Ovidiu Nahoi: Nu mi se pare corect ca UE să pluseze într-un fel de licitație asupra Ucrainei
Cap în cap 25 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Ovidiu Nahoi: Nu mi se pare corect ca UE să pluseze într-un fel de licitație asupra Ucrainei 5Ucraina a avut întotdeauna o poziție de putere în raport cu Rusia și Uniunea Europeană (UE) sub auspiciul căreia și-a permis o libertate destul de mare. Cum credeți că se va schimba acum raportul acesta în momentul în care Ucraina a declarat că a încheiat relațiile cu UE?
Este o situație schimbată față de ceea ce a însemnat extinderea cu celelalte țări care, pînă la urmă, au ajuns să facă parte din Uniunea Europeană. În celelalte state a existat și există o dorință a opiniei publice clar exprimată de a se integra, există o conștiință publică de apartenență la spațiul european. Chiar și în Balcanii de Vest. În Serbia, guvernul și președintele Tadici au putut să facă niște compromisuri în legătură cu Kosovo care păreau de neimaginat și asta numai în ideea unei apartenențe la UE, pentru a merge pe un drum european. Există această conștiință cît și cea a realizării anumitor sacrificii care merită făcute de dragul unui proiect ce va duce la rezolvarea mai ușoară a unei probleme. Așa a fost și în cazul României și al Bulgariei. Ei bine, în privința Ucrainei și a Republicii Moldova lucrurile sînt fundamental schimbate. Avem de a face cu societăți împărțite în jumătate între cele două realități geopolitice, cu elite economice care au și ele atitudini ambivalente. Pe de o parte, desigur că le-ar conveni garanțiile oferite de proiectul european, pe de altă parte nu vor să își asume și îndatoririle pe care le-ar avea sau condițiile puse de apartenența la proiectul european. Ei ar vrea să fie protejați ca în UE, să nu vină o putere politică abuzivă care să le ia afacerile, să le confiște bunurile și să îi oblige să facă afaceri cu anumite persoane, însă, în același timp, nu vor să își asume și condițiile legate de această protecție. În plus, au și niște elite politice care vor să rămînă la putere și lor le este aproape indiferent că o fac într-un spațiu sau celălalt. Emoția lor este de a rămîne la putere și de a gestiona această putere în folos propriu, într-o parte sau alta. Deci, dacă pentru restul țărilor, apartenența la UE este inclusă într-un proiect național care este asumat unei conștiințe, în care înțeleg că este unul al negocierii și al compromisului, pentru țările acestea două este mai degrabă o chestiune de alegere pragmatică. În sensul de „ce-mi dai” și „ce-ți dau” și de cum ies eu în final. Așa că lucrurile sînt fundamental schimbate în ceea ce privește aceste țări. Cred că și UE a făcut greșeala să le trateze cam ca pe niște state din Europa Centrală și de Est, cu o anumită perioadă de 10-15 ani de întîrziere, or lucrurile sînt calitativ și fundamental diferit. Sîntem calitativ și fundamental diferiți – și o spun cu tristețe – și față de Republica Moldova. Aici e o problemă complicată, de alegere într-un mod foarte pragmatic.
Au contat presiunile făcute de UE și în cazul Iuliei Timoșcenko?
Eu cred că asta a fost o condiționalitate care a încurcat mai mult lucrurile. Dacă a fost judecată de UE ca pe un fel de probă asupra hotărîrii statului ucrainean de a merge pe drum european, cred că au pus în mod greșit problema. Cred că e o condiție de care ambele părți se încurcă.
Păi cam așa a fost pusă problema.
Da, și a ajuns o problemă pentru ambele părți fiindcă a părut să fie unica și nu e deloc așa. E una care mai mult a încurcat negocierile.
Deci putem spune că, pînă la momentul în care a fost pusă în fața unei alegeri, Ucraina a fost avut o libertate mai mare tocmai fiindcă se afla între cele două puteri care încercau, ambele, să o tragă în direcția lor.
Ucraina are, desigur, libertatea de a-și alege drumul pe care să meargă. Totuși, din punct de vedere economic, cea mai mare parte a schimburilor comerciale sînt cu UE în acest moment. Apoi UE reprezintă undeva la 25% din PIB-ul mondial, iar Uniunea Euroasiatică reprezintă cam 3%. Economic vorbind, datele ar conduce către o apropiere de UE. Însă dacă revenim la Ucraina, aceasta este o țară nu numai social împărțită în două, dar delimitată foarte clar economic și geografic. Or, în aceste condiții, o alegere dură din partea regimului ucrainean, pus în fața unei decizii din categoria ori cu unii ori cu alții, este o chestiune extrem de complicată și care pune statul ucrainean chiar în fața unei perspective cu semn de întrebare asupra continuității. Alegerea este extrem de dificilă.
Salvăm Grecia, salvăm Portugalia, salvăm Spania, dar de ce să plusăm pentru Ucraina despre care nu avem nici o garanție că va fi de partea noastră?
Și cum arăta Republica Moldova în contextul acestei decizii a Ucrainei?
Republica Moldova e cumva în umbra acestei alegeri. S-ar putea totuși ca acest proces Vilnius să nu se încheie cu un eșec total. S-ar putea ca această decizie să fie favorabilă Republicii Moldova și Georgiei, fiind singurele state care rămîn ancorate în acest proces și care pot primi ceva. S-ar putea deci ca negocierile să continue inclusiv la nivel UE-Rusia. Însă pe alte paliere, nu pe cel al șantajului și a supraofertei care i se face Ucrainei dintr-o parte sau din alta. Nu mi se pare corect ca UE să pluseze într-un fel de licitație cu Rusia asupra Ucrainei. Asta nu cred că nu ar fi acceptat nici de statele membre și cu atît mai puțin de opiniile publice din aceste state. Salvăm Grecia, salvăm Portugalia, salvăm Spania, dar de ce să plusăm pentru Ucraina despre care nu avem nici o garanție că va fi de partea noastră?
Deci păstrează în continuare șanse de a parafa acordul de asociere cu UE?
Da, dar asta nu înseamă mare lucru. Parafarea înseamnă o perioadă lungă de negocieri pentru implementare. Acest proces depinde foarte mult de felul în care vor arăta rezultatele alegerilor din primăvară din Republica Moldova. Timp scurt din păcate, timp în care beneficiile unei relații apropiate cu UE nu au timp să se vadă. Nici liberalizarea vizelor nu are timp să se întîmple pînă atunci. E foarte sigur că avem acest semnal de la Comisia Europeană, dar ea depinde de statele membre, în Consiliu, iar acolo lucrurile pot deveni extrem de complicate. E suficient ca un singur stat membru să aibă o problemă legată de justiție, de imigrație sau de cine știe ce altceva și această liberalizare să nu se producă. Și s-ar putea să ajungem în situația în care sîntem noi, acum, în privința intrării în Spațiul Schengen: Parlamentul și-a dat acordul, Comisia la fel, cele mai multe state membre la rîndul lor dar dacă un stat sau două nu vor situația e compromisă. E o chestiune de drum lung și cred că momentul Vilnius e doar o etapă, poate mai slabă decît ne-am fi așteptat, în relațiile UE cu statele din est. Dar nu cred că ușa se închide.
Adaugă un comentariu