Povestea crudă a visului neîmplinit
Fără categorie 7 martie 2016 Niciun comentariu la Povestea crudă a visului neîmplinit 5
Ce faci cînd termini facultatea, nu găsești loc de muncă, nu reziști concurenței pentru că piața e suprasaturată de meseriași ca tine, dar nici pentru o afacere proprie nu ai bani? Devii freelancer. Constrînși de condițiile de muncă tot mai nefavorabile, aceștia se înmulțesc în Romania ca ciupercile după ploaie, iar teatrul e și el o fabrică de unde ies actorii, frumos etichetați cu titlul de freelancer. Drama realității de azi devine o tragedie jucată pe 3 martie, la ora 18.00, într-o seară de joi, pe scena sălii Studio „Teofil Vâlcu” a Teatrului Național „Vasile Alecsandri”din Iași.
Scena teatrului e o scenă dublă, actorii se joacă de-a actorii, dar mai mult își joacă destinul care-i plimbă amețitor dintr-un episod în altul. Drept fundal stă un perete de oglinzi ce seamănă a avizier sau gard încărcat de afișe jerpelite, dar cînd luminile se strecoară, el devine rupt dintr-o sală de repetiții. Dracula și Statuia Libertății stau în prim-plan, iar poziția lor nemișcată te face pe o clipă să-i confunzi cu niște manechine. „Ce zi tîmpită azi!”, spune indignat vampirul nemulțumit că oamenii trec nepăsători pe lîngă ei și merg în vale la izvorul „cică cu apă tămăduitoare”. Apoi, personajul se așază să-și numere banii din pălărie și zice „că-i gratis, de aia merg toți bătrînii acolo”, cînd unul s-a găsit să-i țină morală că nu se duce la muncă.
La un moment dat, suprapuse peste cîntecul păsărilor, se aud din nou voci, iar cele două personaje se pun iarăși pe poziții. Din nou, e o alarmă falsă, pentru că „șopîrlele sînt mai interesante decît actorii”, spune statuia cu rochie lungă și coroană pe cap, lăsînd brațul cu flacără în jos. Nu știu de ce îi evită oamenii, din cauza „libertății verde-praz” sau „a machiajului odios ce sperie copii”. După o tăcere lungă, aceștia-și împărtășesc trecutul, în timp ce mănîncă sandwich-uri.
Dracula fusese mai întîi un Păcală, care făcea numere hazlii cu iaurt și smîntînă prin mall-uri, iar fata aproape a fost dată afară din teatru pentru că „făcuse o școală de rahat, era grasă, netalentată și impertinentă” după cum îi spunea regizorul. În plus, la astea „a mai apărut și o cronică în care eram desființată”, spune fata. Recenzia era scrisă de o femeie care s-a răzbunat pentru că nu a vrut să-i fie amantă. De aici, vampirul, redevenit un om pe nume Mișu, îi declară fetei cîte emoții îi provoacă prezența ei. „Mă simt ca o grenadă gata să explodeze”, strigă acesta, explicîndu-i disperat că nu-și poate controla sentimentele.
Metehnele unei meserii de sacrificiu
Protagoniștii oscilează ușor de la zîmbet, la nervozitate, de la sinceritate, la ironii usturătoare. El, actor la teatru de păpuși, ea, fostă actriță la teatru dramatic, acum ambii freelanceri. El visează să ia un Goppo, UNITER-ul, Oscarul, Leul de aur și… premiul de la festivalul de comedie de la Vaslui, dar nimic nu o impresionează pe tînăra aparent dezinteresată. Aceasta vrea doar să-și cîștige existența, pentru că directorul teatrului i-a spus în față că „sînteți atît de mulți încît dacă vreau să dau cu o piatră într-un cîine, nimeresc un actor”.
În planul doi al scenei se află mamele îngrijorate de destinele odraslelor, însă ele nu știu care e realitatea pe care o duc cei doi în Bucureștiul necruțător față de tinerele talente. Mama Laurei îi povestește că a avut un vis ciudat în care ele așteptau un tren care se oprea doar pentru un minut în gara lor, iar un pitic, președintele UNITER (Uniunea Teatrală din România), a spus că trenul nici nu va intra în gară dacă nu plătesc o cotizație. UNITER-ul este un vis al actorilor, ceea ce rîvnesc cu atîta dor. Mișu chiar are dorința de a pune în scenă cîteva piese, așa că înființează „compania de teatru”, iar Laura se declară fericită pentru că joacă, indiferent de umilințele peste care trece.
„Mie nu mi-e rușine să muncesc, sînt un socialist, urăsc capitalismul” – sînt vorbe care rămîn în mintea Laurei, în scena următoare, cînd lucrează la un „boșorog” de peste 90 de ani, în Italia. Scenele curg una după alta, ca cele dintr-un roman dramatic de dragoste și sînt legate prin simboluri, iar apoi destinele personajelor devin tot mai tragice. Laura joacă teatru pe o scenă în România, iar el devine fantoma ce nu-i lasă gîndurile în pace. Cu aripile pătate de sînge, Mișu vine la ea în cabina de probă, iar discuția lor pare normală, fără să se observe nebunia ce o cuprinde pe femeia obosită de remușcări. Bărbatul e mort de doi ani, dar ea nu poate scăpa de umbra lui, pentru că el vrea s-o ocrotească mereu. Vampirul cu aripi de înger se bagă sub scena mică, promițîndu-i femeii „c-am să te aștept toată viața aici”, iar ea trebuie să meargă pe scenă pentru actul doi al piesei.
Povestea actorilor care sînt în stare să se sacrificie pentru a-şi vedea visul de a juca teatru împlinit, după cum o prezintă regizorul Ion Sapdaru, te pune pe gînduri, dar mai ales, te întrebi neputincios, care este prețul unei profesii „free”?
Adaugă un comentariu