Concert de caritate cu Busuioc
Șoc-șoc-groază! 12 mai 2011 Niciun comentariu la Concert de caritate cu Busuioc 9Chiar dacă nu e Crăciunul, iar ouăle încondeiate din coșuri s-au epuizat, se mai fac acte de binefacere și după ce sacii Moșului și ai Iepurașului s-au golit. Marți, 3 mai, la ora 19.00, în sala Gaudeamus a Casei de Cultură a Studenților (CCS) din Iași toate fotoliile sîngerii erau ocupate de studenți, mame încrîncenate în efortul de a-și domoli odraslele, doamne și domni cu părul nins veniți să asculte „Povestea unui cîntec” spusă pe note de Costel Busuioc.
Organizatorii mișună ca furnicile prin sală și aduc încă două rînduri de scaune pentru spectatorii care nu mai contenesc să vină. Iubitori de octave înalte, arii de operă, dornici să ajute copii „defavorizați socio-economic”, motivați de CD-ul pe care l-au primit gratuit la intrare sau doar chemați precum Ulisse de vocea mediatizatului tenor „fără studii” – așa cum este prezentat de moderatorul evenimentului, Nicolae Tomescu, redactor șef la Radio Iași – sute de oameni au venit la concertul caritabil „Povestea unui cîntec”.
În picioare, sprijiniți de pereții sălii, stau fetele cu cămăși brodate cu perle și băieții cu papioane mari care au organizat evenimentul – masteranzi ai Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și voluntari ai Fundației „Familia Nostra”. Fiecare a scos cîte 25 de lei din buzunarul strîmt de student sau din pensie ori 35 de lei din poșetele din piele de crocodil ale doamnelor de la balcon. Așă că, din vînzarea biletelor cei 13 copii de la fundație „cu risc de abandon școlar” vor fi plimbați în scop cultural la mănăstirile din Nordul Moldovei și din bani li se va mai pune cîte o carte în bibliotecă. În deschiderea concertului a cîntat Orchestra de Cameră „Finalis”, dirijată de Bogdan Chiroșcă de la Opera Națională din Iași.
Cu ochii larg închiși
După ce moderatorul a spus istoria din spatele ariei din suita numărul trei pentru orchestră de coarde în Re Major compusă de Johann Sebastian Bach, dirijorul cu papion stacojiu a șfichiuit bagheta în aer și ca într-un duel, în care soldații erau înarmați cu arcușuri, acordurile care țîșneau din viori, violoncele și contrabasuri se ciocneau și se împleteau pe scenă.
Un tînăr din primul rînd nu își desprinde privirea de la „violonista lui”, decît cînd ascultă cu ochii închiși acordurile din „Serenada pentru orchestra de coarde Opus 20” a lui Edward Elgar, care îi strîrnesc amintiri. Doamna de lîngă el, în schimb, nici nu se gîndește să se uite la orchestră și răsucită spre public, își rotește ochii mici parcă să cuprindă toată sala. Se întoarce preț de cîteva secunde, dar revine pe poziție cu ochelarii bine fixați pe nas pentru o analiză mai precisă, doar cineva trebuie să ia pulsul mulțimii.
Doar un „bravo” să-ți mai spun
Timp de 30 de minute, cît arcușurile orchestrei au alunecat pe corzi de vioară, un violonist timid nu a ridicat ochii din partitură, nici cît să privească la unduirile baghetei. Doar în timp ce în sală răsuna „Divertisment în Re Major” a lui Wolfgang Amadeus Mozart, violonistele zîmbeau la unison cu dirijorul.
După un scurt film de prezentare a istoriei postului Radio Iași, „vocea autorizată a Moldovei”, a intrat în scenă Costel Busuioc, iar publicul său îl aștepta în picioare. Fără o vorbă, tenorul își începe recitalul cu piesa „Dicitencello Vuie” („Doar spune-i”). Tînăra de lîngă mine își răsucește verigheta pe deget melancolică și privește din cînd în cînd la scaunul rămas gol de lîngă ea. La melodia italiană „Volare” publicul a ținut ritmul cu bătăi din palme, iar o doamnă cu părul vîlvoi, de un roșu aprins care arăta ca o flacără striga cu voioșie „Bravo, bravo!” și îl împungea cu cotul pe soțul dumneai să îi urmeze exemplul. Cu vocea-i gravă în contrast cu privirea blîndă, Costel Busuioc cîntă o romanță marinărească despre o chelneriță din port „No puede ser la tabernera del Puerto” („Nu poate fi chelnerița din port”).
Cînd a interpretat cea mai cunoscută melodie napoletană „O sole mio”, uralele și bătăile cadențate de palme acopereau vocea puternică a cîntărețului.
Costel Busuioc a încheiat seara într-o notă de nostalgie, cu piesa „Con te partiro” („Cu tine voi pleca”), iar doamnele din sală și-au prins partenerii strîns de braț sau au scos batistele din geantă atinse de emoția din vocea tînărului tenor. Doar cei 13 copii pentru care a fost realizat evenimentul după ce și-au primit excursia la mănăstiri și produsele cosmetic, au rămas pe scenă, încurcați de organizatorii care le spuneau ba să coboare, ba să se întoarcă pentru încă o repriză de aplauze.
Ramona BALABAN
Adaugă un comentariu