Keep calm and keep scrolling
Opinia de la centru 22 februarie 2016 Niciun comentariu la Keep calm and keep scrolling 10
Țineți minte cînd statusul de pe Mess era cool? Un fel de epitaf pe care îl alegi tu singur, cît încă ești aici? Bineînțeles, la început și pe Facebook era interesant. Scriai că ți-e foame, frig sau că plouă. Aveai 30 de prieteni și cu fiecare dintre ei ai împărțit cel puțin o bere. De sărbători încă era ok să pui o poză cu brăduț și să-ți etichetezi „prietenii”. Nici vorbă de mame, mătuși sau șefi pe acolo. Era un fel de mahala prietenoasă, în care mai era la modă să dai cîte un bobîrnac – îl țineți minte pe poke? Email-urile erau sfinte și lumea încă mai folosea telefonul mobil ca să sune și ca să răspundă la apeluri. Scriam ce credem în statusuri lungi și făceam revoluție pe twitter.
Peste noapte, lucrurile s-au schimbat. Astăzi vii acasă de la serviciu și acasă te așteaptă vreo 30 de taburi deschise cu articole pe care ți-ar plăcea să le citești, cu documentare pe care trebuie să le vezi pentru că ți le-au recomandat prieteni buni. Desigur, de cele mai multe ori, nu ajungi să închizi nici trei din cele treizeci de taburi, în schimb în fiecare zi mai adaugi vreo 13. Pînă moare browser-ul.
Pagina mea de facebook acum arată ca o bucată de Times Square, cu articole derulîndu-se de sus pînă jos. Încep să le cern. „Știați că guma de mestecat tratează cancerul?”, „70 de poze din istorie pe care le-ai văzut de o mie de ori, dar poți să mai intri o dată”, „Să-l ajutăm pe Ionel să învingă cancerul!” – astea sînt destul de utile, e mult mai simplu să dai unfriend decît să citești articolul.
Urmează plăcerile vinovate. De cîte ori ai dat unfollow paginii BuzzFeed ca să-ți apară apoi din nou în fața ochilor, pe ecranul albastru? Eu de trei. Mai adaugă aici 9gag și alte nimicuri care alcătuiesc, de fapt, scheletul întregului Internet. De cele mai multe ori chiar ești scutit de un click „pe afară”, site-urile se transformă în pagini pe Facebook și poți da like-uri și scrie LOL sub toate pozele super amuzante, în timp ce pe fața ta nu se mișcă niciun mușchișor. Urmează cele distinse, cu poză și titlu bun, care chiar ajung în pădurea de tab-uri deschise. Cu siguranță le vei citi. Vei deveni mai inteligent, te vei îmbogăți spiritual.
Reclame țipătoare și filmulețe cu motani se învîrt ca într-o moară care nu se oprește niciodată, atîta timp cît cineva dă scroll. Printre articole, cîteva poze rătăcite pe instagram. Doar nebunii mai scriu statusuri lungi, în care povestesc o chestie pe care ai citit-o deja de zeci de ori. Nu mai e la modă.
Deși acum cred că mi-ar plăcea să știu ce mai face George, dacă îi e foame sau frig sau dacă plouă la Chișinău.
Text de Anastasia CONDRUC, senior editor Opinia Studențească și Research Editor la Dow Jones1
Adaugă un comentariu