Molière și-a demascat impostorul pe scena Teatrului Național din Iași
Fără categorie 22 octombrie 2014 Niciun comentariu la Molière și-a demascat impostorul pe scena Teatrului Național din Iași 144Familia din societatea franceză a secolului al XVII-lea este una paralizată. Caracterizată de slăbiciuni, de naivitate și condusă cu tupeu și ipocrizie de cei mai puternici. „Tartuffe” al lui Moliere s-a înfățișat astfel, planurile fiindu-i dezvăluite vineri, 17 octombrie, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Piesa, rostită în versuri, nu a surprins doar prin momente de amuzament, ci și printr-un text actual, pliat pe vremurile de astăzi.
În jurul unei mese albe, se adună pe rînd membrii unei familii. Vegheați de imaginea unui înger la care fiecare se închină atunci cînd intră, se așază tăcuți la locul lor. Deși liniștea pare să nu miște nici aerul din sală, deasupra tuturor planează o îndoială. Tartuffe, un așa zis reprezentant al Divinității, se instalează în viețile acestora cu falsitate, ducîndu-l de nas pe Orgon, capul familiei. În așa mod, încît Orgon vrea ca fata lui, Marianne, să se căsătorească cu el, chiar dacă asta ar fi împotriva voinței sale. Îngerul de deasupra ușii se transformă pînă la finalul piesei într-un diavol chel cu aripi, adevărata întruchipare a lui Tartuffe.
Orbit de falsa bunăvoință a impostorului, Orgon se schimonosește, urlă și se precipită atunci cînd fiica sa i se împotrivește. Mai întîi i-l sugerează, apoi îi poruncește să îl ia de bărbat. Marianne, îmbrăcată ca o școlăriță cu sarafan, jambiere și codițe prinse în ambele părți, apleacă capul și spune cu un glas gîtuit că nu este de acord. Plînge, se agită și se agață de sacoul tatălui său, cerîndu-i să se răzgîndească, spunînd că mai bine ar muri. Mai ales că deja este logodită cu Valere, căruia îi promite disperată că vor rămîne împreună și că vor lupta oricît va fi nevoie. „Cu averea dumitale să-ți cumperi un calic ca ginere?”, spune Dorina, fata de casă care, auzind cearta dintre cei doi, lasă baltă aranjatul mesei și devine indignată de cerințele absurde ale tatălui. O dată, de două ori, Orgon îi poruncește să tacă, să nu își dea cu părerea. Însă tensiunea care se răspîndește în toată camera îl face pe Orgon să se înroșească la față de mînie și pleacă trîntind ușa. „Dacă lui i se pare că este Făt-Frumos, să se mărite el”, conchide Dorina încercînd să liniștească fata. „O mutră de dihor”, îl descrie în continuare aceasta pe Tartuffe. Deși intriga pare să fie una clasică, cea a impostorului bine infiltrat în familie, care ajunge să flirteze cu soția lui Orgon, interpretarea iese din tiparele obișnuite, comedia devenind pe alocuri o sursă de tensiune.
Dezvăluirea unui șarlatan
Tartuffe nu ezită prea mult să se demaște și-i face primele avansuri Elmirei, spunîndu-i într-o seară că o iubește, în timp ce îi atinge insistent pulpele dezgolite. Deși Elmira îl pîrăște de îndată soțului, explicînd că nu este demn de fiica sa, naivul Orgon refuză să creadă. „Vom pune în joc planuri de război pentru nunta îndrăcită”, rostește hotărîtă soția. Să-l ispitească pe falsul Tartuffe, să-i șoptească vorbe dulci în timp ce Orgon să asiste la scenă. Să fie un flagrant. În capcana întinsă, necinstitul Tartuffe nu întîrzie să cadă și se năpustește asupra Elmirei chiar pe masa de sub care pîndește Orgon. Cu un chip perfid, accentuat de o sclipire neobișnuită a ochilor, Tartuffe este asemenea unui cameleon. Din preot umil se transformă într-un tupeist care seduce și joacă pe degete o familie întreagă.
Nevenindu-i să-și creadă ochilor și urechilor, Orgon iese de sub masă îndoit de spate și de deznădejde. Dincolo de încrederea oarbă pe care a avut-o în Tartuffe, dincolo de promisiunea de a-i încredința fata, stă toată averea sa pe care i-a donat-o impostorului. Se pune deznădăjduit în genunchi, în timp ce triumful lui Tartuffe domnește deasupra naivității lui Orgon. Simțind că are toată puterea în mîini, escrocul aduce un ofițer de poliție cu ajutorul căruia să evacueze întreaga familie deja dezbinată. Ceea ce el nu bănuiește este că tocmai el va fi arestat, nerușinarea lui ajungînd și la urechile ofițerului.
Nebunia, obsesiile unei familii zguduite de un necunoscut impostor nu par să fie ingredientele unei comedii. Însă omul clasic care oscilează între a fi tată și soț, care se demonstrează a fi un cap al familiei naiv și alege să urmeze un străin, decît să pună pe primul plan propria familie, transformă o problemă actuală într-un tablou amuzant. În care demascarea nu întîrzie să apară și prin intermediul căreia familia rămîne unită.
Adaugă un comentariu