Toamna, umbrelele nu dorm
Șoc-șoc-groază! 19 octombrie 2012 Niciun comentariu la Toamna, umbrelele nu dorm 1Duminică, orășenii s-au adunat pe platoul Palatului Culturii pentru a celebra încheierea sărbătorii „Zilele Iașului”. Cu toate că ploaia a încetinit abia la sfîrșit, publicul a reușit să se distreze, scuturînd stropii de pe umbrele la aparițiile lui Connect-R sau Smiley. Lumea nu a stat locului, a dansat, a sărit și a cîntat, iar mișcarea a amorțit abia atunci cînd s-au lansat în aer focurile de artificii.
Printre acordurile chitarei sub renumitul „Eu vara nu dorm”, între pauzele de încălzit instrumentele, răsună ecourile slujbei ce se ține la Mitropolie. Plouă, iar o domnișoară aranjată de parcă s-ar fi pornit la club, cu ochii scufundați într-un fard verde strident, se dă în spectacol. În timp ce ține o crenguță de busuioc într-o mînă și o umbrelă imprimată cu niște personaje din desene în cealaltă, încearcă să-și stăpînească corpul care părea să se miște necondiționat. Fiind dezamăgită de cîntecele care nu durează mai mult de un refren și de publicul din jur care o apreciază lovind-o cu ce li se nimerește sub mînă, fata dispare în mulțime. Cu cît plouă mai tare, cu atît mai multă lume se strînge buluc, sub umbrele de diferite culori ce umplu platoul din fața Palatului Culturii. Începe lupta pentru spațiul aerian, fiecare făcîndu-și loc adăpostului său rotund. Show-ul începe cu interpreții locali, Alexandra Haidău, Diana Vartolomei, Cross Medio și Music Sounds Better. Publicul începe să se miște abia la piesa interpretată de Diana, „Hora din Moldova” formînd cercuri de oameni care se mișcă ritmic. Iar la apariția Cross Medio, cu toate că aproape nimeni nu mai auzise de ei, majoritatea începe să fredoneze melodiile în cor, trupa preferînd să cînte rezumate din piese arhicunoscute cum ar fi „Amintirile” de la 3 Sud Est sau „Dragostea din tei” al Ozone.
Pe sub umbrele se înghesuie două fete mărunte cu niște saci la brîu, iar prin gălăgia care se împrăștie din boxe, se aude răgușit „Semințe, cine vrea semințe?!”. În timp ce eu încerc din răsputeri să văd ce se întîmplă pe scenă, colegele mele Anda și Otilia mă trag de mînecă și mă împing într-o parte, ferindu-mă de tînărul ce începea să danseze în spatele meu. Pe o scenă improvizată dintr-un ochi de loc liber, un bărbat de statură medie, cu fața rotundă și cu o barbă roșcată la fel ca și jacheta pe care o poartă, se lasă distrat de tempourile muzicii. De pe scenă se aud ritmuri house și hip hop, iar show-man-ul se chinuie să treacă la un breakdance, dar nu-l lasă șlapii de gumă care tot lunecă de pe șosete.
Ploaia ia foc
Situația devine insuportabilă pentru că pe scenă a apărut Connect-R iar oamenii se mută dintr-o parte a mulțimii spre alta. Aerul se încălzește de la mișcarea continuă și pînă și ploaia rece nu se mai simte. Unii mai băgăcioși se stabilesc pe locurile din față, împingîndu-i deoparte pe cei de lîngă. O fată cu ochii mari și negri începe să mă certe pentru umbrela mea. Connect-R cîntă refrenul bine cunoscut despre relația sa cu somnul pe parcursul întregii veri, pentru a cincea oară în această seară, adolescenții țipă împreună cu el, iar eu, destul de explicit, încerc să lămuresc fetei cu ochi mari și întregii găști că avem și noi dreptul la o umbrelă la fel ca și ei. Însă în zadar, pentru că discursul meu despre moravuri și conduita în public este astupat de șuieratul unui băiat într-atîta de scund, încît mi-a luat ceva timp ca să-nțeleg că pricina zgomotului se află exact lîngă urechea mea dreaptă.
Eu și fetele decidem să plecăm din centrul clubului de fani și ne refugiăm într-un loc mai retras. Connect-R își ia rămas bun de la admiratorii săi cu suita din refrenurile celebre prin infinita repetare, iar pe scena fumurie apare Smiley cu „Plec pe marte”. Unul după altul, dispar umbrele care formau cortul gigantic din fața scenei, pentru că ploaia începe să se domolească. Artisul cîntă piesele în duet cu publicul care în sfîrșit are mîinele libere și acum poate să le ridice în aer, aplăuda și țopăi din picioare. Cei mai curajoși se aruncă în aer unul pe altul, dorind să fie cît mai observați de cei de pe scenă.
Spre deosebire de precedenții săi, Smiley dispare înainte ca muzicanții să termine prestația instrumentală. Iar odată cu plecarea acestuia se răresc și rîndurile de oameni, iar după cîteva ore de înădușeală în fum de țigară, se strecoară frigul făcîndu-i pe oameni să tremure. Cei de la Taxi încearcă să mobilizeze ieșenii cu același succes ca și Smiley, însă puțini sînt cei care ghicesc cuvintele pe care ar fi trebuit să le strige. Abia la sfîrșit, doar trei piese au făcut mulțimea mai energică.
Aerul e înghițit de fumul focurilor de artificii. Pentru prima dată în această seară, lumea stă pe loc și se uită într-o direcție. Acum nimeni nu mai vrea să se apropie de scenă, cerul e liber și tuturor li se arată același spectacol de lumini și bubuieturi care cutremură văzduhul și se imprimă pe retină.
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu