Presa regională în dezbatere internațională
Academia de gardă 2 iunie 2011 Niciun comentariu la Presa regională în dezbatere internațională 1Cea de a VIII-a ediție a Seminarului Internațional de Jurnalism, desfașurată la Iași între 26 și 28 mai, s-a încheiat după o serie de dezbateri pe tema „Mass media regionale și locale și comunitatea”. Timp de trei zile, la Sala Studio de la TVR Iași, profesioniști din țară și din străinătate au discutat despre „Publicurile și formatele presei regionale” și despre „Presa regională în contextul noilor tehnologii”. Jurnaliștii invitați au susținut și o serie de ateliere axate pe mass media regionale și unul despre „Relația editor-corespondent”.
Televiziunile regionale nu sînt o afacere
Vasile Arhire, directorul TVR Iași, a explicat în deschiderea evenimentului alegerea temelor de dezbatere în contextul „extinderii la nivel european a conceptului de regiune și de regionalizare în comunicare”.
Într-o prezentare a peisajului regional în audiovizualul francez, directorul televiziunii FR3, Pierre Milli, a punctat că „televiziunile publice nu au făcut parte niciodată din cultura franceză”, aceasta formîndu-se în jurul stațiilor regionale, în special a celor private. Jürgen Heuer, șeful Departamentului de Politică al Stației Hamburg a televiziunii publice din Germania, a vorbit despre existența unei tendințe de localizare în nordul Germaniei. Pentru acesta, modul în care se realizează actul jurnalistic primează în condițiile în care există o permanentă competiție între posturile publice și cele private. Pe de altă parte, Angela Zaharova, realizator de televiziune la Elita TV, a evidențiat faptul că „o televiziune regională în Republica Moldova nu este încă o afacere, iar concurența este mică și doar la nivel de fund-raising”.
În ceea ce privește particularitățile presei regionale din România, Cristian Nițulescu, producător general al TVR 3, consideră că “la noi s-a pornit cu mult entuziasm uman și capacități tehnice minimale, în timp ce în alte țări s-a pornit de la echipare și abia apoi s-a format un colectiv care să utilizeze echipamentul. Ca particularități editoriale, stațiile regionale de regulă primesc de lucru de la o stație centrală. Din nefericire, stațiile noastre regionale sînt niște mici televiziuni generaliste”.
Clișeele nasc monștri
În contextul noilor tehnologii, Iulian Comănescu, consultant extern media, a blamat Google, deoarece „vrînd, nevrînd cam tot ce înseamnă media începe să funcționeze cu resurse umane tot mai reduse, chiar și televiziunile sub efectul trecerii în spațiul virtual și sub aspectul aglomerației, al hipercompetiției”. La Seminarul de Jurnalism, Vasas Ferenc, profesor la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea din București, le-a vorbit celor prezenți despre numeroasele anomalii care se manifestă în relația dintre editor și reporter. „În această relație funcționează o dictatură a editorilor în fața cărora reporterii tineri se supun fără cîrpire pentru că de asta depinde pîinea lor”, a argumentat profesorul.
Un ultim aspect tratat a fost cel al clișeelor și al utilizării limbii române de către jurnaliști. „S-a creat o altă limbă, numită jurnaleză. Sînt multe clișee și noi trebuie să luptăm împotriva lor pentru că ele nasc monștri”.
Evenimentul a fost organizat de TVR Iași, Departamentul de Jurnalism și Științele Comunicării de la UAIC din Iași, Rotary International District 2241 România-Republica Moldova, Centrul Cultural Francez Iași, Centrul Cultural German Iași și British Council.
Simona ȚUȚU
Adaugă un comentariu