Școala din spatele Zidului

Opinia de la centru Niciun comentariu la Școala din spatele Zidului 0

În timp ce sistemul de în­vă­ță­mînt superior românesc îm­pru­mu­­­ta formele educației occidentale și tortura cîteva generații de stu­denți, Germania urmărea fe­no­me­nul din umbră. Deși De­cla­ra­ția de la Bologna a fost sem­­nată pe 19 iunie 1999 și de că­tre secretarul de stat al Minis­te­ru­lui Federal al Educației și Cer­ce­tă­rii, Wolf-Mi­chael Ca­ten­­husen, împreună cu alți re­pre­zentanți de seamă ai statelor din Eu­ropa, țara noastră se pare că a fost pe post de carne de tun.

La noi, Procesul Bologna a în­ceput mai devreme și a cu­tre­mu­rat pînă și zidurile groase ale ce­lor mai vechi universități.

Spre deosebire de noi, statul fe­deral german a ținut cu dinții de pro­pria rețetă de a crea o pepinieră a minților lumi­na­te și i-a lăsat pe al­ții să se sacri­fi­ce. Cum mămuca U­ni­une Euro­pea­nă nu pu­tea să-și ier­te prea ușor copilul ră­tăcit, vremea pe­depsei a sosit.

În­de­plinirea obiectivelor stabilite cu ze­ce ani în urmă, nu a fost accele­rată de toți susținătorii, dar 2010 es­te anul în care totul trebuie dus la bun sfîr­șit. Agenții decizionali din cele 16 landuri s-au lepădat de i­deile conservatoare și le-au im­pus conducerilor universităților o sin­gură di­rec­ție: im­ple­mentarea rapidă a Pro­cesului Bologna.

Bețe cu memoria slabă

Protestele studenților de la fi­na­­lul lui 2009 și mesajele de for­ma „Ohne Bildung sind alle DOOF” („Fără educație suntem toți proști”) i-au făcut pe cei mai în­crezători în schimbare să se in­ti­mi­deze. Pen­tru specializările de tip tehnic, ti­ne­rii vor un program des­fășurat pe șase, șapte sau chiar opt ani, de­oa­re­ce cei mai mulți din­tre ei cred că este „im­posibil de acumulat atî­tea cu­noș­tințe pe parcursul a trei ani.”

Tocmai din această cauză, a­bandonul studiilor de licență se ri­di­ca la mijlocul lui ianuarie 2010 la 31%, potrivit unui studiu al Hi­gher Education In­for­ma­tion Sys­tem din Hanovra și acest lu­cru se datorează programei mult prea încărcate. Aproape trei sferturi din programele de studiu nem­­țești au trecut din sistemul ger­man de ob­ținere a di­plo­me­lor, care se axa pe o durată de șase ani și s-au echi­valat brutal cu măsura 3 plus 2, licență și master.

Orice ar im­plica acest lucru, cert este că Ger­ma­nia nu se poate sustrage pro­iectului de construire a Spa­țiu­lui Euro­pean al În­vă­ță­mîn­tului Su­pe­rior. Pen­tru res­ta­u­ra­rea ordi­nii, după cum declara Ma­tthias Ja­roch, repre­zen­tantul A­so­­ciației Uni­ver­si­tă­ți­lor din Ger­­mania, sistemul trebuie „să su­por­te o re­for­mă o reformelor”.

Diana IABRAȘU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top