Sfîrșitul tranziției și viitorul incert
Cap în cap 22 martie 2015 Niciun comentariu la Sfîrșitul tranziției și viitorul incert 12Cine ar fi crezut că vom trăi ziua în care intangibilii, personajele-cheie ale puterii politice, de la Viorel Hrebenciuc la Elena Udrea, vor fi anchetate de DNA, sau că vom avea atîția demnitari și foști demnitari condamnați definitiv? A doua întrebare este „cum a fost posibil ca magistrații să se întoarcă împotriva celor care pînă nu demult le dădeau ordine?” Răspunsul este simplu și ne trimite la Washington și Bruxelles. Oricum ar fi, trebuie să salutăm afirmarea și consolidarea statului de drept, care este o componentă fundamentală a unei ordini politice viabile. România a ajuns o țară dezvoltată sub potențialul ei pentru că timp de 25 de ani justiția a fost subordonată politic și a protejat corupția, adică spolierea statului. Resursele publice au fost însușite de grupuri de interese private, în dauna binelui public – aceasta a fost filozofia întregii tranziții și numai politicienii care au fost părtași la „sistemul ticăloșit”, construit pentru a pune în practică această filozofie, după cum ilustrează dosarele ANRP, Microsoft și EADS, au rezistat și au prosperat.
Faptele ieșite la iveală în ultimele luni pun într-o perspectivă nouă toată evoluția politicii românești, distrug reputații și ridică semne de întrebare asupra unor personalități care păreau inamici ai sistemului. Este limpede acum că toți oamenii politici au făcut parte din acest sistem: toți au știut și s-au pliat, chiar dacă nu toți au furat.
Cele mai dureroase reevaluări vizează cele două mandate ale lui Traian Băsescu, pe care mulți l-au votat și apreciat tocmai pentru că a susținut reforma justiției și orientarea pro-occidentală a României, a realizat predarea dosarelor Securității către CNSAS și a condamnat oficial regimul comunist în numele statului român. Cu cît au fost mai mari speranțele pe care le-a mobilizat, cu atît este mai trist să constați că, în timp ce domnul Băsescu impunea o austeritate extremă, materializată în tăierea salariilor bugetarilor cu 25% și în introducerea unui nivel punitiv al TVA de 24%, protejații săi – mai ales prin ANRP, care era condusă de o membră a PDL – aprobau pe bandă rulantă despăgubiri de zeci de milioane de euro, obținute prin evaluări aberante, doar pentru șmecherii care cumpăraseră drepturile litigioase; sau alocau sume peste prețul pieții pentru contracte publice, condiționînd încheierea acestor contracte de plata unor șpăgi uriașe. Niciun om cu mintea întreagă nu poate crede că șeful statului, altfel extrem de bine informat despre tot ce mișcă în țară, nu știa ce se întîmplă la ANRP sau la ministerul condus de Elena Udrea sau că ignora cu desăvîrșire ce făceau Dorin Cocoș și Gheorghe Ștefan „Pinalti”.
Nu vreau în niciun fel să diminuez răspunderea PSD în instituționalizarea corupției. Dimpotrivă, prin controlul asupra resurselor materiale și instituțiilor statului, PSD, fost FDSN și PDSR, a impus matricea politicii românești și nimic nu a funcționat în afara acestei matrici. Din păcate – și aici este marea noastră dezamăgire – partidele mari din opoziție, PNL și PDL, odată ajunse la putere, au fost animate de același zel demolator față de finanțele publice ca și mult și pe drept hulitul PSD. Iată de ce anchetele DNA ar trebui să ducă la prăbușirea partidelor politice parlamentare, căci nici PSD, nici „noul” PNL – alcătuit din două partide vechi și putrede – nu au cum să se schimbe peste noapte. PSD, condus de un personaj ridicol, care nu înțelege prea bine ce se întîmplă, este aproape de implozie, iar PNL rezistă doar datorită imaginii președintelui Klaus Iohannis. De altfel, PSD și PNL și-au dat mîna pentru a elabora o lege a finanțării partidelor politice care va legaliza practic deturnarea unor mari sume din bugetul statului înspre buzunarele politicienilor și ale clientelei lor. Citiți critica documentată a europarlamentarului Cristian Preda și veți înțelege de ce nu putem aștepta nimic bun de la aceste partide compromise.
Ce-i de făcut? – ne întrebăm a suta mia oară. Tranziția se încheie prin demontarea sistemului corupt de spoliere a statului și apariția statului de drept, ambele datorate presiunilor occidentale. Cine poate prelua puterea în acest peisaj pîrjolit de aleșii neamului, de patronii lor din umbră și de mass media aservite lor? Singura soluție, în opinia mea, ar fi ca președintele Iohannis să se orienteze spre segmentul sănătos al societății civile și spre partidele curate, oricît ar fi de neînsemnate acum – mă gîndesc la M10 și Noua Republică – și să coaguleze o mișcare civică capabilă să susțină reforma statului și a întregii vieți publice. Abia atunci vom putea nădăjdui că votul nostru din 16 noiembrie 2014 nu a fost irosit.
de Rodica CULCER
Adaugă un comentariu