Noi agresivități de campanie

Cap în cap Niciun comentariu la Noi agresivități de campanie 1

Toate competițiile electorale, oriunde în lume, sînt spectaculoase, zgo­motoase, virulente. Candidații, for­țele politice din spatele lor, consultanții specializați și „staff”-urile de campanie se străduiesc să obțină im­­pact maxim și fac orice (sau poate, în unele cazuri, doar… aproa­pe orice!) pentru a-i devansa pe adver­sari: promovare agresivă, ex­pu­nere mediatică, lovituri aplicate con­tracandidaților, tot tacîmul.

Aceasta fiind regula, de la care cam­pania pentru prezidențialele din România anului 2009 nu face excep­ție, putem vorbi și despre cîteva noutăți, cel puțin în context au­tohton. Cea mai puțin vizibilă pentru pu­blic e agresivitatea strîngerii de fon­du­­ri. De bani negri pentru campanie, adică. Nici la noi nu e o nou­tate folosirea și a altor sume de­cît cele colectate transparent, conform legii: echipele înscrise în com­pe­tiție cheltuie imens pentru publici­ta­tea electorală, pentru organizarea de evenimente, pentru turneele prin ța­ră, pentru „logistică” ș.a.m.d., parte din bani fiind atrași pe căi mai puțin ortodoxe. Dar o presiune atît de mare asupra mediului de afaceri nu pare să mai fi fost exercitată la noi pînă acum.

În culisele politico-eco­nomice se vorbește despre sume cu patru, cinci și șase zerouri, în euro (cu patru–cinci pentru companiile locale, cu șase pentru marile multi­na­­ționale), extorcate în urma unor so­mații tăioase, conform cărora fir­me­le respective nu vor mai putea face afaceri în România dacă nu se supun. Se-nțelege de ce evit să spun în contul cui se duc aceste sume fa­bu­­loase (de fapt, nu propriu-zis „în cont”, circuitele financiare verificabile oficial fiind – cum am dat deja de înțeles – ocolite…). De remarcat – to­tuși – că mai mulți candidați au făcut referiri publice la faptul că un anu­me competitor a strîns mulți-mul­ți bani…

A doua noutate, de data asta la ve­dere: agresivitatea dialogurilor po­litice televizate. Pe o piață media do­minată autoritar de micile ecrane, într-atît încît ele tind să substituie acțiu­nea publică (exiști ca parlamentar, ca ministru, ca lider nu dacă faci efec­tiv ceva socialmente util, ci dacă apari des la televizor…), stridența așa–ziselor „mese rotunde”, pe toate posturile, în special acolo unde ele sînt aproape continue, adică pe ca­na­lele de știri, a depășit cota suportabi­lu­lui.

Nu doar ca urmare a creșterii trep­tate a vehemenței în discursul pu­­blic, ci – aș zice – și ca strategie: re­­prezentanții unui anumit partid, care a declanșat un soi de „război to­tal” pentru acapararea pe cont propriu a puterii, vin în emisiuni parcă ins­­truiți să nu-i mai lase pe „adversari” să ducă pînă la capăt nici o idee, nici un mesaj, să-i întrerupă la tot pasul, sfidîndu-i pe moderatori și în­călcînd regulile minime ale dialo­gu­lui, ba chiar și ale bunului–simț.

Con­locuitorii nu rabdă întotdeauna cu stoicism, țin să spună ce au de spus, ridică și ei tonul, întrerup, își pierd cumpătul, contribuind la dezagregarea efectivă a limbajului, transformat în vociferare indistinctă. In­ten­ția celor care provoacă atari spectacole repulsive pare să fie aceea de a evacua raționalitatea, argumentele, li­bertatea de opțiune, înlocuite cu o is­terie confuză care să inducă teama de viitor, de ce e mai rău, atrăgînd astfel voturile unui electorat trau­ma­t­i­­zat.

În sfîrșit, noutatea a treia: agresivitatea campaniei-parazit. E vorba – evident – despre cea pentru referendumul pentru un Legislativ unica­me­ral convocat de președintele în exer­cițiu – coincidență! – exact în ziua alegerilor pentru șefia statului. Afișele candidatului la realegere pen­tru cele două scrutinuri suprapu­se au fost concepute unitar, încît res­pec­tivul să beneficieze în cursa pentru Cotroceni de pe urma antipatiei populației față de clasa politică și față de Parlament. Isteață și acope­ri­­tă legal, deși moralmente frauduloasă, stratagema e însoțită de un slogan dezonorant pentru candidat și pentru cei care l-au elaborat: „De ce le e frică, nu scapă” (cu virgula in­co­rect inserată; măcar filologii ar fi trebuit să semnaleze agramatismul!). Enunț inacceptabil fiindcă adaugă anti–parlamentarismului de fond al acțiunii un îndemn la linșarea sim­bo­­lică a întregii clase politice, cu per­s­pectiva subînțeleasă a unui re­gim prezidențial sprijinit direct de po­por, fără „inutilele” verigi inter­me­­diare pe care le constituie partidele și Corpul legiuitor. Cînd po­pu­lismul e împins atît de departe, de­mocrația însăși e în pericol.

Două adaosuri mai optimiste la final. Primul: se știe, agresivitatea nu conduce întotdeauna la cîștig. Al doilea: contextul european și euro-american în care sîntem integrați limitează oricum derapajele, încît, oricît de grave ar fi ele, democrația românească nu va putea fi distorsio­na­tă decît pe ici, pe colo, nu în punctele ei esențiale…

Ion Bogdan LEFTER

***

Primele semne ale derapajului din presă

La nici două săptămîni de la în­ce­pe­rea campaniei electorale, Con­si­liul Național al Audio­vi­zua­­lu­lui (CNA) a somat posturile de te­le­viziu­ne Realitatea Tv și Antena 3. Președintele CNA, Răsvan Po­pes­cu a declarat că cele două ca­na­le nu au respectat pluralismul politic în ceea ce privește repre­zen­tarea echitabilă a candidaților la funcția de pre­șe­din­te al țării.

De asemenea, postului Rea­li­ta­tea Tv i s-a reproșat că Hunor Ke­le­men, candidatul din partea Uniu­nii Democrate a Maghiari­lor din Ro­m=­nia, nu a apărut decît o singură dată în perioada 23 – 27 octombrie. Mai mult, candidații independenți, cu excepția lui So­rin Oprescu, nu au fost prezenți în nici o emisiune cu temă electo­rală. „Unii candidați au 50 de pre­zențe și alții au una sau niciuna”, a conchis președintele CNA pentru Me­dia­fax. Postul de știri al trustului me­dia Intact a fost atenționat în pri­vința prezenței candidaților în ca­drul emisiunilor. Potrivit institu­ției, la dezbateri nu au fost pre­zenți decît Crin Antonescu și So­rin Oprescu, iar la buletinele de știri – Traian Băsescu, Vadim Tu­dor, Crin Antonescu și Sorin Oprescu.

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top