Proiectul prezidențial pentru reformarea educației, dezbătut la Universitatea Tehnică
Academia de gardă, Subiectele săptămînii 24 octombrie 2016 Niciun comentariu la Proiectul prezidențial pentru reformarea educației, dezbătut la Universitatea Tehnică 23Vineri, 21 octombrie, a avut loc în Aula Universității „Gheorghe Asachi” din Iași, Dezbaterea regională privind „Învățămîntul profesional și tehnic”, fiind cea de-a cincea întîlnire din cadrul proiectului „România Educată”. Întîlnirea s-a desfășurat pe parcursul întregii zile și a fost împărțită în două sesiuni: cea plenară, care a fost deschisă publicului și a constat în prezentarea proiectului și a concluziilor, și cea paralelă, în care au fost identificate, prin intemediul unor sesiuni de lucru, probleme actuale din mediul universitar tehnic și profesional și modalitatea de soluționare a acestora.
La dezbatere au participat Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cercetare, Sorin Costreie, secretar de stat, Maria Gheorghiu, consilier de stat din cancelaria prim-ministrului, Sorin Cîmpeanu, fostul ministru al educație și actualul rector al Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București, precum și reprezentanți ai învățămîntului ieșean și ai organizațiilor non-guvernamentale, elevi și studenți.
Întîlnirea s-a axat pe cinci mari teme care au urmărit, în prima parte, identificarea obiectivelor ce pot îmbunătăți învățămîntul tehnic, prin evidențierea unor exemple de bună practică din contextul actual. Discuția s-a concentrat pe relația dintre instituțiile implicate în formarea unui student care optează pentru această formă de învățămînt, începînd de la instituțiile regionale și pînă la cele naționale, precum și pe opțiunile pe care absolvenții unui profil tehnic le au în raport cu celelalte oferte educaționale.
Totodată, a fost discutată posibilitatea îmbunătățirii calitative a educației de ordin tehnic și profesional prin raportare la resursele disponibile în momentul actual, a fost analizată posibilitatea unui sistem de învățămînt dual, precum și adoptarea studiilor profesionale și tehnice ca pe o alternativă celei teoretice. În cea de-a doua parte au fost stabilite acțiunile viitoare pentru fiecare dintre temele deja discutate.„Acest proiect se întinde pe trei ani. Anul acesta este dedicat dialogului cu societatea. Vrem să vedem ce nevoi avem, care sînt prioritățile pe care fiecare dintre noi le vede, să facem și cercetare, ca mai apoi să facem și modificările necesare. Ne aflăm în fața unor dezvoltări strategice, normative și politice, în ultima vreme și este important să avem o reacție acum, pentru ca lucrurile să se poată mișca în direcția în care mediul economic o cere, dar și în direcția în care putem utiliza asta ca pe un exemplu”, a declarat Ligia Deca, consilier de stat din administrația prezidențială.
Deși discuțiile s-au axat pe învățămîntul tehnic și profesional la nivel preuniversitar, subiectul a fost considerat, de către cadrele prezente, de interes și pentru spațiul universitar, în principal pentru cele tehnice. „De altfel, punctele de pe ordinea de zi au legătură directă cu posibila evoluție a absolvenților învățămîntului profesional și tehnic și de asemenea o posibilitate a acordării unor facilități operatorilor economici care ar putea susține și învățămîntul sînt pe ordinea noastră de priorități. Din perspectiva învățămîntului terțiar tehnic mă întreb dacă aceste atribuții legislative, deosebit de benefice pentru educația profesională nu s-ar putea transla și pentru studenți, în ideea susținerii practicii productive a studenților”, a afirmat prof. univ. dr. Dan Cașcaval, rector al Universității „Gheorghe Asachi”.
Dezbaterea regională „Învățămîntul profesional și tehnic” a fost organizată de Administrația Prezidențială, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și găzduită de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași. Dezbaterile anterioare au avut loc la Craiova, Timișoara, Brașov și Constanța și au urmărit problematici precum profilul absolventului, Timișoara educată, cariera didactică în învățămîntul preuniversitar, precum și evaluarea rezultatelor învățării în sistemul preuniversitar. Etapa de dezbateri reprezintă doar prima fază a proiectului național propus de președintele Klaus Iohannis.
Adaugă un comentariu