Ucraina: termenul fix al unei ecuații cu necunoscute variabile
Cap în cap 23 martie 2014 Niciun comentariu la Ucraina: termenul fix al unei ecuații cu necunoscute variabile 13Pentru a anticipa ce ar putea să urmeze în conflictul Rusia-Ucraina și către ce s-ar putea îndrepta lucrurile, trebuie să plecăm de la datele de bază: conflictul este, în ciuda tușelor foarte regionale ale tensiunilor la care sîntem martori cu toții – un termen mai complicat în ecuația formării unui coridor neutru și incert între Occident/ Uniunea Europeană, pe de o parte, și, pe de alta, Uniunea Eurasiatică pe care Vladimir Putin încearcă să o creeze pe vestigiile fostului Imperiu rus.
Din acest punct de vedere, asistăm la o încleștare care doar s-a amînat vreme de peste două decenii – și probabil că e bine că lucrurile au tărăgănat atît: există destule premise și poziții de negociere care fac astăzi, spre deosebire de alte conjuncturi, posibil (nu neapărat probabil) evitarea unei acțiuni militare de amploare în regiune.
Plecînd de la aceste premise, anexarea Crimeei în urma referendumului regizat în 16 martie e doar soluția de ultim moment pe care Vladimir Putin a găsit-o, odată declanșat conflictul, pentru păstrarea bazei de la Sevastopol – avanpost naval, alături de portul Tartus din Siria, în fața pozițiilor de apărare ale Occidentului. Anexarea Crimeei era previzibilă inclusiv pentru cancelariile din Vest, atente, în ultimul deceniu, la conflictele – de orice natură – înghețate în regiune.
Imprevizibilă este, însă, astăzi, viitoarea soarta a Ucrainei. Imprevizibilă din cel puțin trei motive.
Ucraina este instabilă în primul rînd ca structură demografică și incoerentă ca administrare a puterii interne.
Mai întîi, unul care ține de însăși Ucraina. Stat pe cît de naționalist cînd e vorba de relațiile cu Rusia, pe atît de artificial organizat, lipsit și de vocația valorilor societății occidentale, dar și de gustul de-a se replia la puternica Rusie, Ucraina este instabilă în primul rînd ca structură demografică și incoerentă ca administrare a puterii interne. Cu populația rusă masată în zona de est și de sud, pe de o parte, și cu o structură a administrației dependentă de taberele de oligarhi, acest stat a fost lipsit, după desprinderea de URSS, de alianțe fluente care să-i ofere o alternativă puternică și fezabilă la Rusia. Înainte de-a se hotărî oligarhii și structurile de putere de la Kiev, populația Ucrainei este ea însăși divizată.
Acest lucru o păstrează vulnerabilă atît la provocările secesioniste din partea Rusiei, cît și la incapacitatea de-a alege între Vest și Rusia: în definitiv a venit momentul unei decizii.
Al doilea motiv al acestei imprevizibilități este cît de determinată este Rusia – în fapt, cît de determinat este Vladimir Putin – să joace pe o carte tare în încleștarea din jurul Ucrainei. Deocamdată, Rusia nu și-a adjudecat decît Crimeea, adică o prioritate mai degrabă militară decît politică și economică.
Abia de acum, cu portul Sevastopol pus la adăpost, Vladimir Putin poate trece la un plan rusesc amplu pentru Ucraina. El s-ar putea baza fie pe componentă demografică din estul și sudul Ucrainei, fie pe o componentă economică: vestul Ucrainei este slab dezvoltat din punct de vedere economic, lipsit de resurse naturale și bazat aproape exclusiv de rolul de hub pentru gazele Rusiei către Occident.
Nu trebuie omisă nici o eventuală componentă militară. Cei 60.000 de soldați ruși gata să intervină ar putea cu usurința invada regiuni strategice, iar o gestiune proastă a unei atare eventualități ar putea duce la scăparea situației de sub control.
Miza e mare: o Ucraina aliniată de facto la Uniunea Europeană (nu doar prin acordul politic semnat vineri la Bruxelles) apropie bazele SUA și NATO pînă la limita incomodă pentru Kremlin și face din Rusia, din punct de vedere politic, un jucător minor. Fără Ucraina în siaj, Rusia ar fi doar o putere regională – un stat mai mare înconjurat de sateliți nesemnificativi.
În fine, un al treilea motiv care ne face să nu vedem de pe acum finalul acestui conflict este maniera în care Occidentul se poziționează față de acțiunile concrete ale Rusiei.
În ciuda sancțiunilor (mărunte) impuse unor oficiali de rang mai mic din Rusia și în ciuda amenințărilor cu sancțiuni economice de amploare, Uniunea Europeană se află într-o situație delicată.
În ciuda sancțiunilor (mărunte) impuse unor oficiali de rang mai mic din Rusia și în ciuda amenințărilor cu sancțiuni economice de amploare, Uniunea Europeană se află într-o situație delicată. Expunerea economiei europene pe Rusia este mare, expunerea sistemului bancar se ridică la circa 136 de miliarde de dolari, contractele economice directe ale unor state prevalează uneori asupra unui interes comun care să adjudece consensul.
Poate niciodată ca acum nu a fost mai vizibilă necesitatea unei uniuni politice în UE – cu o voce coerentă și un plan clar și unitar de reacție. Off-topic – poate că dosarul ucrainean va cataliza, după alegerile europarlamentare (pînă atunci discuția nu poate fi deschisă, din cauza curentelor naționaliste pe care criza le agita de la Londra la Atena) ceea ce părinții actuali ai Uniunii numesc „mai multă Europă”.
Cert este că, de-a lungul celor trei directii expuse mai sus, contează nu doar măsurile și reacțiile de o parte și de alta, ci, mai ales, modul în care acestea vor fi gestionate.
Pentru că de această dată nu va glumi nimeni. Nici Occidentul – care are nevoie de o graniță „curată” și previzibilă la Est – o noua Finlanda. Și nici Vladimir Putin, care, ca orice rus care se respectă, nu concepe țara lui Gogol altfel decît ca pe un imperiu.
de Cristian GROSU, redactor-șef cursdeguvernare.ro
Adaugă un comentariu