Peste gard e Dunărea
Opinia de la centru 29 noiembrie 2009 Niciun comentariu la Peste gard e Dunărea 1De la capătul Capitalei, două trenuri pe zi își croiesc drum prin halde de gunoaie, spre Oltenița, dintr-o gară mică și insalubră: Halta de mișcare Titan Sud. Cartierul industrial „23 august” își scoate blocurile muncitorești și furnalele Uzinei Faur – Poarta 3, în spatele gării trîntite în mijlocul drumului. În stînga, șinele taie calea mașinilor pe Bulevardul Industriilor, în față se cască cele două guri de metrou funcționale ale stației „Republica”, iar în spate hodorogesc tramvaiele 36 și 57.
Halta Titan Sud a fost construită în 1985 pentru a deservi navetiștii de pe ruta București – Oltenița, care munceau la fostele uzine Malaxa. Din anul 1998, etajul clădirii este locuit de o parte din cei cîțiva angajați. De aceea, adesea atîrnă, alături drapelul zdrențuit și decolorat, rufăria pusă la uscat în gospodăria ceferiștilor. Halta are acum doar șase angajați care trăiesc de pe-o zi pe alta, cu frica restructurărilor în sîn. Acari, impiegați sau manevranți, ei asigură circulația trenurilor personale P8081, P8082, P8061 și P8062, adică cele două curse dus-întors pe ruta București Titan Sud – Oltenița. O locomotivă DIESEL electrică din 1972, cu motor elvețian Sulzer, fabricată în Uzinele Electroputere de la Craiova, apare uriașă din colțul haltei. Tîrăște după ea patru vagoane albastre, cu scările înalte. Se oprește pufăind nervoasă la linia întîi. Peronul se umple dintr-o dată de oameni mici, afundați în griji, ce duc după ei bocceluțe pline cu te-miri-ce.
„Șandramaua feroviară”
Călătorii acestui tren locuiesc în satele scăldate-n sărăcie din jurul Bucureștiului. Cei mai mulți, dacă nu se ocupă cu adunarea și vînzarea fierului vechi prin Capitală, muncesc la firmele de salubrizare sau la cele de pază și protecție. Pînă la Oltenița sînt 62 de kilometri, iar timpul de parcurgere este de 120 de minute. Ei s-au obișnuit și cu mizeria din tren, dar și cu viteza foarte mică a acestuia, iar în glumă îl numesc „șandrama feroviară” sau „cavou pe șine”.
Odată ce trenul lasă în urmă Cernica, Țîganu, Frunzăneștii, Cucuieții și Curcanii, pînă la Dunăre mai e o aruncătură de băț. Regionala CFR București a numărat luna trecută 1090 de călători care au plecat și venit pe ruta București – Oltenița. Coada la casa de bilete nu este însă prea mare, în comparație cu numărul mare de navetiști care se adună pe peronul de la Republica.
„Chiolhanul” nașului
Bilete își cumpără doar cei zeloși sau cei care merg prima dată cu trenul acesta. Decît să lase 5,4 lei la casa de bilete, mai bine umflă chimirul nașului cu doi lei. Conductorul întinde mîna liniștit, ținînd lipit în podul palmei drepte teancul de bancnote, și afișează un zîmbet de alamă. E un bărbat negricios, înalt și bine făcut, iar fălcile îi sînt conturate de o barbă subțire, cît un fir de ață, ce se oprește într-o mustață tremurîndă deasupra buzei. își trage chipiul pe ochi și întreabă serios: „Aici s-a văzut?”. „Spune că s-a văzut!”, îi șoptește printre dinți o țigancă ageră bărbatului său. „Ce să zică? Că s-a văzut?”, spune zeflemitor nașul și ia cei doi lei întinși de bărbat și-i îndeasă în teșcherea.
SMS
Ca în orice oraș înghețat în etapa de trecere de la comunism la democrație, în Oltenița există un Bulevard al Republicii, care pleacă de la gară și se oprește, brusc, după vreo doi kilometri, în cîmp.
***
2 km înainte, pe Bulevardul Tineretului și apoi pe șoseaua Portului, pe lîngă ruinele fostei centrale termice și apoi pe lîngă Fabrica de Oxigen și dai în port. În stînga e ce a mai rămas din șantierul naval: cîteva macarale ce ies ca niște colți stricați din Dunăre.
***
Căpitănia Portului Oltenița doarme. La umbra unor copaci cîțiva dintre muncitorii care lucrează la consolidarea malului stîng al Dunării, se odihnesc, răpuși de un prînz însorit de noiembrie. Dincolo, la bulgari e liniște.
Oana BALAN
Adaugă un comentariu