Ceaușescu, în vizită la Croazetă

Informare Niciun comentariu la Ceaușescu, în vizită la Croazetă 0

Unul din cele mai așteptate eve­ni­mente cinematografice din Eu­ro­pa a lăsat, în acest an, un gust amar tu­turor criticilor de film și jurna­liș­ti­lor prezenți la Cannes. Cea de a 63-a ediție a Croazetei s-a remarcat mai degrabă prin prezența flambo­iantă a lui Tim Burton, în calita­te de președinte al juriului, și produc­ții care au stîrnit mai degreabă reac­ții din partea unor politicieni, decît din partea critici­lor de specia­li­tate. Un exemplu con­cret a fost fil­mul italiencei Sabina Guzzanti, unde au fost descrise, într-un documen­tar ironic, acțiunile lui Ber­lus­co­ni, după cutremurul din orașul Aqui­la, ministrul italian al culturii acu­zînd-o pe regizoare de „falsifica­rea adevărului”.

De partea celaltă, filmografia ro­mânească a reușit să atragă aten­ția prin producțiile lui Cristi Puiu, An­­drei Ujică sau Radu Muntean, iar pre­sa străină a continuat să vorbeas­că despre inovativul val al filmu­lui ro­mânesc. „La urma urmei, dic­ta­to­rul nu e decît un artist, care are po­si­bilitatea să-și pună integral în prac­tică egoismul. E doar o ches­tiu­ne de nivel estetic, dacă el se chea­mă Baudelaire sau Bo­lin­ti­nea­nu, Lu­dovic al XVI-lea sau Nicolae Ceau­șescu”, spunea Andrei Ujică, citat în Evenimentul Zilei de pe 18 mai.

După declarația preluată din Los Angeles Times – „românii nu pot face filme proaste” – făcută ime­diat după vizionarea peliculei „Marți, după Crăciun” a lui Radu Mun­tean, a urmat și „Aurora” lui Puiu care s-a bucurat de aceleași apre­cieri din partea criticilor. „Cro­ni­cile primite (…) sînt printre cele mai entuziaste care s-au scris des­pre filmele noului val românesc pre­zentate, de-a lungul deceniului, la Cannes” (Adevărul, 19 mai), iar Ho­llywood Reporter a afirmat că Ro­mânia își păstrează standardele de aur.

Din păcate, Croazeta din acest an nu le-a adus românilor decît premiul cel mare la „Quinzaine des Réa­lisateurs”, pentru scurtmetrajul „Cău­­tare” al lui Ionuț Pițurescu. Iar „Un Certain Regard” a fost luat de regizorul sud-coreean Hong Sang­-soo, pentru „Ha ha ha” – „Pe­licula spu­ne povestea unui realizator de fil­me care se pregătește să se mute din Coreea în Canada și este al trei­lea film coreean din selecția oficială din acest an (celelalte două concu­rea­ză pentru Palme d’Or)” (Ci­ne­mas, 22 mai).

Munteanu și Puiu, ambii can­di­­dați la aceeași secțiune, nu au pri­mit nici un premiu, vestea venind ca „un soi de duș rece”, mai ales că „ro­mânii au fost, în ultimii ani, răs­fă­țații Festivalului de la Cannes, ple­cînd de fiecare dată cu cîte un pre­miu”, (Mediafax, 23 mai).

Chiar și fără nici un premiu pri­mit, cert este că regizorii au reușit să-și mențină ridicată cota pe piața in­ternațională a filmului. Acum trebuie să trecem dincolo de laudele pu­blicațiilor străine și să-i ap­la­u­dăm pentru realizările acestea fără să-i mustrăm pentru că „n-au fost în sta­re să ia un premiu”.

George GURESCU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top