Crede și nu cerceta: „Iisus a fost extraterestru”
Fără categorie, Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 29 mai 2017 Niciun comentariu la Crede și nu cerceta: „Iisus a fost extraterestru” 626
În comuna Fântâna Mare a județului Suceava, lipită de-o parte a șoselei europene E85, dintre satele Spătărăști și Vadu Moldovei, și la opt kilometri distanță de Fălticeni, se găsește biserica „La Temelie”. Imaginea hollywoodiană a literelor care-i construiesc numele e-aproape imposibil de evitat și sigur nu te poate lăsa indiferent. Vei ști, în momentul în care vei pătrunde în ctitoria lui Vasile Apopei, fost vice-primar în Fălticeni, că, în liniștea aceea asurzitoare, tot ce nu-i terestru e extra-terestru, iar regele Melchisedec veghează cu ochii săi mari și-albaștri din sfîntul său locaș, unde-și așteaptă, sfios, vizitatorii, indiferent de crezul lor religios.
Acest așezămînt creștin cu numele „LA TEMELIE” este o comoară cu amintiri scumpe pentru noi, creștinii, care la fiecare pas descoperim lucruri săvîrșite de bărbați sfinți, rînduiți de Dumnezeu să-i învețe pe semenii lor cum să se închine la El și cum să viețuiască după poruncile Lui.
„Să ne gîndim un pic. Locul pe care stăm noi acum ține de spațiul terestru, adică de Pămînt. Ce nu se află în terestru, e extra-terestru”, spune convingător, cu aerul că face o demonstrație, și-avînd grijă să accentueze ultimul cuvînt, pe care-l desparte doct în silabe, pentru a-i sublinia înțelesul, Vasile Apopei, ctitorul bisericii „La Temelie”. „Iisus Hristos, care s-a înălțat la ceruri, a fost extraterestru.”
Pînă să ajungi să-l auzi vorbind cu-atîta convingere pe Vasile, o să dai la o parte cu o mișcare închipuită indicatorul albăstrui pe care scrie Fălticeni 8, în dreptul unei săgeți albe care arată încurajator spre cer și-o să vezi cum înaintea ochilor tăi au crescut cuvintele „La Temelie”. Imaginea literelor hollywoodiene, înalte de aproximativ doi metri și înfipte cu stoicism în pămîntul de la poalele bisericii, se dilată în căldura zeflemitoare de afară, căpătînd trăsăturile unui miraj. Turla roșiatică și cîteva bucăți fragmentare dintr-o clădire căreia n-ai avea cum să-i ghicești arhitectura, dar despre care vei afla mai încolo că-i casa lui Vasile, se împlîntă în văzul ochilor, încă din depărtare. E sfîrșitul lunii mai și mai mulți muncitori sînt împrăștiați alandala de-o parte și de alta a șoselei, trebăluind serioși și scăpătînd cîte-o sudalmă. Ajuns pe strada La Temelie, vîntul te ocolește timid, trecînd doar pe lîngă frunze și flori, pe care le gîdilă ca un șmecheraș, iar ele tresar molatic.
Energie de La Temelie
Denumirea „LA TEMELIE” vine din perioada precreștină, cînd pe acest loc se afla un altar geto-dacic. Apoi a fost construită prima biserică din lemn care a ars în jurul anului 950 și tot pe acest loc s-a construit biserica din piatră care a dăinuit pînă în anul 1821, cînd a fost incendiată și distrusă de armatele turcești.
Pe acel altar geto-dacic, care marchează un centru energetic puternic, spune Vasile Apopei că a fost construit și altarul bisericii. „Am avut o viziune. Știam dinainte ce voi găsi aici dacă fac săpături.” Biserica, care a fost construită în jurul anilor 2000, este creștin ortodoxă, dar ezoterică (n.r. care poate fi înțeles numai de cei inițiați; ascuns, secret), și nu intră în vistieria Bisericii Ortodoxe Române, ci aparține mai curînd ctitorului ei. „«La Temelie», deși ortodoxă, respectă din canoanele premergătoare conciliului de la Niceea”, completează bărbatul. Da, au fost două concilii, unul în 325 și altul în 787, însă acela la care face referire el este cel convocat de împăratul Constantin cel Mare – cînd s-au făcut, mai ales, clarificări în ceea ce privea divinitatea lui Iisus Hristos; Iisus era de-acum „de o ființă cu Tatăl”, „născut, iar nu făcut” și, prin urmare, de origine divină.
În preajma bisericii, e o liniște ca de mormînt, care-ar putea fie să te atragă, fie să te neliniștească. „Multora le este frică să intre aici, nu rezonează cu energia. Încă pe unii îi latră cîinii, se sperie și pleacă”, spune cîrcotaș Vasile.
Prima atestare documentară apare în Letopisețul „Țării Moldovei” a lui Grigore Ureche – 1601 în care se vorbește de existența satelor Blăgești și Răciuleni, precum și de zona fortificată „LA TEMELIE”.
„La Temelie” apare în rîndul monumentelor istorice din județul Suceava ca sit arheologic medieval din secolele XV-XVI, ca fiind format dintr-o curte boierească și-o biserică. Acum, dacă faci un ocol de la un capăt la altul al locului și urci suficient de multe scări, o să-ți poți da seama că-i structurată, cumva, pe două niveluri – platforma, lîngă care se găsește casa soților Apopei și de unde se face intrarea în „acest sfînt locaș” și dealul pe care se află biserica și-alte cîteva construcții care rup bariera spațio-temporală, dînd impresia că au fost aduse-n grabă și uitate acolo de-un copil care s-a plictisit de jucăriile lui și-ar vrea altele noi.
Două găini albe se uită cu ochi batjocoritori de lîngă porțile mari, vopsite-n verde, îndemîndu-te parcă să-ți vezi de treaba ta. Apropiindu-te de treptele care conduc spre biserică, o să dai de mai multe rozete din lemn colorate, sprijinite de copaci și trepte, și care, spune soția lui Vasile Apopei, „formau un portal pentagonal, pînă să-l strice vremea”. Nu e foarte înaltă, iar chipul blînd, încadrat de tunsoarea bob, păstrează urmele unei fețe cîndva foarte frumoasă. „Am găsit porcușorii!”, îi strigă din pragul ușii, cu entuziasm, bărbatului.
Psalmii vintage ai lui David
Săpăturile arheologice efectuate între anii 1974-1977 în zona „LA TEMELIE” au scos la iveală rămășițele unei cetăți care a existat pe aceste meleaguri în jurul anilor 900-920 d.H.
O scară lungă de beton, înconjurată de frunziș des de-o parte și de alta a ei, te conduce într-o liniște desăvîrșită spre biserica „La Temelie”. Cîteva zeci de trepte în lungime și-alte două, laterale, în partea de sus, întruchipînd imaginea unei cruci sugerează ideea că pentru a ajunge în biserică, fiecare om trebuie să parcurgă un drum al crucii. Urci mirat și observi cum, atît pe treptele scării, cît și pe cele ale pridvorului de la intrarea în biserică, precum și în jurul bisericii, sînt așezate meticulos zeci de lespezi de piatră. Pe fiecare dintre ele, un scris gălbui, șters sau chiar ilizibil, cu tentă vintage, descoperă bucăți din Psalmii lui David. „Chiar eu le-am scris. N-am avut bani, așa că am folosit vopsea de proastă calitate și-acum s-a cam dus – asta e”, dă să spună ctitorul bisericii, în timp ce-și scoate din pachet o țigară.
În fața bisericii, două cruci uriașe de beton, diferite ca formă, te-ntîmpină tăcute. Partea stîngă a construcției descoperă o cruce creștină normală, pe-ale cărei laturi sînt scrise versuri psaltice și un soi de pisanie (n.r. inscripție sculptată în piatră, lemn sau pictată pe lespezile unor morminte sau deasupra ușii principale la intrarea într-o biserică, în care sînt consemnate datele privind hramul, ctitorul sau data ridicării). În partea dreaptă, o să observi o cruce tridimensională, care are mai multe clopote suspendate de brațele orizontale și care ar fi, de fapt, „o cruce astrală”, după spusele ctitorului, element specific geometriei sacre.
Datele documentare, narative, sfragistice, epigrafice, numismatice, cercetările arheologice precum și cercetările moderne dovedesc și atestă că acest loc a fost locuit din perioada Neoliticului și a avut un rol important în evoluția și destinul formării poporului român.
„Iată, cortul lui Dumnezeu… făcutu-s-a. Eu sînt Alfa și Omega”, citești în șoaptă, cu buzele aproape lipite, textul de la intrarea în lăcaș, de deasupra ușii, împrumutat din Apocalipsa Sfîntului Ioan. Te-ncrunți cu neîncredere și, cînd dai să te uiți mai jos, te lovești de ospitalitatea cuvintelor de culoarea sîngelui, orînduite pe-o altă piatră – „În acest sfînt locaș se poate ruga la bunul Dumnezeu orice om din lumea aceasta, indiferent de religia sau confesiunea căreia îi aparține.”
Ca documente care atestă acest fapt sînt lucrările „Documenta Romaniae Historica”, „Istoria românilor din veacurile XV-XVI”, „Privilegiul acordat de Alexandru cel Bun – 1408”, „Act de danie – 1455”, „Documentul din 8.XII.1514 a lui Bogdan al III-lea”, „Documentul din 14.XI.1581”, „Documentul din 29.III.1583” – Pe unde este hotărnicit din zilele lui Ștefan Voievod cel Bătrîn și este pus întîiul semn, o movilă din vale de biserică, drept pînă la pîrîu, pînă la Șomuz și de-acolo peste Șomuz, pînă la altă movilă, la însăși apa Moldovei, „Documentul lui Radu Mihnea din 1616-1619”, în care se arată că „Gura crucii […] este din jios de bisărica răciulenilor”.
Interiorul, deși luminos, este deosebit de simplu, ba chiar aproape sărăcăcios. Treci de covorașele albastre cu flori mari și roșii, și deschizi speriat ușa. Scîrțîitul asurzitor al balamalelor eliberează un sunet nefiresc, rupînd tăcerea în care-i înmănușată Casa Domnului. Te sperie imaginea sfîntului uriaș pictat pe bolta altarului și pe care ți-e greu să-l asemeni cu vreun alt sfînt, mai cunoscut. Nu este nici Iisus și nici Dumnezeu – ci Melchisedec. În versiunea ezoterică, Iisus ar fi reîncarnarea lui Melchisedec, care ar fi trăit cu 2.000 ani mai înainte, sau chiar Sfîntul Duh, potrivit unor culte oculte. „Îmi mai reproșează unii că de ce l-am făcut pe Melchisedec așa, cu ochii mari și deschiși, de-ți dau impresia că se înfig în carne”, se amuză Vasile, care își înfige, la rîndul său, ochii mari și albaștri într-un punct fix.
Două icoane mari, înfățișîndu-i pe Hristos și pe Maica Domnului cu Pruncul, sînt așezate umil, pe jos, de-o parte și de alta a altarului, și au în jurul lor alte cîteva icoane, de diferite dimensiuni, ca două organisme fortificate. Te uiți dezorientat în jurul lor și observi că ăsta n-ar fi singurul lucru care să-ți dea de gîndit. Mai multe hexagoane din sticlă cu sfinți pictați pe ele printr-o linie simplă, ca de tuș, sînt decorate cu bucăți din piatra găsită la vechea fundație. „Ai citit Biblia? Ăsta-i marele nostru necaz, că n-o citim. Eu am citit-o de trei ori și abia ultima oară am înțeles-o. Prima dată eram copil – ce era să înțeleg de-acolo? – am reluat-o cînd deja mai crescusem și-ncepeam să înțeleg despre ce era scris acolo, dar abia ultima oară am înțeles”, îmi spune bărbatul, privind drept spre crucea de lemn care se află în fața sa.
La anul 1605, în acest loc se afla curtea domnească a lui Nistor Ureche – tatăl cronicarului Grigore Ureche – și a jupînesei Mitrofana, și din acest loc a ctitorit Mănăstirea Secu, în al cărei muzeu se află și obiecte donate de la acest sfînt locaș.
„Sfîntul locaș” are pereții exteriori împodobiți cu icoane viu colorate și de dimensiuni mici. De jur-împrejurul lui, te-mpiedici de pietre și cruci de lemn abandonate pe la colțuri. Vîntul șuieră melancolic un cîntec, iar zgomotul produs de călcatul unor rămurele uscate te face să te gîndești că-i aproape imposibil să fii singur aici. „Cîți sîntem acum, în momentul ăsta?”, mă-ntreabă bărbatul. Pierzi șirul numărătorii cînd te gîndești că – corect ar fi să-i pui la socoteală și pe sfinți, și pe Sfînta Treime, și pe îngeri, chiar dacă ei nu sînt „tereștri”.
La 8 martie 1643, Grigore Ureche lasă moștenire nepoților săi, Neculai Ureche Spătar și Nistor Batiște, satul Blăgești cu tot cu Biserică.
Actuala Biserică „La Temelie” are în mod neașteptat în spate, spre est, trei construcții despre care nepoții cronicarului n-ar fi ghicit, nici în 300 de ani, c-o să-și găsească loc acolo, în fostul lor sat. Piramida energetică, înaltă de-aproape trei metri, și care este prevăzută cu scări de acces sub ea, este, după cum povestește Vasile „o prismă care captează energiile din univers”. Rămîi vexat și parcă te-ar pufni rîsul, dar hotărăști s-asculți atent, în continuare. „Extratereștrii, că-s mici și verzui așa, mai sînt ăia înalți, da”, spune el, întinzînd podul palmei în aer ca pentru a le stabili dimensiunile. În interiorul prismei, aparent, s-ar putea face diverse observații și experimente. Alături, o clădire în formă de cruce care te face să te gîndești la o gîlmă metalică, încoronată din Dumnezeu știe ce motiv. În jurul ei, mormane de scînduri, într-o dezordine neînchipuită, și ferestre proptite de perete, în iarba de-un verde crud. „E proiecția picturii lui Melchisedec, cu coroana în 12”, spune cu un aer savant bărbatul. Faci cîțiva pași înapoi și ajungi la cea de-a treia construcție, care apare ca o schelă desenată în aer și care „e făcută pe principiul MerKaBa”. Aproximezi c-ar avea vreo cinci metri și afli că steaua 3D este un soi de mașinărie de călătorit în timp și spațiu, sfidînd gravitația și ajutînd la „ridicarea la cer”. „Păi da, Ilie cînd a urcat la cer doar n-a luat carul și caii de foc, să fim serioși – era o navă spațială. Iona n-a stat într-o burtă de pește, ăla era o submarin”, îmi spune Vasile Apopei.
Agronomul cu „rădăcini necurate”
În anul 1820, la acest sfînt locaș, conform documentelor, existau cinci slujitori bisericești dintre care un preot, doi diaconi, doi dascăli și un evreu care, la invazia păgînă din anul 1821 și, cu ajutorul eteriștilor, au incendiat acest sfînt locaș.
„Am găsit osemintele lor, știam unde sînt pentru că mi s-a arătat totul într-o viziune. Dar am văzut și farfurii zburătoare o dată”, spune Vasile Apopei. De profesie inginer agronom, bărbatul a fost în tinerețe, ofițer – „dar m-au dat afară pentru că aveam «rădăcini necurate»”. În perioada 1997-2000, Vasile Apopeia fost vice-primar în Fălticeni, unde și predă fiica sa. Din 2000, cînd a început construcția bisericii pe care o vedem astăzi și care s-a deschis patru ani mai tîrziu, perioadă în care a fost și sfințită, locuiește în casa din dreapta bisericii, înconjurată de salcii plîngătoare și-un verde de care nu poți scăpa decît atunci cînd închizi ochii.
Înainte de a da foc acestui sfînt locaș, slujitorii acestuia, împreună cu preotul, au fost mutilați, murind în chinuri groaznice, luînd cu ei în morminte secretele tezaurului care a aparținut acestui așezămînt.
„Eu sînt reîncarnarea unuia dintre slujitorii bisericii de la 1820. De altfel, și numele meu de familie, Apopei, face trimitere la originile mele preoțești”, spune bărbatul, care, de curînd, și-a depus actele pentru pensie, el avînd acum 62 de ani. Este ofticat pe veșmintele de culoare neagră pe care le poartă preoții deoarece, spune el, aduc întunericul. Și nici cu ideea de „Cutie a Milei” nu-i foarte împăcat. Aruncă o privire în jurul său, mai trage un fum și își trece cu un aer relaxat degetele peste firele gri de păr care-i brăzdează scalpul, revenind la una dintre discuțiile care nu-i dau pace. „Trebuie să fim naivi să credem că nu există viață pe alte planete.”
Piatra din ruinele bisericii a fost folosită la construcția bisericilor din satele Fântâna Mare și Dumbrăvița.
Muncitorii au început să se strîngă de pe șosea, iar cerul începe să-și schimbe culoarea, strîngînd soarele de pe cer și chemînd deasupra Temeliei cîțiva nori albicioși. „Dumnezeu a avut 33 de fii – Iisus, Buddha, Shiva, Mahomed…”, dă să zică bărbatul, în timp ce se îndreaptă spre-un colț al încăperii din care începe să arate cu degetul spre trei icoane și-alte cîteva pietre, vestigii adunate tot de el, pe care are de gînd să le pună în muzeul pe care-l va construi la subsolul uneia dintre clădirile din spatele bisericii mai încolo, cînd va avea bani.
Cercetările făcute de arheologi în 1976 au scos la lumină cele 33 de morminte din jurul bisericii. Cripta din cărămidă din interiorul altarului unde erau osemintele ctitorilor acestui sfînt locaș cu lungimea de 2,20 m, sceptrul, coroana domnească, talismanele din aur și alte obiecte care au fost sau nu predate Muzeului Național Județean. De asemenea, aici s-a găsit un important tezaur arheologic care a fost ignorat de cei ce trebuiau să pună în valoare acest fost locaș sfînt.
„Aici, la mine, e ca în Grădina Raiului. Totul este liber, de la porcii vietnamezi, la gîște și găini – pe-un singur cîine îl țin legat”, exclamă Vasile Apopei. Privește de pe geam, din capătul scărilor, spre cer, și vezi cum norii i se reflectă în ochi ca o promisiune – „Reveniți! Ținutul Mănăstirilor vă așteaptă!”
Adaugă un comentariu