De Anul Nou, balul vienez a ajuns la Iași
Șoc-șoc-groază! 12 ianuarie 2015 Niciun comentariu la De Anul Nou, balul vienez a ajuns la Iași 19Românii au sărbătorit deja de Anul Nou, dar cei care petrec pe stil vechi mai au puțin pînă să intre în anul 2015, astfel că orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat „Moldova” Iaşi le-a pregătit sîmbătă, 10 ianuarie 2015, de la ora 19.00, în Palas Mall o surpriză. „Concertul de Anul Nou – Wiener Bonbons” a introdus oamenii din Atriumul Palas Mall în atmosfera de sărbătoare pur vieneză. Instrumentiștii au urmărit partiturile lui Johann Strauss sub bagheta dirijorului Adrian Petrescu, care nu doar a condus orchestra, ci a și cîntat cu vocea pentru a aduce o notă de originalitate concertului.
Pentru o oră jumătate magia balurilor din Veneția organizate cu ocazia Anului Nou s-a mutat în Palas. Nu au existat doamne cu rochii pînă la pămînt, cu părul atent aranjat și domni la fel de ferchezuiți care să danseze în sincron pași repetați mult timp înainte de a se afișa în public, dar muzica a fost desprinsă de acolo. Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iaşi a făcut să răsune în Atrium note care aparțin regelui valsului vienez.
Bătălie în prima audiție
Din spate nu se aud decît niște zgomote, dar în față sunetul este mai bun. S-ar auzi foarte bine dacă nimeni nu s-ar mai muta pentru a găsi un unghi mai bun pentru a privi spectacolul sau nu ar sopti comentarii despre orice altceva decît despre ceea ce se întîmplă pe scenă sau în fața sa. Energia pe care o au copiii care i-au însoțit pe părinții lor distrage atenția de la frumusețea mișcărilor elegante ale artiștilor.
O balerină își unduiește grațios brațele. Rochia roz îi ascunde picioarele înfășurate în panglicile poantelor ușor uzate, iar accesoriile minuscule sclipesc sub privirile atente ale publicului. Cei doi parteneri o poartă pe ringul de dans și îi pun frumusețea în valoare cu fiecare pas. Solo-urile sînt urmate de dansuri în pereche. Orchestrei îi este dat tonul pentru o altă melodie și dansatorii sînt înlocuiți de alții, mai mici. Două fete intră pe scenă, una poartă un tutu alb și cealaltă își învîrte bagheta și coșul plin cu flori pe ritmul lent al muzicii. Acestea se află într-o competiție în care premiul este atenția unui băiat. El le conduce pașii amîndurora și toți pun în scenă un vals demn de o petrecere elegantă.
Prima audiție a „Zborului libelulelor” compusă de Johann Strauss fiul este însoțită de liniște în public. O nouă mișcare a baghetei și a dirijorului dă naștere unui nou sunet al unui alt instrument. Nu doar arcușurile respectă coregrafia învățată de pe partitură sincronizîndu-se perfect, ci și corpurile instrumentiștilor fac asta. Toți se mișcă la fel în același moment, în aceeași fracțiune de secundă.
Două orchestre, un dirijor
Valsurile sînt combinate cu polci care impun un ritm sprinten, plin de viață. Polca întitulată „Tic-tac” ne mută de la balul elegant vienez la Moulin Rouge și la rochiile pline de volănașe pe care fetele care dansează can can le ridică atît de sus cît pot. Dirijorul Adrian Petrescu începe să conducă două orchestre, pe cea care mînuiește instrumentele și pe cea formată din bătăile de palme ale publicului.
Cele două orchestre se contopesc perfect. O fetiță se leagănă vioaie pe ritmul dictat de muzică, susținut de public. Se ridică în picioare pe brațele mamei sale și aplaudă cu mînuțele deasupra capului. Dar alarma unui ceas deșteptător care zbiară în microfon ne trezește din vis și ne introduce din nou în sala balului de la Viena unde sunete din valsul „Dunărea albastră” fac intrarea a patru fete care execută mișcări de balet. Această piesă este un simbol muzical în Austria. În noaptea de Anul Nou este difuzată la radio și la televiziune fix la miezul nopții. Fetele își continuă coregrafia și desenează cu brațele și trupurile lor flori umane de care se bucură cel mai mult publicul ce urmărește spectacolul de sus. Un dansator al cărui talent nu este recunoscut s-a amestecat printre acei oameni care urmăresc spectacolul de la înălțime.
Execută lîngă balustradă mișcări lente spre amuzamentul copilului său pe care îl ține în brațe și care are doar cîteva luni. Atmosfera balului se face resimțită cu fiecare notă cîntată de instrumentiști, toți cei prezenți par să se fi integrat, doar o statuie a Libertății stă undeva în partea stîngă a scenei și ignoră concertul.
Adaugă un comentariu