Așa sînt actorii, mai sensibili
Opinia de la centru 10 iunie 2011 Niciun comentariu la Așa sînt actorii, mai sensibili 1Pe Maia Morgenstern am întîlnit-o prima dată la „Tango final” prin ultimul an de liceu. Împreună cu o colegă de cameră am cumpărat cele mai ieftine bilete din sală. Locurile noastre erau undeva după coloanele din spate, la Teatrul Național, dar ne-am simțit cumva ca în lojă. Maia mi s-a părut un actor trist, asta pînă am văzut-o în „O noapte furtunoasă”.
La final, după ce a ucis jurnalistul venit în vizită, în sală se întunecă, iar ea se pierde în culise cu un sfeșnic plin de lumînări aprinse. „Am omorît un om”, este ultima replică, iar în tot acest timp îmbătrînește deodată. Ca în realitate. Ca atunci cînd ți se albește părul instantaneu și începi să tremuri ca un bolnav de Alzheimer.
La final însă a cules de pe scenă toate florile, într-un mare buchet haotic, pe care îl ținea strîns la piept. Pentru ea acesta a fost momentul de glorie și i-a plăcut.
George Ivașcu a fost un copil fără jucării, maturizat înainte de vreme. Asta nu-l împiedică să recite „Fetița din Făgădău” ca și cum ar fi cu adevărat îndrăgostit de o ea cu trei dinți și fustă pestriț. În timpul interviului de acum patru ani era îmbrăcat la costum gri, cu un rucsac sport în spate. Ura să fie mereu pe fugă și s-a dat dispărut în redacția de la etajul doi din Casa de Cultură a Studenților. „Atît fumați voi?”, spune privind o scrumieră de sticlă, plină cu vîrf ca o căpiță de fîn. „Nu e prea sănătos, îmi aprind și eu una”. Avea ochi jucăuși și înspăimîntător de inteligenți. La televizor nu prea se vede.
A fumat cinci țigări iar eu am uitat de întrebările mele. A spus el cam tot. Și era convingător, precum un bunic ce povestește întîmplări din război. În spatele a toate aceste roluri și convenții cu minciuna George Ivașcu are însă un adevăr pur, de care îți dai cam greu seama. Niciodată să nu arunci în Dumnezeul lui.
Claudiu Bleonț e mai mereu cum e și pe scenă. Aproape că nu-ți dai seama cînd nu mai joacă ori cînd a terminat. Pentru el interviul a fost pe o ședință de yoga în spatele scenei, în timp ce se demonta decorul. O cafea în pahar de plastic, băută la țigară, în sunet de ciocane.
Ce poate fi mai original? Și chiar dacă zice lumea că e cam buruienos la gură, să nu credeți. Chiar și mitocănia artiștilor e filosofie cînd e scoasă din gura care trebuie. Și credeți-mă pe cuvînt, pe undeva, omul acesta e sensibil.
Paula SCÎNTEIANU
Adaugă un comentariu