Să se tot modifice, că noi primim
Editorial 22 aprilie 2013 , de Laura Păuleț Niciun comentariu la Să se tot modifice, că noi primim 2Nici bine nu și-au pus la punct universitățile metodologiile de admitere și și-au tipărit broșurile, că a mai apărut, ca un pop-up, un Ordin de Ministru care vine să-l dea la o parte pe cel bătrîn de nici măcar un an al lui Cătălin Baba. Se face că instituțiile de învățămînt superior au voie să ia în seamă notele din timpul anului ale elevilor de liceu pentru admiterea la facultate. Însă chiar dacă ar vrea, nu mai au timp, e prea din scurt (cu mai puțin de două luni rămase pînă la admitere). Chiar dacă nu ar fi prea din scurt, oricum elevii nu ar fi pregătiți pentru o astfel de veste. Cum nu au fost nici anul trecut, cînd știau că se pot baza pe notele din liceu. Dar cum-necum, o magie (albă?) cu formule de calcul s-a făcut să iasă locuri la facultăți pentru toată lumea.
Genul acesta de modificări sînt precum niște schimbări de dispoziție ale unui organism bolnav. Viciază în formă și în fond orice posibilă coerență și orice traseu justificat pe care un elev și o universitate le-ar putea clădi și gîndi pentru a avea o intersecție fericită și prolifică pe viitor. Reperele care ar trebui să fie fixe sînt mobile. Constantele, variabile. Variabilă ar trebui să fie doar o judecată – dreaptă sau nu – a unei alegeri de obicei prea timpurii a unor oameni care-și caută calea. Iar constant un sistem bine pus la punct, în care tu, ca elev, să știi la ce să te aștepți și în ce condiții te primesc sau nu brațele unei universități. Iar tu să ai idee de asta măcar de cînd ai intrat la liceu. Să ai certitudinea că trebuie să ai note mari, să fii competent și să iei BAC-ul cu brio. Dar, ca elev habar n-ai la ce să te-aștepți. Nici pentru ce ar trebui să te pregătești și nici cum. Și nici profesorii tăi nu au de unde să știe, ca să te îndrume. Să ne mai mirăm apoi că singurul criteriu de alegere a unei facultăți pentru un elev este probabilitatea de-a intra sau nu la buget (evident, pe baza unui calcul – dacă îl favorizează sau nu mediile din timpul anului media de la BAC). Și să ne mai mirăm, în continuare, că avem studenți care în anul terminal de studii nu știu ce vor, își disprețuiesc domeniul și își blestemă alegerea.
Nu pot fi nicicum benefice (chiar dacă mereu se caută a fi justificate) atîtea schimbări într-un interval atît de scurt. Cu atîtea „corecturi” cîte a suferit Legea Educației Naționale care a început să fie crîmpoțită și cu întoarcerile din preuniversitar asupra organizării ciclurilor de studii, a examenelor ce și-au schimbat nu doar numele din „de treaptă”, „capacitate” în „testare națională” nu le oferim încredere și nici stabilitate copiilor noștri. Educația, cea care ar trebui să îi orienteze la o vîrstă a dezorientării, îi perturbă mai mult decît crizele adolescentine. Apoi dăm vina pe ei. Că sînt sictiriți, demotivați, că nu au repere și valori, că sînt inconsistenți la nivelul performanței. Însă ei sînt doar rodul educației primite, al bîlbelor din sistem și adevărații plătitori ai polițelor dintre rivalii politici. Dar să nu ne sinchisim prea tare, să ne jucăm în continuare cu educația, noi cei care am avut parte de ea, am ajuns în poziții de conducere în educație, dar acum am uitat s-o prețuim. Sau stai, noi eram de fapt copiii aceia dezorientați care nu știau ce să facă din viața lor și blestemă clipa în care s-au înscris la o facultate din România?
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu