Problematicul „Nu mă atinge-mă”
Cap în cap 9 martie 2018 Niciun comentariu la Problematicul „Nu mă atinge-mă” 38
Debutul în lungmetraj al Adinei Pintilie este deja cel mai discutat film românesc al anului, înainte de premieră (şi, în multe cazuri, de vizionare). Cu publicul românesc care deja i-a pregătit baia de acid (acuzaţii de obscenitate deja abundă pe internet, care nu au decît să se înteţească după lansare), „Nu mă atinge-mă” speră la o susţinere din partea criticii de film care, dacă nu reacţionează obiectiv, riscă să adopte o poziţie de apărare naivă, care să contrabalanseze grosolănia comentariilor din mediul online. Asta pentru că, oricît de îndrăzneţ e filmul experimental al lui Pintilie, este în acelaşi timp, rezultatul unei abordări destul de superficiale şi a unei derive conceptuale.
Deja ubicua descriere de „film care explorează limita fluidă dintre ficţiune şi realitate” vine în cea mai mare măsură din alăturarea actorilor profesionişti (Tómas Lemarquis din Nói albinói, Laura Benson, Irmena Chichikova), ale căror elemente autobiografice sînt incerte (inclusiv personajele lor au nume diferite, de exemplu Tudor pentru Lemarquis sau Mona pentru Chichikova) cu neprofesionişti, care par să se joace pe sine. Aceştia din urmă sînt Christian Bayerlein (bărbat ce suferă de o formă de atrofie musculară), soţia sa Grit Uhlemann (împreună cu care pare să aibă o viaţă amoroasă sănătoasă), un terapeut sexual numit Seani Love şi o transsexuală pe nume Hanna Hofmann. Scenariul e conceput de aşa natură încît primii să aibă nevoie de suportul celor din urmă, ca să se accepte pe sine şi să treacă peste inhibiţii. De aici încolo, filmul arată ca documentarul unor sesiuni de terapie de grup sau individuale, iar pariul Adinei Pintilie este că acest proces se va extinde şi asupra spectatorului, ridicîndu-i semne de întrebare asupra conceptelor de frumuseţe sau pur şi simplu asupra ceea ce poate fi considerat confortabil pe ecran. Într-adevăr, atunci cînd Tudor/Tómas priveşte în ochii lui Christian (care, pe lîngă faptul că e paralitic, are şi dinţii ieşiţi în afară, încălecînd mandibula), pentru a „vedea înăuntrul lui”, nu e doar el care priveşte, ci şi noi împreună cu el, iar camera scoate în evidenţă ochii săi albaştri senini. Invitaţia ca spectatorul să participe activ şi să se proiecteze în film e cea mai evidentă cînd însăşi Pintilie se pune în faţa camerei, în postura celui care trebuie să se confeseze (asta după ce al patrulea perete e demolat încă din prima secundă, cînd regizoarea intervine direct). Meritul principal al lui Pintilie e acela de a provoca în permanenţă.
Pe de altă parte, deja cea mai controversată scenă, cea a orgiei dintr-un club de sex S&M, este problematică: e neclară legătura dintre intimitatea pe care se chinuie personajele să o atingă şi practicile lor sexuale de grup. Dacă vrea să indice către o eliberare sexuală, Pintilie o face prea butucănos. După cum notează criticul de film Jay Weissberg de la Variety, intimitatea în viziunea lui Pintilie pare să fie rezultatul depăşirii unor bariere (sau a unor complexe) fizice, nu şi mentale, viaţă interioară a tuturor din acest film fiind frapant de goală (există nişte confesiuni sterile de-ale lui Tudor despre calviţia sa prematură şi cîteva pasaje în care Laura îşi vizitează tatăl în spital, desprinse practic din Nymphomaniac, în timp ce Christian, care trebuia să fie centrul de sensibilitate al filmului, monologhează aproape doar despre cum se împacă cu propriul corp). Singura personalitate care nu-i opacă, ci dimpotrivă, caldă, inteligentă şi plină de umor, este a Hannei (filmul cu ocazia aceasta face un portret delicat şi surprinzător unui transsexual).
Cufundat de multe ori în interioare decorate minimalist, într-un alb rece, posac, din punct de vedere estetic filmul nu aduce nimic nou în afara observării corpurilor umane (însistînd asupra pielii) în gros-plan extrem, întorcîndu-se constant la conceptele sale de bază (eliberare, depăşirea graniţelor individuale). În lipsa unor repere în domeniul filmului experimental, mai ales în România, opţiunile estetice şi narative ale lui Pintilie probabil nu vor fi dezbătute în profunzime decît în cazuri izolate. Pentru asta ar trebui făcute conexiuni cu reprezentanţi ai genului, precum Barbara Hammer care, în anii ’70, a adus în discuţie în scurtmetrajele sale de avangardă teme precum identitatea sexuală şi dorinţa din perspectivă feminină.
de Andrei BANGU, critic de film
Adaugă un comentariu