Două săptămîni de cultură în meniu
Șoc-șoc-groază! 12 aprilie 2011 Niciun comentariu la Două săptămîni de cultură în meniu 143Cu umbrela în mînă, am mers pe străzi pe care nu ne-au mai purtat pașii pînă acum și am văzut că e mai bună cafeaua cînd asculți muzică bună. Timp de două săptămîni, în perioada 1-16 aprilie, studenții din Iași s-au putut ascunde de vremea urîtă în cafenele, cluburi, librării, la mall sau la filarmonică. Evenimentul „Cafékultour” a scos și anul acesta arta la un suc.
Este al șaselea an în care tinerii sînt duși într-un tur al cafenelelor ieșene pentru o porție de cultură. Cu filme documentare, concerte de jazz sau muzică clasică, lansări de carte, piese de teatru, numere de circ, expoziții de fotografie, „Cafékultour” a ajuns în toate locurile în care știa că îi găsește pe studenți.
“Cînd nu știi cum să mănînci un preparat, mai bine nu-l mai mănînci deloc”.
M-am strecurat printre tinerii gălăgioși din Sage și m-am așezat la o masă scundă. Era marți seară. O melodie franțuzească în surdină și clinchet de ceainice de porțelan se auzeau în încăpere, cînd pe perete a fost proiectată harta Americii de Sud. După ce a vizitat statul Chile pentru a doua oară, asist. univ. dr. Daniel Tudora de la Facultatea de Geografie și Geologie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași le-a vorbit tinerilor adunați în cafenea despre etnocentrismul și multiculturalismul chilian. A părut mai degrabă o poveste frumoasă despre un ținut îndepărtat.
Rîsete ascuțite umpleau localul cînd acesta a povestit despre experiența lui cu cazuela, „un fel de supă cu multe legume, printre care și o bucată zdravănă de porumb, pe care am lăsat-o în farfurie. Cînd nu știi cum să mănînci un preparat, mai bine nu-l mai mănînci deloc”.
Jorge Ernesto Gonzales Contrera, directorul Centrului Cultural al Americii Latine și Caraibelor din Iași, a vorbit cu drag, cu dulcele-i accent hispanic, despre creșterea PIB-ului din ultimii ani datorată „Băieților din Chicago” aleși în Guvern (Chicago Boys). Cu cîțiva ani în urmă era suficient să fi absolvit un colegiu din Chicago ca să te ocupi de economia statului. Dar standardele au crescut și, fără măcar o diplomă de la Harvard sau să fii profesor la prestigioasa facultate, nu e loc pentru tine în Guvern. „Știți, în Chile nu e așa cum vedeți în telenovele. Există o delimitare clară a claselor sociale. Așa că nici o croitoreasă sau servitoare nu se mărită cu șeful ei”.
Ritmul se ține cu furculița
Turul cafenelelor m-a purtat pe 6 aprilie în Clubul RS, de la revoluția studențească. La mese stăteau studenți întîrziați cu cămăși pestrițe și dame cochete cu rochii fluide. Zeci de tineri se înghesuiau la intrare, cu berea sau ceașca de cafea în mînă și dădeau un pas înapoi atunci cînd un ospătar grăbit trecea cu platouri aburinde cu mîncare. O studentă era surpinsă că prietena ei era pentru prima oară la un concert de jazz și a amenințat-o că „o sa-ți placă. Mai ales că e o combinație de jazz cu tango. Eu am mai fost”. Martin Wagner plia acordeonul cu patos, Andreas Neubauer lovea cadențat în tobe și Hanns Höhn făcea să sară scîntei din coardele contrabasului.
Trupa Tango Transit ne-a purtat din Egipt pînă în Germania pe ritmurile puternice ale muzicii lor. Martin a avertizat că nu e nici un substrat politic în melodia lor „Night in Egypt” și în timp ce strîngea acordeonul cu putere între brațe, picioarele lui băteau un ritm îndrăcit în podeaua clubului.
Un cvartet de coarde a încheiat seara cu „Metamorfoze nocturne”.
Accente grave, elemente de muzică clasică sau funk și împletirea cu ritmuri orientale i-au făcut pe cei din sală să vibreze odată cu sunetele care țîșneau din instrumente.
Joi seară, cu pliantul în mînă, de parcă urmăream harta unei comori, am intrat cu cîteva secunde înainte să se închidă ușile în sala aproape plină a Filarmonicii. Portița scundă din lemn s-a întredeschis de trei ori și un tînăr pianist a urcat pe scenă. Concertul „Terre Natale – L’imaginaire des origines” susținut de Ansamblul „Prague Moderne” a adus arii ce aparțin unora dintre cei mai importanți compozitori ai secolului al XX-lea, născuți pe pămînt românesc, în timpul „României Mari”. Concertul a debutat cu „Evryali pentru pian solo”, a compozitorului Iannis Xenakis. La pauzele dintre piese se auzea din spate vorbindu-se șoptit în franceză despre atmosfera pe care o au concertele de operă. Un cvartet de coarde a încheiat seara cu „Metamorfoze nocturne”, iar tinerele din sală bifau absente, în formularele primite la intrare, localurile de cultură pe care le frecventează.
Și chiar dacă am mai adormit pe arii clasice sau am fost mai atenți la răvașul prins în toarta ceainicului decît la conferință, am descoperit că uneori cafeaua chiar te deșteaptă.
Ramona BALABAN
Adaugă un comentariu