Un muzeu pe moarte

Șah-mat Niciun comentariu la Un muzeu pe moarte 0

Calea Griviței 193 B, lîngă Gara de Nord. Din noianul de muzee necu­noscute din Capitală, la adresa asta se gă­­seș­te ceea ce ar trebui să fie Muzeul Căi­lor Ferate din România. Ascuns în clă­direa Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară, nimic nu anunță existența lui acolo. Doar portarul știe unde este și pe cine să cheme dacă apa­re vreun vizitator rătăcit. O mu­zeo­gra­fă și di­rectorul, Mircea Dorobanțu, sunt sin­gurii care te pot ghida în lumea căi­lor ferate. „Muzeografa are două facul­tăți și un doctorat. Mi-a spus că ea nu mai poate să trăiască cu 11 milioane, cât are salariu, și că pînă la Crăciun se gîn­deș­te să plece. Dacă pleacă ea, cred că se în­chide și muzeul”, spune descumpănit di­rectorul Mircea Dorobanțu.

În spatele unei uși ponosite, dar atent vopsite în crem, se află aproape toată comoara căilor ferate din Româ­nia. Pe o coală A4 lipită pe ușă este scris pro­gramul, de miercuri pînă duminică, între orele 10.00 și 18.00, și tariful: 3 lei.

Prima încăpere este ocupată aproa­pe în întregime de o dioramă imensă. Are 14 metri și prezintă un traseu de mun­te pe care aleargă, pe linii mici, cî­teva bijuterii feroviare. A fost construită bucată cu bucată de Mircea Dor­oban­țu și alți cîți­va pasionați de la Centru. Re­licve ale în­­ce­puturilor căilor ferate se gă­sesc în toate col­țurile primei încă­peri a muzeului. Res­turi de locomotive istorice, tampoa­ne și inscripții vechi de trenuri îți spun fie­­care o povestioară și parcă auzi încet un clănțănit de roți și un fluierat răgușit. În „acvarii” de sticlă stau așezate cu grijă machete ale locomoti­velor din diferite timpuri. Cea de-a doua încăpere te tran­spune dintr-o dată într-un birou de miș­care din secolul trecut. Trei ceferiști stau nemișcați la posturi. Unul e de pază la centrala Siemens-Hal­sche de ceasuri, un panou imens cu multe ceasuri după care se regla ora în toate gările din țară, unul ține socoteala la „mișcare”, iar cel de-al treilea e te­le­grafistul. Tot în această în­căpere se gă­seș­te și o machetă de automotor, o dre­zi­nă și un felinar original cu ulei de rapiță.

Cea de-a treia sală este poate cea mai interesantă. Aici se găsește, într-un colț, biroul lui Anghel Saligny, o ma­chetă a podului de la Cernavodă, cărțile celebrului inginer, dar și o serie de documen­te importante pentru istoria că­ilor fe­rate. Ca un copil, te pierzi fascinat în fie­care mărunțiș care face ca această mi­nu­ne a secolului al XIX-lea, trenul, să fun­cționeze. De la șuruburi la documen­te cu pe­cete de sultan sau de domni­tor al țării Românești, sau de la va­go­netul de mînă la locomotiva cu aburi ori locomotiva Diesel lumea transporturilor fero­viare te absoarbe în mij­lo­cul ei. Mircea Do­ro­banțu, directorul Mu­ze­­ului CFR, este stîlpul de rezistență a ceea ce re­prezintă acum mu­zeul. „Am cerut să ne dea un teren al CFR-ului să a­ducem aco­lo niște locomotive, să ame­najăm un mu­zeu ade­vărat. Ne-au spus că terenul acela are o va­loa­re imo­biliară mare. Avem mai mul­te lo­co­­motive prin țară, la Sibiu și la Cluj. Noi nu avem voie să ne punem o fir­mă, nu avem cum să-i anunțăm pe oa­meni că aici este un muzeu”, susține dezamăgit directorul.

Adevăratul muzeu al căilor ferate ro­mâne ar trebui să funcționeze în Gara Filaret. Prima gară din București, o clă­dire de patrimoniu, ce a împlinit în sep­tembrie 143 de ani. Chiar așa, jerpe­lită, murdară și spurcată, Gara Fi­la­ret continuă să domine dealul Fila­re­tu­lui, luînd în piept miile de mașini ce trec într-o zi pe acolo. Un grup de ini­ția­tivă, înființat de un fost director al Me­tro­rex, Oc­ta­vian Udriște, încearcă să salveze clă­direa din ghearele rechinilor imobi­liari, care nu așteaptă altceva decît să se dă­rîme, și să îi pună în valoare ade­vă­ra­tul său rol: acela de muzeu al căilor fe­ra­te ro­mâne. De aici, în 1869, a plecat pri­mul tren în România, spre Giurgiu.

Oana BALAN

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top