Proiectul prezidențial pentru reformarea educației, dezbătut la Universitatea Tehnică

Academia de gardă, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Proiectul prezidențial pentru reformarea educației, dezbătut la Universitatea Tehnică 23
Proiectul prezidențial pentru reformarea educației, dezbătut la Universitatea Tehnică

Vineri, 21 octombrie, a avut loc în Aula U­ni­ver­sității „Gheorghe Asachi” din Iași, Dezba­te­rea­ regională privind „Învățămîntul profesional și teh­nic”, fiind cea de-a cincea întîlnire din cadrul pro­iectului „România Educată”. Întîlnirea s-a des­fă­șu­rat pe parcursul întregii zile și a fost îm­păr­țită în­ do­uă sesiuni: cea plenară, care a fost des­chisă pu­blicului și a constat în prezentarea proiectului și a­ concluziilor, și cea paralelă, în care au fost identificate, prin intemediul unor sesiuni de lu­cru, pro­bleme actuale din mediul universitar teh­nic și pro­fesional și modalitatea de solu­țio­na­re a acestora.

La dezbatere au participat Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cerce­tare, Sorin Costreie, secretar de stat, Maria Gheor­ghi­u,­ consilier de stat din cancelaria prim-mini­s­tru­lui, So­rin Cîmpeanu, fostul ministru al e­du­ca­ție și ac­tualul rector al Universității de Științe Agrono­mi­ce și Medicină Veterinară București, precum și re­prezentanți ai învățămîntului ie­șean­ și ai or­ga­nizațiilor non-guvernamentale, elevi și studenți.
Întîlnirea s-a axat pe cinci mari teme care au ur­mărit, în prima parte, identificarea obiectivelor ce­ pot îmbunătăți învățămîntul tehnic, prin e­vi­den­țierea unor exemple de bună practică din con­tex­tul actual. Discuția s-a concentrat pe relația din­tre instituțiile implicate în formarea unui student­ care optează pentru această formă de în­vă­ță­mînt, începînd de la instituțiile regionale și pî­nă la cele naționale, precum și pe opțiunile pe care­ absolvenții unui profil tehnic le au în raport cu celelalte oferte educaționale.
Totodată, a fost dis­cutată posibilitatea îmbunătățirii calitative a e­du­cației de ordin tehnic și profesional prin raportare la resursele disponibile în momentul actual, a fost analizată posibilitatea unui sistem de în­vățămînt dual, precum și adoptarea studiilor pro­fesionale și tehnice ca pe o alternativă celei teoretice. În cea de-a doua parte au fost stabilite ac­ți­unile viitoare pentru fiecare dintre temele deja discutate.„Acest proiect se întinde pe trei ani. Anul a­ces­ta este dedicat dialogului cu societatea. Vrem să ve­dem ce nevoi avem, care sînt prioritățile pe ca­re­ fiecare dintre noi le vede, să facem și cercetare, ca­ mai apoi să facem și modificările necesare. Ne a­flăm în fața unor dezvoltări strategice, normative și politice, în ultima vreme și este important să­ avem o reacție acum, pentru ca lucrurile să se poa­tă mișca în direcția în care mediul economic o­ cere, dar și în direcția în care putem utiliza asta ca­ pe un exemplu”, a declarat Ligia Deca, consi­li­er de stat din administrația prezidențială.

Deși discuțiile s-au axat pe învățămîntul teh­nic­ și profesional la nivel preuniversitar, subiectul a­­ fost considerat, de către cadrele prezente, de interes și pentru spațiul universitar, în principal pen­tru cele tehnice. „De altfel, punctele de pe ordi­nea­ de zi au legătură directă cu posibila evoluție a ab­solvenților învățămîntului profesional și tehnic și de asemenea o posibilitate a acordării unor faci­li­tăți operatorilor economici care ar putea sus­ți­ne­ și învățămîntul sînt pe ordinea noastră de pri­orități. Din perspectiva învă­ță­mîn­tului terțiar teh­nic mă întreb dacă aceste atribuții legislative, deo­se­bit de benefice pentru educația profesională nu s-­ar putea transla și pentru stu­denți, în ideea sus­ți­nerii practicii productive a studenților”, a afirmat­ prof. univ. dr. Dan Caș­ca­val, rector al Universității „Gheorghe A­sachi”.

Dezbaterea regională „Învățămîntul profesional și tehnic” a fost organizată de Ad­mi­ni­stra­ția Prezidențială, în parteneriat cu Ministerul E­du­cației Naționale și Cercetării Științifice și găz­du­i­tă de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din­ Iași. Dezbaterile anterioare au avut loc la Cra­­iova, Timișoara, Brașov și Constanța și au ur­­mărit problematici precum profilul absolventului,­ Timișoara educată, cariera di­dac­tică în în­vă­ță­mîn­tul preuniversitar, precum și evaluarea rezulta­te­lor învățării în sistemul preuniversitar. Etapa de dez­bateri reprezintă doar prima fază a proiectului național propus de președintele Klaus Ioha­nnis.­

Autor:

Andreea Anton

Șef-departament „Opinia studențească” și studentă a Catedrei de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top