Alexandra Hristov: Publicul este oglinda emoțiilor dăruite de artist
Șoc-șoc-groază! 10 iunie 2011 Niciun comentariu la Alexandra Hristov: Publicul este oglinda emoțiilor dăruite de artist 8Răspunde în fraze scurte și zîmbește de fiecare dată cînd pomenește despre copilăria ei. Miroase a mentă și ulei de vopsea, mărturisește ea. Alexandrinei i s-au amestecat vopselele tatălui cu vocea mamei și piesele ei sînt acum ca niște tablouri calde, cu priviri calme și iubiri mai mult sau mai puțin împărtășite. Un concert de-al Alexandrinei te poartă, cu avionul de aur, prin cele mai frumoase locuri, unde „fericirea nu doarme”, îți șoptește cîntece de leagăn, ți-o cheamă pe Maria și apoi îți spune că „tu ești cea mai frumoasă parte din mine”. Luni, 6 iunie, va cînta din nou la Iași, tot în Mojo.
OPINIA VECHE: Cine-s oamenii de lut?
ALEXANDRINA HRISTOV: Mie mi-a plăcut cum sună „om de lut”, mi s-a părut cea mai bună denumire pentru album. Cine sînt oamenii de lut? Toți sîntem niște oameni de lut, sînt din pămînt, de acolo venim și tot acolo ajungem. Textul piesei nu l-am scris eu, versurile fiind ale Margaretei Sterian, mi-au plăcut foarte mult și am crezut că e cea mai bună denumire.
O.V.: E ca un copil mic de-al dumneavoastră acest album?
A.H.: Este, dar nu că e mic copil, e chiar mare acum, pentru mine-i unul dintre cei mai scumpi copii. L-am creat cu drag și l-am bibilit.
O.V.: Și a ce mirosea copilăria dumneavoastră?
A.H.: A mentă, a mîinile mamei care miroseau a mentă, geanta ei, în care căutam bomboane și de acolo venea această aromă. Miroasea a lumină și căldură. Apoi, de la tata mirosea a atelier, adică a dizolvanți și uleiuri, pentru că el este pictor. Se asociază așa, cu mirosul atelierului din Casa de Cultură a Studenților de la Universitatea de Stat din Chișinău.
O.V.: Spuneați la un moment dat că atunci cînd erați mică, dacă vă prindeau ceilalți copii că vorbeați în română vă mustrau. Care era senzația?
A.H.: Eram socotiți țărani de copii ruși. Ca să fim în pas cu lumea, eram nevoiți să vorbim în rusă. În casă, în schimb, vorbeam română.
O.V.: Simțeați un soi de dualitate?
A.H.: Cred că eram prea inconștientă, nu eram foarte mulțumită de felul în care eram abordați. Oricum, era vorba de o generație întreagă, nu numai de mine.
O.V.: Mai țineți minte ce povești vă spuneau înainte de culcare?
A.H.: Nu îmi amintesc o poveste anume, dar tatăl meu era cel care mi le spunea și țin minte că el le inventa pe loc de fiecare dată.
O.V.: Ce vă făcea tatăl dumneavoastră cînd vă prindea că-i pictați pentru tablourile lui?
A.H.: Cînd eram mică, țin minte un caz cînd tatăl își pregătea un tablou pentru o expoziție internațională și a ieșit două, trei minute din atelier, iar cînd s-a întors m-a găsit toată murdară de uleiuri, de vopsea, eu am intrat cu mîinile mele în tabloul lui, era un peisaj. Dar nu mi-a făcut nimic.
Eu desenam fetițe, aveau trupul foarte mic și capul mare
O.V.: Tot el a fost și cel care v-a îndrumat să și pictați?
A.H.: El a fost persoana care m-a călăuzit pe acest drum. Aducea acasă întotdeauna culori, plastilină, avea grijă să fie hîrtie colorată sau acuarele. Avea grijă să fie de toate și era persoana care mereu mă încuraja, atît pe mine, cît și pe fratele meu, să ne exprimăm în culori. Întotdeauna zicea că tot ce făceam era perfect, o zicea cu o convingere… mereu îmi spunea că „vai ce genial, Alexandrina, ești cea mai talentată!”.
O.V.: Și cînd a venit prima dezamăgire?
A.H.: A venit pe la 11, 12 ani, cînd mi-am dat seama că eu nu pot să pictez așa cum fac ceilalți pictori. Tatăl meu mă ducea la expoziții, vedeam cum pictează unul, apoi vedeam cum pictam eu și mi-am zis că nu pot așa ceva și am abandonat. Eu desenam fetițe, aveau trupul foarte mic și capul mare, toate erau prințese și aveau rochii foarte largi, în formă de triunghi.
O.V.: Ce v-a determinat să reîncepeți?
A.H.: Tata m-a îndrumat să fac Artele Plastice, iar eu l-am ascultat.
O.V.: Ce picta el mai mult?
A.H.: El e mai mult peisagist, a fost marinar și adoră să picteze marea, vapoare și biserici.
O.V.: Iar de la mamă ce-ați luat?
A.H.: Vocea în primul rînd am moștenit-o. Apoi avea o atitudine foarte frumoasă cu oamenii, cu tot ce o înconjura. Știa să se îmbrace, era o femeie foarte armonioasă.
O.V.: O piesă cîntată de atît de multe ori, vă dă aceeași senzație de fiecare dată?
A.H.: Păi atunci cînd cînt orice vers, îmi vin în minte niște imagini. E o altă stare cînd cînt, mă duc în mine cumva, mă scufund în mine.
A.H.: Se oprește cîntecul, deschid ochii și „Bună seara, am revenit”. Apoi, nu există chestii de genul să nu fii pe aceeași lungime de undă, ci mai degrabă cînd nu pot eu să mă scufund în mine. Există și chestia asta, pentru că publicul de fapt este reacția emoțiilor pe care tu le dai. Publicul reacționează exact cum e artistul pe scenă, el este oglina emoțiilor dăruite de artist.
O.V.: O luați pe fiica dumneavoastră în concerte?
A.H.: Foarte rar, pentru că nu îi place.
O.V.: Dar nu ar vrea să vă urmeze?
A.H.: Cred că încă nu este foarte constiență de ce va face, dar cert este că este mai pragmatică decît mine și e o fire foarte artistică, dar creierul îi merge foarte bine înspre matematică, de exemplu.
O.V.: Spuneați că muzica e un soi de coloană sonoră a vieții, care-i a dumneavoastră?
A.H.: Coloana sonoră e diversă, sper. Oricum, există tema care leagă toate textele pe care le scriu, este iubirea, cu acorduri de orice clipă trăită.
O.V.: N-o să obosească „fata care merge pe jos”?
A.H.: Mai e un copac, mai e o pădure, dar nu poți să obosești de viață, bine ea mai zboară cu avionul de aur și uneori conduce și mașini.
George GURESCU
Adaugă un comentariu