14 episoade de vals
De pe scena Iașului 10 aprilie 2017 Niciun comentariu la 14 episoade de vals 7Spectatorii stau cuminți în scaunele de catifea, iar o domnișoară își spriină capul de umărul partenerului. În primul rînd de la balcon este o fetiță cu părul lăsat pe spate ce dă din picioare, avînd privirea fixată către scenă. Liniștea este acoperită deodată de sunetele cristaline de sub bagheta dirijorului Vladimir Lungu, semn că spectacolul „Valsuri celebre în interpretări coregrafice” începe. Miercuri, de la ora 18.30, foaierul Operei Naționale Române din Iași este aproape plin. Cele 14 interpretări coregrafice semnate de Ileana Iliescu, prim-balerină a Operei Naționale din București, aduc note de romantism sau transpun pe scenă episoade încărcate de amuzament.
Pe scenă intră două perechi de dansatori, care pășesc cu mișcări precise. Fetele au părul împletit, iar rochiile lungi albe cu două dungi aurii, ce curg din talie pînă în jos, seamănă cu un nor prin care intră razele atunci cînd cavalerii în frac își înalță pasul. Din spatele perdelelor, apar încă patru perechi și se prind în ritmul lent al pașilor care par că alunecă. În rochii scurte de culoare albastră, roz sau verde, balerinele se rotesc ca niște umbrele atunci cînd dirijorul crește ritmul, iar podeaua vibrează de zgomotul poantelor. Rochiile în culori senine se așază pe marginea scenei, timp în care primele două perechi își reiau dansul cu mișcări lungi. În acest timp, o fetiță se plimbă printre scaune, vrînd parcă să imite jocul ce se desfășoară sub lumina reflectoarelor.
Bagheta fură alte sunete din corzile instrumentelor, iar balerinele cu rochii albastre și galbene ce se termină cu un voal asemeni aripilor de fluture fac salturi pe rînd. Unele dansatoare au rochii de care sînt agățate cîte trei fundițe în partea de sus, iar altele au părul strîns într-o floare albă. Ritmul accelerează, iar între unele note se aude o întrerupere ca sunetul de clopot. Odată ce melodia devine alertă, fetele își arcuiesc pașii și te fac să crezi că sînt niște triunghiuri pe poante. Cele în rochii galbene fac piruete în mijlocul scenei și cînd toți dansatorii rămîn nemișcați pentru o clipă, niște spectatori încep să aplaude, crezînd că s-a terminat dansul. Un tînăr cu o cămașă albastră își ținea capul în palmă, dar tresare și aplaudă și el la oprirea melodiei.
Interpretarea dansurilor polovțiene aduce un ritm accelerat cu cîteva sunete care scîrțîie. O fetiță imită dirijorul, cu aceleași mișcări rapide, iar colega de lîngă ea o ghiontește, începînd amîndouă să rîdă. Dansul spaniol din opera „Lacul lebedelor” o face pe o copilă să se legene pe genunchii tatălui ei, iar cealaltă își răsucește buclele blonde oftînd. În ultima parte a spectacolului, spectatorii au trecut de la starea onirică la una de divertisment, prin punerea în scenă a tabloului cu un antrenor de box, care le arăta cîteva scheme discipolilor. Cu bandaje la cap sau cu ochiul vînăt, balerinii transformă un antrenament de box într-o poveste de dans. Fiecare căzătură a lor fură un rîs gălăgios de la cei prezenți. După ce boxerul cu o vînătaie la ochi este ridicat de la podea, strigă confuz „mama”.
de Antonela Tănăselea
Adaugă un comentariu