Votăm doar cu like și share

Șah-mat Niciun comentariu la Votăm doar cu like și share 15
Votăm doar cu like și share

Așa a mai trecut o campanie electorală în care cu cîteva excepții, politicienii au demonstrat că n-au învățat nimic despre mediul online, despre cum se vorbește „pe net” sau cum să ajungi la potențialii alegători. Atacuri la persoane, filmulețe denigratoare, postări kilometrice, poze care n-au nicio legătură cu profilul candidatului, de toate am avut parte săptămînile astea în care am urmărit cum se desfășoară cursele pentru primărie. Singurul lucru care n-a lipsit a fost creativitatea cînd a venit vorba de injurii sau de modalități de a face mișto de celelalte partide.

Un prim exemplu este un filmuleț care circulă sponsorizat de vreo trei săptămîni fiind distribuit de o pagină dubioasă de Facebook – „Realitățile ieșene” . În el apare Viorel „Bleguț”, cu o față care i se contorsionează ca un balon mimînd că vorbește, dublată de o voce metalică. Cînd nu se plînge că „nu mă bagă nimeni în seamă”, capul acestuia apare în cîteva manele de pe Taraf, apoi latră ca un pechinez, pentru ca la final să rîdă precum un personaj negativ din Scooby Doo. Un alt exemplu vine din Cluj, unde de data asta a fost țintit Octavian Buzoianu, un candidat independent susținut de către PSD. În el, autorul a luat vocea candidatului și a lipit-o de o parte a unui episod din South Park, în care Mr. Garrison le predă elevilor lecții de misoginie. Ambele falsuri, demostrează cît de disperați sînt unii dispuși să meargă pentru a-și crește șansele sau pentru a le scade pe ale celorlalți
Într-o comună din Dolj, un pretendent din partea PSD a uitat că Facebook este spațiu public și scrie „miam” legat, îi face pe cei din PNL proști și spune despre femei că „muierile nu știu să conducă”. Însă el nu e singurul al cărui staff de campanie n-a știut să se adecveze mediului online, existînd și nenumărate exemple în care pe wall-ul candidaților apar adevărate comunicate de presă, pline de cuvinte din limba de lemn și din care nu se înțelege nimic. Un alt trend, a fost că mulți dintre candidați s-au inspirat din ce a mers la alții, precum Klauss Iohannis sau Barack Obama în care pretendenții s-au rezumat la mesaje scurte și filmulețe bine făcute. E de lăudat aici Andrei Postolache care, asemănător lui Nicușor Dan, s-a chinuit să scoată lumea la vot și abia după a încerat s convingă lumea pentru a-l vota.

Dovadă că românii nu dau copy-paste doar la doctorate, tot în sfera clipurilor, Bodea și-a promovat campania cu un video a cărui idee, cadre și prezentare a discursului sînt identice cu cele a lui Sadiq Khan, candidat la primăria din Londra. Din păcate, pentru a nu știu cîta oară, efortul politicienilor din mediul online a fost la fel precum prezența la vot – Insuficientă și plină de frustrări.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top