Iașul s-a lăsat descîntat de rockerii din Varșovia
Șoc-șoc-groază! 27 mai 2013 Niciun comentariu la Iașul s-a lăsat descîntat de rockerii din Varșovia 2Polonezii de la „Riverside” au trecut și prin Iași, în turneul de promovare a celui de-al cincilea album al lor, „Shrine of New Generation Slaves”. S-au oprit sîmbătă seară în Underground Pub și ne-au pus la încercare entuziasmul. Au îndemnat publicul să le fredoneze piesele și l-au lăudat cînd au văzut că știe cum sună rockul progresiv. Fie cîntat în cor de tinerii energici, fie intonat de părinți și copiii lor.
Cînd Mariusz Duda începe să fredoneze prima melodie, publicul e încă timid. Încercăm să ne obișnuim cu vocea-i gravă, în care sunetele sună mai degrabă a poruncă. O poruncă pe care o rostește cu ochii închiși și cu un surîs copilăresc desenat asimetric în colțurile gurii. În dreapta sa, Piotr, chitaristul, se uită în pămînt și zgîrîie corzile ce îi urmăresc ritmul pe care-l cadențează abia sesizabil din picioare.
Parcă ne temem să ne apropiem de scenă, mai mult ca să nu oprim spirala de note pornită din clape de Michal, urmărită aproape în șoaptă de celelalte instrumente. Înclinăm capul cu toții, în același ritm, cumpătat, însă știm că cei patru vor isca, în curînd, un vîrtej de acorduri muzicale. Culegem la răstimpuri buchete de sunete care par legate cu iz oriental, mai ales cînd solistul, Mariusz, poartă furtuna de unul singur pe umeri, jucîndu-se cu degetele-i prelungi cu corzile chitarei. În public, cine nu aplaudă zîmbește, iar cine s-a lăsat prins, fără ca măcar să-și dea seama, între liniile portativelor, strigă un răspicat „bravo!”.
Bătăi în tobe invizibile
Chicotim cînd vocalistul pronunță perfect „Iași”, așteptînd parcă aprobarea noastră. Și cum primește notă de trecere, ne anunță că vom fredona „Feel Like Falling” (n.r.: simt cum mă prăbușesc). Fie că erau îmbrăcați cu tricouri imprimate cu numele formației, fie că voiau să arate că sînt și fani „The Rolling Stones” sau „Iron Maiden”, oamenii din public au îngînat versurile și, odată ce au memorat ritmul, l-au păstrat pînă la ultima melodie. Mariusz ne dictează cadența, iar un tată și fiul său îl completează cîntînd la tobe și chitare imaginare.
„Cum e în România cu entuziasmul?”, ne întreabă cel de la microfon. „Doar atît?”, dar publicul îi demonstrează că are pregătite doze de rezervă, gîndite să fie îndeajuns pînă la finalul concertului. „Cît fum aici! Știți, unii dintre noi încearcă să se lase de fumat”, glumește vocalistul, căci deasupra noastră încă nu s-a adunat nici un nor. „Stai să vezi mai încolo!”, răspunde cineva din public, însă abia dacă a fost auzit că a și început o nouă melodie.
Fragmente din „Living in the Past” (n.r.: trăind în trecut) par smulse din coloana sonoră a „Dosarelor X”. Iar după tunetele răbufnite din instrumente, piesa se termină brusc și ne prinde cu gîndurile împrăștiate. Ne-a cîntat despre „ea”? Solistul îngînă un „mulțumesc”, care nu răzbate pînă la microfon, însă noi îl prindem cu buricele degetelor, încercînd să atingem cerul înspre care privește, mai mereu, Mariusz. Luminile de pe scenă se joacă pe muzica celor patru. Tresar odată cu bubuiturile tobei, valsează peste clape și se sting cînd instrumentele tac. Doar ca să fie reînviate de poruncile rostite la microfon, repetate c-un glas aproape frînt și cu privirea pironită în podea.
Pe scenă te poți uita, la cravată ba
Ni se dă voie să întrerupem momentul scurt de respiro și batem din palme odată cu chitara lui Piotr, pe care o tot schimbă din piesă în piesă. Lăsat pe-un genunchi, solistul ne cîntă „Egoist Hedonist”, mulțumit că publicul urmărește linia melodică ca pe-un fir al Ariadnei. Puțini sînt cei care sfidează chemarea instrumentelor. Unul dintre ei, un bărbat îmbrăcat în costum, nu vrea nicidecum să se molipsească de ritmul dictat de pe scenă. În mijlocul mulțimii, îți taie elanul fixîndu-te cu privirea numai dacă ți-ai oprit întîmplător ochii asupra sa.
Cînd Mariusz anunță că urmează cea mai lungă melodie de pe noul album, doi tineri se uită unul la celălalt, dînd amîndoi din cap ca și cum ar răspunde afirmativ la o întrebare numai de ei știută. Cel creț, care-și acoperă gura cu mîinile-i împreunate se leagănă cînd într-o parte, cînd în alta, de parcă ar aluneca înspre reverie. Visul i se sparge cînd, brusc, scena este lăsată goală, fără să ne anunțe nimeni și fără ca măcar unul din cei patru cîntăreți să ne dea vreo explicație. Dar publicul știe cum să îi aducă înapoi, așa că începe să strige în cor numele formației. „Auzi cum pronunță? «Riviersaid»!”, chicotește o tînără. Din spate, un băiat îi îndeamnă c-un accent englezesc pe polonezi să-i „dea naibii pe germani”. Nu știm dacă cei patru i-au auzit sfatul, însă Mariusz își încalcă pactul și își aprinde o țigară. După un rotocol de fum, promite că „asta e ultima ocazie”.
Îi privim fie ochi în ochi, fie uitîndu-ne pe ecranele împrăștiate pe pereți sau pe cel al unei tablete cu care o doamnă se plimbă prin mulțime, ținînd-o ca și cum ar anunța runda la un meci de box. Cîțiva tineri încep să-și scoată și ei telefoanele, imitînd-o. Înțelegem că degeaba strigăm „bis”, pentru că reverențele n-aduc decît sfîrșitul. Păcat, încă ne mai rămăseseră cîteva doze de entuziasm de rezervă.
Adaugă un comentariu