Rîsul femeii de serviciu

Șah-mat Niciun comentariu la Rîsul femeii de serviciu 3

Pe cînd lucra în redacția „The New Yorker”, jurnalistul și scriitorul Cal­vin Trillin era pîndit de o teamă: aceea ca fe­meile de serviciu să nu descopere pri­mul lui draft. Și-o imaginează pe vreuna din­tre ele cum ia foile de pe birou și le ci­teș­te cu voce tare colegelor: „Ascultați ches­tia asta! Tipul ăsta se consideră scrii­tor!”. În continuarea coșmarului lui Trillin, doam­nele de la curățenie încep să rîdă zgo­motos și să lovească birourile cu pe­riile de praf, asemenea jucătorilor de ho­chei.

Trillin spune că primul său draft în­cepe într-o engleză rezonabilă, însă con­tinuă din ce în ce mai neglijent. No­tea­ză acolo toate ideile care-i trec prin cap după ce termină de documentat un su­bi­ect, fără vreo ordine anume. Mărturia lui apare într-o colecție de interviuri intitu­lată „The New New Journalism”*, în ca­re autorul Robert S. Boynton discută cu 19 maeștri ai nonficțiunii de peste O­cean despre experiențele lor în adunarea in­for­mațiilor și așezarea lor într-o ordine ca­re să închege o poveste.

Fiecare își toarnă chinul într-un ti­par unic, a cărui ciudățenie e finisată cu gri­jă de-a lungul carierei. De exemplu, Gay Talese, autorul unuia dintre cele mai complexe portrete publicate vreodată – „Frank Sinatra Has a Cold” („Es­qui­re”, aprilie 1966), ia un creion și un caiet cu foi galbene, liniat, și încearcă să scrie o frază. Folosește litere mari, de tipar. Se plimbă prin această primă înșiruire de cu­vinte, rescrie, încearcă să mai așeze una după. După primele două zile, are șase fra­ze compuse din majuscule.

După ce ajunge la cinci astfel de pa­gini de mînă, Talese le transcrie cu aju­torul unei mașini electrice de scris. Se în­grijește de fiecare dată să lase trei spa­ții între rînduri. Editează și rescrie pînă ob­ține o singură pagină de care e mul­țu­mit. Ia foaia, o pune pe perete și o ia de la ca­păt cu următoarea. Pe vremea în care a­vea un birou mai mare, obișnuia să stu­dieze foile din celălalt colț al camerei printr-un binoclu, pentru a vedea cum curg frazele, cum se mișcă scenele.

Nici Richard Preston nu se ba­zea­ză prea tare pe muze: lucrează săp­tă­mîni în șir la cîte-un lead lemnos, îl rescrie și de 30-40 de ori, apoi îl aruncă. Scrie un lead nou și-l aruncă și pe acesta, de­ci­de să se apuce de cu totul altceva, o bu­cată de la mijloc. Cînd izbutește să în­che­ie primul draft, are un șoc. Discuția lui Pres­ton cu Dumnezeul cinic al scrii­to­rilor decurge astfel: „N-am pic de talent. Trebuie să fi suferit vreun atac cerebral, mi-am pierdut abilitatea de a folosi cu­vintele. Sînt un impostor! Uită-te nu­mai la chestia asta!”. Nu îndrăznește să ara­te nimănui primele rezultate ale mun­cii sale și spune că nu poate pretinde niciunui editor să scoată ceva publicabil de acolo. Mai demult, cînd încă se în­cu­me­ta să le arate primul draft, editorii în­ce­peau să se panicheze.

Pentru a trece peste un moment de blo­caj, Jonathan Harr ia trei săculeți cu fasole uscată și începe să jongleze cu ei. E extrem de important să reușească să le învîrtă în aer pînă ajunge la un număr ma­gic, iar dacă scapă una știe că urmează o zi grea de scris. După ce-și trece no­ti­țe­le în computer și fix înainte să se apu­ce de scris, Susan Orlean intră într-o fre­nezie a gătitului. Prepară mîncăruri com­plicate, ce necesită prăjeli, fierturi la di­ferite temperaturi, mult timp. Orlean consideră că scrisul se aseamănă cu gă­titul, în sensul că fiecare rețetă e distila­tă prin cel care-o pune în cratiță.

Gama chinurilor și extravagan­țe­lor jurnalistico-scriitoricești e extrem de va­riată, iar fiecare rînd devine un martor tă­cut. Niciunul dintre ei nu lasă însă jongle­riile, fricile și mirosul de tocăniță să inunde pagina publicată.

Vlad ODOBESCU

* Robert S. Boynton, “The New New Journalism. Conversations with America’s Best Nonfiction Writers on Their Craft”, Vintage Books, 2005

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top