„Palma de aur” pentru o teorie evoluționistă
Cap în cap 26 mai 2011 Niciun comentariu la „Palma de aur” pentru o teorie evoluționistă 0Cannes-ul și-a dat în această seară Palme d’Or-ul singurului film controversat din competiție (lăsînd deoparte scandalul extra-cinematografic cu Lars Von Trier și naziștii), „Tree of Life”, în regia lui Terrence Malick.
Un film făcut ca și cum ar fi ultimul pe pămînt, filmul care să explice cum ne-am născut, cum am trăit și cum am murit. „Tree of Life” excelează însă în lipsa de imaginație și subtilitate. Malick vorbește despre firele care ne leagă pe noi, cei mici, de marele univers, confecționînd pe computer imagini cu ceruri nesfîrșite, lava primordială, dinozauri și diviziunea celulară și, în contrast, dar în legătură cu cosmosul, scene dintr-o familie din anii 50.
Miezul acesta de secvențe din familie, închegat din flash-back-urile unuia dintre cei trei frați, jucat la maturitate de Sean Penn, e foarte intens și evocator (voice-over, muzică, slow-motion). Reflectînd la moartea unuia dintre frații săi, Penn își revede părinții, fiecare întruchipînd o altă cale în viață: calea grației (mama – generozitate, iubire, armonie) și calea naturii (tatăl – dominare, supraviețuire, egoism). Brad Pitt și Jessica Chastain au rolurile părinților. Dacă n-ar fi fost sabotat de partea cu Big Bangul și Raiul, „Tree of Life” ar fi fost probabil un foarte interesant film despre cum ne legăm cu fire invizibile de ceilalți, cum devenim cine sîntem și cum să faci față vieții și morții.
Despre decizia juriului – huiduită deja ieri-seară – se va discuta intens și argumentul celor care nu au apreciat filmul va fi că Robert De Niro, avîndu-i de partea sa pe UmaThurman, Jude Law, a preferat să premieze un american. Restul juraților sînt actrița argentiniană Martina Gusman, producătorul chinez Nansun Shi, criticul de film norvegian Linn Ullmann, regizorul Johnny To și Mahamat Saleh Haroun, un cineast din Ciad.
Restul palmaresului a fost echilibrat. Fiind însă o competiție foarte puternică, „plîngeri” vor tot veni. Două filme au obținut Marele Premiu: „Le gamin au velo”, al fraților Dardenne (care au deja două Palme d’Or-uri pentru „Rosetta” și „L’Enfant”) și „Once Upon a Time in Anatolia”, de Nuri Bilge Ceylan, un film despre drumul unor polițiști prin podișul Anatoliei, noaptea, în căutarea locului unde a fost îngropat un cadavru.
Trofeul pentru regie a mers tot către un film venit dinspre America, deși regizorul olandez: Nicolas Winding Refn „Drive”, un „neo-noir” cu Ryan Gosling în rolul unui șofer tăcut ca apele adînci dar suficient de periculos încît să-i elimine pe capii mafiei locale. Israelianul Joseph Cedar a fost premiat pentru scenariul filmului său, Hearat Shulayim („Footnote”), iar actrița franceză Maiwenn și-a adjudecat Premiul special al juriului cu „Polisse”, un film despre viețile polițiștilor din Brigada pentru Minori din Paris, care încearcă să-și gestioneze propriile vieți printre zecile de cazuri de violență, incest, viol cu care se confruntă zilnic.
La interpretare, premianții serii au fost Kirsten Dunst pentru „Melancholia” și Jean Dujardin pentru excelentul film mut alb-negru „The Artist”. Dujardin, șarmant ca starul anilor 20 pe care îl joacă în film, a fermecat audiența, care s-a ridicat în picioare aplaudîndu-l. Camera d’Or pentru debut i-a revenit unui film din Semaine de la Critique, „Las Acacias”, de Pablo Giorgelli, iar Palme d’Or pentru scurtmetraj peliculei „Cross”, de Maryna Vroda.
Corespondență susținută de Dolce TV
Florentina CIUVERCĂ
Adaugă un comentariu