Balul la care valsul nu s-a dansat
Șoc-șoc-groază! 12 ianuarie 2014 Niciun comentariu la Balul la care valsul nu s-a dansat 14Am pășit în Viena secolului al XVII-lea fără să întoarcem acele ceasului și fără ca măcar să ne luăm rochiile vaporoase, atent rostogolite pe crinolină și fără să purtăm frac. Vineri seară, 10 ianuarie, de la ora 19.00, în Palas Mall, timpul nu doar că s-a oprit în loc, ci ni i-a adus mai aproape pe Johann Strauss, Hector Berlioz, Piotr Ceaikovski, sau Giuseppe Verdi.
Pentru că valsul este simbol al Austriei, iar venirea noului an este mereu sărbătorită cu astfel de muzică, difuzată la radio, „Concertul de Anul Nou” s-a auzit pentru două ore și pînă în România. Din mîna dirijorului Marcian David au scăpărat furtuni, liniști și întrebări pe care Filarmonica de Stat „Moldova” și corul Filarmonicii „Gavriil Musicescu” le-au înveșmîntat în grație și eleganță.
Seara de bal nu a început cu demonstrația unui dans circular și nici cu mișcări grațioase ale brațelor și ale picioarelor. Valsul vienez, în forma lui cea mai pură, în varianta sa inițială, se spune că a fost făcut pentru a fi ascultat sau dansat prin intermediul simțului auditiv. De la început, invitația la dans ne este oferită sub forma unui schimb. Toată atenția și toate privirile să fie îndreptate către scenă. Iar noi, ascultători, așteptăm să înceapă momentul balului. Cu mîinile împreunate în poală, indiferent de vîrstă, aprobăm dînd discret din cap.
Mișcări în trei timpi
Și deși sala de bal este împărțită în instrumentiști costumați în alb și negru, spectatorii sînt asemenea unei grădini cu flori colorate. De la roșu la verde și de la cei mai tineri pînă la cei mai în vîrstă, ei sînt cei care dau viață unei încăperi mult prea liniștite pentru un bal. Plînsul unui contrabas, atins parcă cu niște degete imaginare care abia apasă pe corzi, dă naștere unei adieri proaspete. Fără a înfiora, ritmul pe care acesta îl pornește nu este tînguitor, ci umple un gol pe care îl resimțim. Înduioșarea.
Palmele dirijorului se unduiesc de la stînga la dreapta, asemenea unor valuri liniște, calme, pe care pare să le țină captive.
Cu mîinile ridicate ca un păpușar, dirijorul trage de niște ațe imaginare, instrumentele fiind ascultătoare asemenea unor marionete care zîmbesc și se întristează doar cu o atingere. Degetele violoniștilor tremură și apasă corzile, scoțînd un sunet care te poartă de la visare, la o condamnare a sentimentelor. Ceva ne face să transpirăm și să căutăm cu ochii locul din care pornește sunetul. Palmele dirijorului se unduiesc de la stînga la dreapta, asemenea unor valuri liniște, calme, pe care pare să le țină captive. Publicul care stă cu ochii ațintiți către sala de bal este amuțit. Nu aplaudă și aproape că nici nu clipește, ci înghite în sec cerînd un răspuns. O femeie al cărei păr alb te duce cu gîndul la poveștile de iarnă, închide ochii și își ține capul în palme, așteptînd ca degetele dirijorului să se ridice în sus marcînd finalul primului vals. Soțul său nu o atinge, ci se uită la ea, sorbind melodia de pe buzele sale. Nici unul dintre ei nu aplaudă, ci își strîng mîinile la piept.
Din cele 140 de valsuri ale lui Strauss, publicul recunoaște din primele secunde „Dunărea albastră”, vals pe care cei aflați în picioare nu se pot abține să nu îl danseze. Prinzîndu-se de mînă pe holurile mall-ului, doi tineri își întind brațele și se învîrt în sensul acelor de ceasornic, ajungînd în ritm de dans pînă la primul etaj. Pe valurile Dunării se dansează legănat sau cu un număr limitat de pași, accentuîndu-se pe parcurs intensitatea viorilor.
Dirijorul clipește din ce în ce mai sacadat, iar instrumentele stîrnesc o vijelie pe care nu o mai poate stăpîni. Contrabasul vibrează surescitat, dînd tonul viorilor și tobei care bate înfundat în ritmul unui marș. Un alt ritm, mai grav și mai alert, însă care nu a știrbit din autenticitatea valsului vienez din secolele trecute.
Mădălina OLARIU
Adaugă un comentariu