Eroii românilor, omagiați pe o scenă de lemn
Fără categorie 21 martie 2016 Niciun comentariu la Eroii românilor, omagiați pe o scenă de lemn 8Marți, în sala Uzina cu Teatru a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, au fost reconstituite mișcările pe care muncitorii din România le-au pornit împotriva sistemului din anul 1918 pînă în 2000. De la ora 19.30 într-un cerc format de scaune și spectatori, cei șapte actori care fac parte din proiectul „Platforma de Teatru Politic” au pus în scenă piesa „Ce-am fi dac-am ști. Feerie politică protestatară”. Publicul a fost martor la procesele de condamnare la închisoare a mai multor oameni simpli care au avut curajul să își susțină convingerile.
Pe un fundal muzical, constituit din bătăi de tobe, strigătul strident al unei păsări și voci ale războinicilor, care te duc cu gîndul la un ritual al unor triburi băștinașe, șase voci îngînă istoria tărîmului Arimania. Îmbrăcați în haine gri, se ridică de pe scaunele strecurate printre spectatori și descriu „un tărîm în care munca și desfătarea se întrepătrund liniștite”. Cele trei fete și cei trei băieți repetă ceea ce spune toboșarul cu ochii închiși din spatele instrumentului cu voci stinse, în timp ce fețele palide le sînt îndreptate către mini-scena din lemn plasată fix în mijlocul sălii.
Acești arimani, veniți din viitor, recunosc faptul că românii sînt strămoșii lor. „Între noi, arimanii, nu este nimeni care să stea numai să poruncească. În zilele noastre nu se mai află nicio deosebire de clasă, de stare de gen sau de seminție. Unul este cît și altul, om și om și nimic mai mult”, răsună în întreaga sală conturînd o lume ideală.
Proteste pentru pîine
Primul moment reconstituit este greva tipografilor de la Sfetea și Minerva din decembrie 1918. Cei șase actori au devenit, după ce și-au pus colierele roșii de plastic la gît, muncitorii participanți la grevă care strigă „Vrem pîine! Vrem libertate”. Povestirile devin personale și, pe rînd, este descrisă atmosfera ba de o ospătăriță, ba de un protestatar și încearcă se explice cum sute de muncitori și-au pierdut viața. „Cînd primele rînduri ale coloanei ajung în dreptul Teatrului Național, din curte ies două rînduri de soldați, care fără niciun fel de somație auzită de noi, încep să tragă”, spune femeia care aleargă dintr-o parte în alta a cercului format de oameni.
„Deodată se aud împușcături”, completează protestatarul, însă chelnerița, profund afectată de situație adaugă: „se trage cu puști și mitraliere de jos și cu mitralieră de la fereastra teatrului. Încep să cadă muncitorii”. Niciun spectator nu îndrăznește să spună ceva. Se aud doar pașii actorilor care aleargă.
Imediat din mijlocul grevei publicul este teleportat la procesul jandarmilor care i-au agresat pe liderii muncitorești, cei care au protestat pe 13-14 decembrie 1918. De această dată nu toți actorii poartă colierul roșu, ci judecătorul are la gît agățat un colier alb în formă de triunghi, iar jandarmii au unul albastru. Astfel s-a făcut diferența dintre statutul personajelor. Unul dintre aceștia s-a aplecat și de sub scaunul pe care stătea la început a scos unul din acele coliere. L-a pipăit ușor pentru a vedea care este fața și s-a întors pe scenă. Din mărturiile fiecăruia a reieșit că liderii nu erau vinovați și că jandarmii trebuiau condamnați, însă judecătorul a luat altă decizie care i-a favorizat pe oamenii sistemului.
O viață luată de privatizare
Vocea groasă a arimeanului toboșar revine aproape de fiecare dată cînd se trece de la un moment la celălalt. Cadrul se schimbă, iar după ce publicul a asistat la greve din mai multe regiuni ale României, acum toți sînt împlicați direct în mica pomană a lui Virgil Săhleanu, liderul sindical al combinatului Tepro din Iași. Pentru prima dată în sală se aud șoapte și rîsete, nu doar pentru că actorii au împărțit publicului colivă și vin, ci datorită încercării actorilor de a vorbi moldovenește și de a imita accentul ieșenilor.
„Cînd a început chestia asta cu privatizările s-au depopulat sindicatele într-un hal fără de hal. 640 de oameni au fost dați afară și Virgil i-a reintegrat el pe toți”, spune un prieten de-al ieșeanului. Altul explică cu același accent moldovenesc cum vindeau țevile legate cu sîrmă peste tot în toată lumea. Actorii au reconstituit momente prin care au scos în evidență faptul că Tepro a fost privatizat în mod fraudulos și că fost falimentat după ce cei care conduceau firma din Cehia, Zelezarny Veseli, au mituit pe cine trebuia. Prăbușirea combinatului Tepro a fost urmată de uciderea lui Virgil Săhleanu, iar povestea mult prea detaliată care a fost pusă în scenă a emoționat pe o bătrînă pînă la lacrimi. Pînă la sfîrșitul piesei aceasta a ținut mîna dreaptă la ochi, ascunzîndu-și lacrimile și ochii îmbujorați de amintirile anului 2000.
Adaugă un comentariu