Locomotiva rock-ului cere cîntăreți de jazz
Șoc-șoc-groază! 4 aprilie 2016 Niciun comentariu la Locomotiva rock-ului cere cîntăreți de jazz 24Cum să intri în weekend după o săptămînă aglomerată și obositoare, dacă nu cu un spectacol care să te poarte prin blues, jazz și cîteva solouri în stil rock? Ciupituri fine de chitară, coarde unduitoare care eliberează vibrații muzicale și o voce joasă cu murmurări calde care se plimbă de la un timpan la altul. Așa că vineri, în Rocknrolla, solourile rock ale lui Rareș Totu i-au ținut isonul lui Dean Bowman, un cîntăreț american de jazz.
Terasa localului s-a transformat în locomotivă. Noroc cu primăvara care a adus 20 de grade în termometre, iar fumătorii nu se mai plîng că-s izgoniți afară, în frig și în ploaie. Înăuntru, cîțiva oameni care știu că spectacolul trebuie să înceapă stau neclintiți pe scaune și-i urmăresc pe artiști cum își ajustează instrumentele. Un bărbat care aduce a Israel Kamakawiwo’ole, interpretul piesei „Somewhere over the rainbow”, face cărare între chitară și boxa din fața scenei ca să pună la punct și ultimele amănunte. El e Rareș Totu, iar în această seară aniversează 50 de ani de viață și 35 de ani de carieră.
În local intră Dean Bowman, un cîntăreț american de jazz și solistul care va urca pe scenă în curînd. După ce dă o tură printre mese, parcă să-și anunțe apariția, își pune geanta de mînă și se așază aproape de ieșire. Încerc și eu să mă pierd printre cei de acolo, chiar dacă rochia mea în carouri și cămașa albă nu prea se asortează cu pletele rock-erilor de aici. Un tip înalt, cu coada prinsă la spate și barba care-i unește urechile, se sprijină de-un perete, dă peste cap sticla de bere și se uită deznădăjduit la scena goala. Pînă începe are timp să mai bea încă una.
Fără vreun cuvînt care să atragă atenția sau vreo prezentare înainte, pe la ora 23:00, Rareș Totu (chitară), Paul Baciu (bass), Constantin Bărbășelu (tobe) și Cosmin Farcaș (clape) dau curs primei piese. Chitaristul grupului, care a fost declarat cel mai bun artist al anului 1987 în România, interpretează melodia de deschidere și încălzește publicul înainte de venirea lui Dean Bowman pe scenă.
În Rocknrolla începe forfota. Se umplu toate scaunele, iar cîțiva fumători stau cu-n picior înăuntru și unul afară să mai tragă cîte-un fum. Americanul venit să cînte jazz face un pas mare și urcă în mijlocul scenei în timp ce instrumentiștii începuseră deja a doua piesă. Chitaristul bate coardele într-un ritm alert, de rock, iar Dean își încălzește vocea cîntînd „Word to Herb”, sunînd, mai degrabă, ca niște vocalize. Chiar și așa, pe sub mese, picioarele oamenilor bat în aceeași cadență, iar capetele care se leagănă în sincron confirmă că muzica e pe gustul lor. În fața scenei, la o masă, stau două brunete crețe și dau din cap chiar dacă genul pare să le placă mai mult băieților de care au venit însoțite.
Cu înfățișarea unui baschetbalist îmbrăcat la cămașă și cu mînecile suflecate pînă la cot, Bowman își strînge palmele, suflă în pumni și flutură degetele eliberînd cîntecul unor păsări tropicale. Zîmbește. Ne spune că următoarea piesă este una de suflet, chiar dacă nu-și mai amintește din ce cauză. Orga începe lin ca o îmbrățișare de dimineață, ca un soare matinal care te trezește, iar vocea cîntărețului de jazz freamătă sub buzele mari: „The sweet is never as sweet/Without the sour/The goods are never as good/Without the struggles”. Cînd melodia dă impresia că se stinge puțin cîte puțin, Rareș Totu dezleagă chitara și-o eliberează în punctul culminant. Solo-ul se perindă prin suflete care, măcinate de dragoste sau de alte năpaste, mai iau o gură de bere, mai ard o țigară sau înghit în sec și bat în continuare ritmul cu degetele pe tabla mesei.
Ritm fără limite
„Fără blițuri, vă rog”, spune Rareș Totu în numele lui Dean care se dă înapoi și-și acoperă ochii cu mîinile. Cei din public își retrag smartphone-urile, iar fotograful caută un unghi din care poate imortaliza momentul fără bliț. Chelnerița mișună de ici-colo ca o furnicuță cînd cu sticlele pline, cînd cu sticlele goale.
Parese că Dean Bowman le sporește pofta de hidratare. Boxele, totuși, au volumul dat prea tare, iar de cele mai multe ori, sunetul instrumentelor acoperă vocea solistului. Dansează tot timpul și dă din palme așa cum face la noi un manelist sau un nuntaș spre dimineață. Nu toți înțeleg genul ăsta muzical, dar una e să nu îi poți pătrunde obloanele, iar alta e să nu îl poți auzi efectiv, pentru că timpanele îți țiuie și sînt pe punctul de a exploda din cauza boxelor cu volumul exagerat de tare. M-am lăsat păgubașă și-am plecat. Tobele se auzeau de departe, ca în concertele de Zilele Orașului.
Mi-aduc aminte de o seară de jazz din Anglia, dintr-un local în care m-am adăpostit de ploaie. Nu înțelegeam mare lucru din cauza accentului britanic al cîntărețului, dar partea asta a spus-o ca s-o priceapă toți. „I don’t know why, but it always rains when we sing”, zice artistul cu un zîmbet discret. Și a început din nou să cînte cu ploaia, domol, cu lejeritate, fără teama că sunetul picurilor grei de ploaie l-ar putea acoperi.
Adaugă un comentariu