Pe autostrada Transilvania sau tot pe drumurile nationale?
Opinia de la centru 3 noiembrie 2008 Niciun comentariu la Pe autostrada Transilvania sau tot pe drumurile nationale? 5Din 2003 si pina in prezent nu s-au asfaltat decit noua kilometri de autostrada si aceea imposibil de utilizat, deoarece se afla undeva in mijlocul unui cimp. Statul roman a platit totusi peste 500 de milioane de euro pentru avansarea lucrarilor, insa rezultatele pozitive intirzie sa apara.
Vestile rele se inghesuie mult mai rapid la usa autoritatilor sa-si anunte dezastrele. In vara acestui an, o mina de muncitori de pe santierul Bechtel semnau un memoriu anonim prin care denuntau lipsa de profesionalism a firmelor turcesti subcontractoare Bechtel si haosul care a pus stapinire pe anumite tronsoane de pe santier.
Ca de obicei, reactia institutiilor statului a fost una "prompta si eficienta". S-a inceput o ancheta atit din partea DNA, cit si a Inspectoratelor de Stat in Constructii. De la marea verificare din vara nimeni nu a mai auzit nimic. Liniste totala. Raspunsurile la intrebarile presei intirzie sa apara, ba mai mult, sefii de birouri sau directorii de departamente refuza sa respecte prevederile Legii 544 privind accesul la informatii de interes public. In locul unei hirtii cu raspunsuri primesti, de la un prieten, fireste, un mormait scurt la ureche. "Nu au vrut sa-ti dea informatiile, stii si tu bine de ce, Bechtel".
Cinci miliarde de pomina
Toata lumea stie ca acest contract pentru autostrada Transilvania a fost cu dedicatie. Nu s-a facut licitatie, s-a marit bugetul de la 2.2 miliarde la 7 miliarde si nimeni nu indrazneste sa se dea cap in cap cu yankeii pe simplul motiv ca, nu-i asa, cum mai pupa Romania NATO daca nu se sustinea Uncle Sam, cum intram in Uniunea Europeana cu lectiile nepregatite daca partenerii SUA nu faceau lobby pentru o tarisoara precum Romania?
Aceste doua motive sint suficiente sa faca sa tremure pantalonii fiecarui director de institutie implicata in acest proiect si sa inchida ochii in fata neregulilor aparute pe unul din cele mai scumpe tronsoane ale Autostrazii Soarelui, Suplacu Oradea. Desi lucrarile sint departe de a fi incheiate, anul finalizarii fiind 2013, pe acest tronson podurile, podetele si un viaduct de 100 de milioane de euro au inceput sa crape. Efectul muncii facute de mintuiala si pe bani multi.
Ceea ce este insa dramatic sint declaratiile celor care muncesc pe santier. "In drum dinspre Brasov spre vama Bors, prefer drumurile nationale si judetene pentru simplul fapt ca eu nu ma risc sa merg pe o autostrada ca asta".
Andrei Ciurcanu
Adaugă un comentariu