O poveste despre presă

Cap în cap Niciun comentariu la O poveste despre presă 16
O poveste despre presă

Deși n-are suspansul, profunzi­mea și romantismul Watergate-ului, nici transparența și poate nici ur­mările Wikileaks-ului, Panama Pa­pers va rămîne în istoria scanda­lurilor ca o mare poveste despre presă. Să faci mai mult de 400 de jurnaliști de la peste o sută de or­ganizații din 80 de țări să lucreze împreună la descîlcirea a 2,6 tera­bytes de documente ar fi fost im­posibil acum 20 de ani. Pe vremea aia, concurența venea cu mult îna­intea colaborării: ca o investigație să ajungă la tipar, inclusiv șefii din redacție cu acces la informații trebuiau triați cu grijă; încrederea se dădea cu pipeta.

Între timp, jurnalismul a trecut prin crize de tot felul, hîrtia i s-a cam făcut țăndări, apoi jurnalismul s-a împrăștiat în pixeli, a rămas fă­ră bani și, implicit, fără oameni. S-au ridicat organizații noi, s-au croit fi­losofii noi, iar cele mai multe au dat greș. Cei care au supraviețuit la toate astea au învățat că orgoliul și nasul pe sus n-o să le aducă ni­mic bun. Au învățat, încet-încet, să construiască rețele și să pompeze în ele încredere. Unii se desprin­se­seră de organizațiile clasice și de­veniseră freelanceri, cînd toată lu­mea din jur le zicea întruna că o să moară de foame.

Cercurile s-au extins, pînă ce au prins înăuntru oameni de la Cen­ter for Investigative Reporting din Pakistan și de la Centro de Peri­odi­s­mo Investigativo din Puerto Rico. În cazul Panama Papers, cantitatea de încredere dintre membrii rețelei nu s-a măsurat în tera, ci în ceva mai mare de-atît. De la sfîrșitul lui 2014 – cînd sursa anonimă a contactat ziarul german Suddeutsche Zeitung – pînă săptămîna trecută, cînd articolele au început să curgă deodată pe site-uri sub coordona­rea International Consortium of In­vestigative Journalists (ICIJ), niciu­nul din cei 400 de jurnaliști – unii din țări cu regimuri politice opresive – n-a transformat maldărul de documente la care a căpătat acces în „dezvăluiri exclusive” și nici nu le-a dat mai departe unor autorități in­teresate. Au înțeles că apariția si­multană a materialelor pe toate plat­formele nu va însemna mai puțină audiență pentru fiecare în parte. „Cred că a publica în a­ce­lași timp creează o ma­să critică, o fur­tu­nă de atenție”, spu­nea Mike Hudson, editor ICIJ, citat de Poynter.org. Pe de altă parte, pentru unii dintre ei, organizația inter­națională a fost o umbrelă suficient de mare pentru a-i proteja de eventuale abuzuri.

Pentru a înlesni accesul securi­zat la informații al participanților, ICIJ a construit un motor de cău­ta­re parolat, care avea încorporat un sistem de chat în care jurnaliștii să-și dea unul altuia sfaturi și să gă­sească traduceri ale documentelor publicate în alte limbi. „Puteai ve­dea cine e treaz și lucrează și pu­teai comunica cu el deschis”, po­vestea deunăzi directorul ICIJ, Ge­rard Ryle, pentru Wired.com. Un mediu atît de volatil și teoretic atît de expus precum cel online a de­ve­nit din povară un atu.

Ziua publicării a fost subiect pentru negocieri intense. Fiecare ța­ră avea propriile motive pentru a alege o zi sau alta. Germanii ar fi vrut să publice sîmbăta, întrucît e ziua lor cea mai bună pentru știri, americanii doreau să fie într-o du­minică, iar britanicii ar fi mers, în mod obișnuit, pe o zi de luni, spu­nea Ryle într-un interviu pentru Newsweek. Apoi, după ce rămă­se­se bătut în cuie ca publicarea să se facă în martie, toată lumea a trebuit să aștepte încă două săp­tă­mîni, pînă ce atenția publicului a­vea să se mute de pe alegerile re­gionale din Germania.

În toată nebunia asta, între ne­gocieri și mesaje criptate, mă gîndesc la jurnalistul islandez Joha­nnes Kr. Kristjansson, omul care a candidat – în viziunea lui Ryle – la titlul de „cel mai singur om de pe pămînt” pe durata investigației. Kristjansson a căpătat acces la date care probau evidente conflicte de interese ale premierului islandez; de altfel, politicianul a și demisio­nat după publicarea articolelor. Pen­tru a putea lucra în liniște, ziaristul s-a izolat timp de nouă luni, inclusiv față de soție. E o imagine a lu­mii de azi: un jurnalist pe o insulă, conectat la 400 de colegi de pe toa­te continentele, și legat de o lume și mai mare prin povestea care-i stă în vîrful degetelor.

Text scris de Vlad Odobescu, senior editor „Opinia studențească”

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top