Cum se vinde recesiunea
Editorial 9 martie 2009 Niciun comentariu la Cum se vinde recesiunea 4Sa vorbesti sau sa incerci sa explici criza economica a devenit cliseul ultimelor sase luni. O dovada de si mai multa lipsa de inspiratie este sa folosesti acelasi concept ca scuza pentru problemele pe care le intimpini, chiar daca multe dintre acestea n-au ca radacina cauze financiare. Astfel mi se pare ca, in loc sa invatam de pe urma situatiei, sa tragem “pildele” necesare pentru a evita probleme similare in viitor, nu facem decit sa ne lasam deprimati de recesiune. Este usor si la indemina sa “o duci rau”, sa “n-ai noroc”. Cind ai la dispozitie si o scuza ancorata in realitate, esti perfect indreptatit sa dai gres in orice faci si sa te plingi de traiul greu.
Joaca si presa rolul ei in depresia generala creata. Practic, canalele media au doua variante. Cea deontologica ar fi sa incerce, asa cum le este menirea, sa prezinte evenimentele obiectiv si nedisimulat (asta fiind, de asemenea, si solutia morala). Calea “vicleana” si profitabila este sa faca din orice “tragedie a crizei” un fapt de presa si sa-l prezinte cit mai dramatic. Se pare ca marea majoritate a publicului asta cauta intr-o stire: tragedii, esecuri la care sa se raporteze.
Cum era si de asteptat, majoritatea trusturilor de presa aleg calea din urma. Mediatizeaza cazurile tragice: de la afaceristi care si-au pus capat zilelor pentru ca nu mai aveau bani sa-si plateasca toti angajatii pina la un baiat de cartier cu doua credite deschise pe care acum nu le mai poate returna.
Canalele media joaca pe miza cistigului imediat si inconstient, ignorind efectele psihologice asupra publicului. Daca esti slab de inger, citind sau ascultind incontinuu stiri despre oameni sau companii in prag de faliment nu poti sa nu te deprimi, sa nu te simti din ce in ce mai amenintat de o tragedie iminenta.
Am citit in ultima vreme o sumedenie de stiri “negative”, insa nu-mi aduc aminte sa fi vazut vreun titlu de genul: “Grigore isi schimba domeniul de afaceri din vinzarea de creioane in agricultura pentru a face fata recesiunii” sau “Criza economica reduce consumul de droguri in rindul adolescentilor”. Este pur si simplu mai usor sa prezinti aspecte negative ale societatii, care se vind, si sa ai certitudinea cistigului iminent decit sa pui deontologia pe primul plan.
Ziarele, posturile radio si de televiziune n-au mizat in schimb pe faptul ca, in ochii cititorilor avizati, acestea nu fac decit sa-si piarda din credibiltate si sa duca spre o tabloidizare generala a presei. “Merituos” ar fi ca, la sfirsitul crizei economice, publicul sa-si aduca aminte de ziarele care l-au informat si de cele care doar l-au intristat.
Ioan STOLERU
Adaugă un comentariu