Pe vremea cavalerilor, menestrelii conduceau lumea
Șoc-șoc-groază! 19 ianuarie 2014 , de Paul Andrici Niciun comentariu la Pe vremea cavalerilor, menestrelii conduceau lumea 25Lîngă barul din localul Teatru Fix s-a format un șir indian cu un aspect cam bizar, dacă ne luăm după îmbrăcămintea medievală care le ajunge pînă la genunchi celor cinci membri ai grupului Bard Art. E vineri seara, ora 21.00, și ei se pregătesc de un concert cu temă medievală, dar nu-s costumați în cavaleri cu săbii ce lucesc la lumina proiectoarelor, sau cu un scut de lemn de stejar dur. Nici nu au aură de nobili, îmbrăcați în haine cu modele croite direct pe ele. Costumația lor este de simpli menestreli înarmați doar cu instrumente și muzică ca să mulțumească mulțimea dornică de balade medievale.
Asemenea cîntăreților medievali, mai întîi fac o „călătorie” de la masă la masă, printre spectatorii care, în mod indirect, intră și ei în povestea imaginară concepută de Bard Art.
Menestrelii erau muzicanți ambulanți, care nu stăteau prea mult într-un singur loc și cîntau atît pentru cei cu sînge albastru, cît și pentru cei cu lichid roșu în vene. Nu țineau cont de diferențele ce existau între clase, deoarece, după cum ne arată și artiștii, muzica lor „este pentru toată lumea, dar cred că v-am ținut suficient timp în întuneric”. Grăbiți de aceste vorbe, Alex, Luiza, Bogdan și restul grupului se îndreaptă fiecare spre instrumentul său.
Se-nchid toate luminile din local, iar singura licărire care se mai poate observa este cea de la planșa pe care este proiectată o siglă medievală care, poate la un moment dat, stătea mîndră în vîrful unui steag. Nici nu trec cîteva secunde, că o voce sumbră, ce ar putea scula și morții din mormînt ne trezește simțurile și le fixează într-o singură direcție. Nici unul nu cîntă la vreun instrument de suflat, dar probabil că l-ar face mîndru și pe Flautistul din Hamelin, în special Luiza de la vioară, care reușește să anime atmosfera din local doar printr-o singură șfichiuire blîndă a corzilor.
Dar Bard Art nu se rezumă doar la melodii pe care să bați ritmul cu vîrful adidașilor, ne oferă și o porție zdravănă de poezii gotice. Solistul încearcă să învăluie într-o atmosferă de mister lăsînd timbrul vocal la un nivel cît mai jos, iar orga electrică scoate doar cele mai adînci note ale tastelor sale. „Du-te băiet în noapte/ Să mă auzi în șoapte/ Unghiile mi s-au tocit/ Unghiile mi s-au tocit”.
În acel moment vreo trei, patru capete se uită cu insistență la vîrfurile degetelor, dar văd că nu este așa cum spune cîntecul. Alții se folosesc de această ocazie să facă cîte o glumă pe seama fetelor, unele mai reușite decît celelalte, dacă este să ne luăm după reacțiile primite. Unele variază de la un „ha, mai învață comedie” , pînă la „ recunosc, cînd le nimerești, le nimerești”. Dar toate glumele sînt scurte și fără vreo continuare ca să nu rateze un vers sau o bătaie a tobelor din concert.
Cîte o piedică, două
Solistul clipește de cîteva ori, poate din cauza luminii de la proiector sau a fumului care a format un nor gros. Cei care se irită mai ușor scot cîte o lacrimă, două, dar totuși nimeni nu se ridică de pe scaun sau de pe bancă, ci stau cuminți la locurile lor și ba mai discută ceva cu persoana de lîngă, ba mai aruncă o privire spre emblema medievală.
Gheața este spartă pe la a treia piesă, una voioasă care ți-o poți imagina cîntată într-o sală a unui palat de piatră. Din păcate însă, Teatru Fix nu are suficient spațiu pentru un posibil bal, așa că singura cale ca spectatorii să-și mulțumească pofta de dans sînt o serie de aplauze ritmate. Bătaile din palme par că trec de la o persoană la alta la fel ca valul de mîini de pe un stadion.
O parte din personalul localului s-a ascuns într-un birou de la intrare, departe de norul înecăcios însă nici ei nu rezistă tentației de a-și mișca picioarele pe ritmuri medievale. „Știu că asta-i hora românească, dar sună asemănător cu o piesă populară așa că nu pot să rezist”, îi spune patronul dansator unuia dintre angajați.
La un moment dat însă, se pierde o parte din magie cînd vocalistul se încurcă în propriile cuvinte și lasă în urmă cîteva versuri. Îi aruncă o privire chitaristului și toboșarului, iar printr-o mișcare scurtă din cap, aceștia îi înțeleg dilema și merg mai departe vrînd parcă să lase impresia că melodia se poate descurca și cu o versiune instrumentală. După acest prim și ultim accident, Bard Art trec pe un registru mai sentimental, cu o poezie mai blîndă în sunet și versuri, dar tot pe aceeași atmosferă medievală cu care ne-au încarcerat.
Paul ANDRICI
Autor:
Redactor Opinia studențească, student în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.
Adaugă un comentariu