Povestea vie a unui timp mort
Fără categorie 29 mai 2016 Niciun comentariu la Povestea vie a unui timp mort 8În Turnul de Apă din Campusul „Titu Maiorescu”, ceasul s-a înțepenit la ora 17.00. Primele raze, dintr-o săptămînă în care norii au plîns în valuri, aproape că sufocă cei unsprezece oameni ce așteaptă cuminți pe scaunele de la ultimul etaj al clădirii. Peste imaginea Iașului văzut de sus, se așterne cu furie o pînză de-un albastru tăciune, semn că mai sînt încă lacrimi ce stau să vină. Cătălin Mihuleac, scriitor ieșean, își trece mîna dreaptă peste fruntea care se lasă cucerită de oboseală și căldură, iar în cea stîngă ține strîns cartea cu copertă portocalie, „America de peste pogrom”. Din cînd în cînd, așteptînd începutul, lasă mîna să-i părăsească fruntea pentru a se juca cu una dintre sticlele de apă de pe masă.
În timp ce ultimii oameni urcă scările spre camera străjuită de geamuri, fragmente din carte se pot auzi pînă la ultima scară. Tinerii privesc captivați, fără să scoată vreun sunet, cum omul Poveștilor vii, dă glas unui pasaj în care un bărbat, evreu, descrie cum a fost vîndut. Nota serioasă a firului este întreruptă de chicoteli zglobii atunci cînd scriitorul, transformat într-un povestitor febril, spune cu o voce subțiată, „Măcar eu am costat 3.000 de dolari, nevastă-mea doar 500”. Printre ramele groase ale ochelarilor, Cătălin Mihuleac privește spre public și îndeamnă pe fiecare să aibă curaj la cuvînt.
Imaginile persecuțiilor evreiești și luptele dintre studenții români și evrei din universitate fac deliciul tinerilor care nu se clintesc decît atunci cînd întrebările nu le mai dau pace. Le răspunde prin „picanterii”, așa cum le numește adesea, prin detalii ale întîlnirilor cu oamenii care au dat contur poveștii sale și mai multă substanță vieții. Tabloul său se concentrează în cea mai mare parte pe transformări, ale omului, ale societății, ale operei. „Au fost anumite scene care m-au desfigurat, după care nu mă mai recunoșteam. Încă nu înțeleg de ce trebuie să ne urîm din pricina religiilor”, spune acesta, în timp ce își sterge lentilele ochelarilor, apoi conchide, „Eu am devenit ateu după prima mea carte”.
Un tînăr cu părul verde, însoțit de alți doi prieteni, intră și ocupă scaunele din spate. Privesc curioși și încearcă să înțeleagă ce anume dă un aer așa serios situației. În tot acest timp, o fată blondă adresează întrebări și încearcă să afle ce sînt și cum iau naștere cuvintele în pagini. „Cuvintele sînt cîteodată ca niște pietre, doar că uneori sînt mai eficiente. Mulți sînt scriitori, sînt mai mulți scriitori decît cititori”, adaugă invitatul, probabil spre neplăcerea sau neînțelesul noilor veniți, căci aceștia se ridică și se fac nevăzuți.
Și ploaia a refuzat să mai rămînă, căci norii negri s-au împrăștiat destul de repede. Asemenea unei șezători în jurul focului de tabără, exact ca cele schițate în romanele cu cavaleri plecați în luptă sau în cele adolescentine, întîlnirea capătă forma unei discuții sincere, calde, purtată între prieteni. Povestea se încheie cu zîmbete și cu credința că în viață „lucrurile ar fi fost mult mai simple dacă omul s-ar fi născut prin înmugurire, dacă i-ar fi căzut la un moment dat un umăr și ar fi devenit o ființă de sine stătătoare”.
Adaugă un comentariu