindcă adaugă anti–parlamentarismului de fond al acțiunii un îndemn la linșarea simbolică a întregii clase politice, cu perspectiva subînțeleasă a unui regim prezidențial sprijinit direct de popor, fără „inutilele” verigi intermediare pe care le constituie partidele și Corpul legiuitor. Cînd populismul e împins atît de departe, democrația însăși e în pericol.
Două adaosuri mai optimiste la final. Primul: se știe, agresivitatea nu conduce întotdeauna la cîștig. Al doilea: contextul european și euro-american în care sîntem integrați limitează oricum derapajele, încît, oricît de grave ar fi ele, democrația românească nu va putea fi distorsionată decît pe ici, pe colo, nu în punctele ei esențiale…
Ion Bogdan LEFTER
***
Primele semne ale derapajului din presă
La nici două săptămîni de la începerea campaniei electorale, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a somat posturile de televiziune Realitatea Tv și Antena 3. Președintele CNA, Răsvan Popescu a declarat că cele două canale nu au respectat pluralismul politic în ceea ce privește reprezentarea echitabilă a candidaților la funcția de președinte al țării.
De asemenea, postului Realitatea Tv i s-a reproșat că Hunor Kelemen, candidatul din partea Uniunii Democrate a Maghiarilor din Rom=nia, nu a apărut decît o singură dată în perioada 23 – 27 octombrie. Mai mult, candidații independenți, cu excepția lui Sorin Oprescu, nu au fost prezenți în nici o emisiune cu temă electorală. „Unii candidați au 50 de prezențe și alții au una sau niciuna”, a conchis președintele CNA pentru Mediafax. Postul de știri al trustului media Intact a fost atenționat în privința prezenței candidaților în cadrul emisiunilor. Potrivit instituției, la dezbateri nu au fost prezenți decît Crin Antonescu și Sorin Oprescu, iar la buletinele de știri – Traian Băsescu, Vadim Tudor, Crin Antonescu și Sorin Oprescu.
Adaugă un comentariu