Ocolul Pămîntului în 80 de dansuri
Șoc-șoc-groază! 7 martie 2011 Niciun comentariu la Ocolul Pămîntului în 80 de dansuri 4Joi seară am văzut dansînd canibali, faraoni, prințese, militari, ștrengari și zîne. A alunecat pînă și un spiriduș, prins într-un balon imens de săpun, alergat de doi monștri imenși. Tîrziu mi-am dat seama că sub zecile de costume se ascundeau tinerii de la trupa The Sky, de la Casa de Cultură a Studenților (CCS). Au vrut să arate ieșenilor cum se dansează pe bătăi de tobe sau pe ritmul cimpoaielor scoțiene. Ne-au arătat Istoria Dansului.
Spectacolul a umplut sala Gaudeamus de la CCS. Forfota s-a continuat chiar și după ce s-au închis luminile, deși vreo 40 de studenți rămași fără locuri încă se năpusteau asupra treptelor, deciși să le folosească drept scaune. În ciuda vocii metalice care anunța că fotografiatul și filmatul sînt interzise, dansatorii au fost întîmpinați cu o furtună de aplauze și cu descărcări de blițuri.
Era timpul pentru un can-can autentic, unul plin de viață.
Băieții au intrat pe scenă și s-au aruncat direct la podea, folosind-o pe post de tobă în timp ce fetele, îmbracate sumar, se roteau sălbatic în jurul acestora. Printre certurile regizate care se iscau pe ritmuri tribale, mai apărea de după cortine un saltimbanc, care aproape că zbura dintr-o parte în cealaltă a scenei, mai mereu cu capul în jos.
Din public, bătaie
Fără a apuca să se dezmeticească, audiența s-a trezit deodată într-o casă de nobili vienezi. Acolo avea loc un bal mascat, iar cîteva cupluri princiare își făceau plecăciuni sfioase, își atingeau mîinile și roșeau în spatele măștilor care, din păcate pentru ei, le acopereau doar ochii. Înaintea lor apăruse un arlechin, de cel mult cinci ani, care părea versiunea umană a lui Pinocchio. S-a dat peste cap, a stat în mîini, s-a dat din nou peste cap, de data asta pe spate și s-a așezat într-un șpagat. Se contorsiona de parcă ar fi fost o bucată de lemn fără încheieturi în mîinile unui Gepetto dibace, cu greu fiind convins să părăsească scena, lăsînd locul unor tinere domnișoare care au năvălit cu poalele ridicate.
Era timpul pentru un can-can autentic, unul plin de viață, cu fandări, sărituri și, de pe la mijlocul dansului, cu un tînăr îmbrăcat din cap pînă-n picioare în roșu. Acesta s-a așezat în spatele fetelor și a început să își arunce picioarele în aer, fiind destul de aproape, de fiecare dată, să își lovească tîmplele.
Parcă încurajate, fetele nu s-au lăsat mai prejos și dansul s-a transformat în acrobație, purtată pe valuri de bătăile frenetice din palme ale celor din sală.
Picioare de foc
După ce s-a terminat can-can-ul, tînărul din stînga mea, care bătea în balustrada din față, pe ceea ce credea el că e ritmul muzicii, s-a șters la frunte de transpirație și a exclamat cît să-l audă două rînduri de oameni din față: „de ce nu m-a făcut și pe mine mama dansator, fi-r-ar mama ei de treabă”. Răspunsul era pregătit de o doamnă în roșu, care a ridicat amenințător arătătorul înspre el și a început să vocifereze, cînd pe scenă au intrat din nou tinerii de la The Sky, pregătiți pentru un rock’n roll.
Deși reprezentația a ridicat sala în picioare și a provocat aplauze la scenă deschisă, spre iritarea operatorului TVR din capătul scaunelor care iar filma doar o mare de mîini, cel mai așteptat moment a fost dansul de step. A început cu o duzină de umbrele și o plimbare prin ploaie și s-a terminat în varianta cu trifoi, printr-o replică a lordului dansului irlandez, cel puțin după numele de scenă, Michael Flatley. N-or fi fost ei Feet of Flames, dar au aprins destul de mult audiența.
Pînă la sfîrșitul celor două ore de dans, am trecut din Egipt în Rusia, via Moulin Rouge, și din șatra de țigani, direct în Bavaria.
În final, aceleași aplauze au tras cortina, iar lumea a plecat în pas legănat spre case, pocnind din călcîie asemenea lui Gene Kelly. Pînă la urmă, de ce nu poate fi și dansul o călătorie?
Adaugă un comentariu