Sîntem degeaba
Editorial 1 aprilie 2013 Niciun comentariu la Sîntem degeaba 5Aproape 70-80% dintre studenți fac facultatea degeaba. Mai ales cei care studiază jurnalism, științe ale comunicării, politică sau drept. Se pare că nu mai e doar un mit sau o lamentație pesimistă. Conform unui studiu realizat de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățămîntului Superior pentru anul 2012, majoritatea absolvenților care termină aceste specializări se angajează pe unde apucă, numai în domeniu nu.
Această realitate națională este dublată de una locală, la nivelul universităților ieșene, după cum se precizează într-un articol publicat pe 31 martie 2013 în Ziarul de Iași. Spre exemplu, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, doar două treimi dintre absolvenți își găsesc o slujbă în domeniu sau în concordanță cu studiile urmate, cele mai din urmă specializări fiind Dreptul, Istoria, Biologia și Geografia. La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Hidrotehnica, Textilele sau Știința și Ingineria Materialelor sînt specializările care, conform datelor, lasă cei mai mulți studenți fără un loc de muncă în domeniu. O alegere „rentabilă” par însă a fi domeniile IT-ului și Informaticii, Construcțiilor și Arhitecturii, dar și ramurile Psihologiei, atît la nivel național, cît și local. Cu toate acestea, universitățile din România nu pregătesc destui absolvenți pentru domenii care sînt importante în Uniunea Europeană, iar finanțarea de la buget ar trebui să se îndrepte mai degrabă spre științele exacte, ale naturii, agricole, medicină veterinară, educație fizică și sănătate.
Dincolo de aceste statistici se ascunde realitatea unui sistem de educație superior ale cărui funcționare, rost și misiune sînt din ce în ce mai mult puse la îndoială și din interior, și din exterior. Asupra studenților planează conștiința faptului că trebuie musai (sic!) să termine o facultate, oricare ar fi ea, aceea, prima, de cele mai multe ori, începută din motive temeinice sau superficiale. Deși majoritatea cred (dintre care unii știu sau simt) că nu le va folosi la nimic în sens pragmatic. Profesorilor li se pare că școlarizează prea mulți studenți. Conducerile universităților apreciază că școlarizează prea puțini, fiindcă au nevoie de bani în plus pe lîngă cei de la bugetul de stat. Companiile apreciază că absolvenții nu sînt pregătiți pentru ceea ce vor ei. Piața muncii funcționează după regulile ei și are un ritm al schimbării care diferă, la rîndul ei, de cel al schimbărilor care se pot opera în sistemul de educație superior. Această alegorie nu face decît să ne conducă spre un absurd în care nimic nu contează, facultatea e degeaba, iar opțiunile în ceea ce privește educația ar trebui să fie tributare unei dinamici din ce în ce mai contorsionate ale economiei.
Dar o instituție de învățămînt superior nu este o montă care are scopul de a produce progenituri ce urmează a fi livrate cu destinație precisă pe piața muncii. Într-o universitate se modelează minți, se formează caractere, puii de oamenii învață să-și creeze standarde și să fie pregătiți tocmai pentru a înfrunta orice criză economică, socială sau politică și a se plia pe cerințele pieții, oricare ar fi acelea – studenții primesc competențe care să îi ajute să se descurce. Problema este dacă tocmai asta nu primesc.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu