Absența, startul zborului printre vîrste
De pe scena Iașului 3 mai 2017 Niciun comentariu la Absența, startul zborului printre vîrste 16Să propui un one man show care să-ți și iasă – te gîndești că trebuie să fie marea provocare a oricărui actor. De data asta, vineri seară, pe 21 aprilie, în Uzina cu Teatru a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, Ada Lupu a fost cea care a încercat să umple singură o scenă întreagă. Tînără, cu un text a cărui autoare este chiar ea, actrița a părut că realizează, înainte de jocul actoricesc, un act de curaj. Cu o nebunie cu care nu mulți oameni ar fi putut să urce pe scenă, Cristina, personajul pe care l-a interpretat, n-a avut nevoie de o familiarizare, în prealabil, cu publicul.
În regia lui Iris Spiridon, „Povestea păsării fără cuib” n-ar fi avut cum să nu apară în fața spectatorilor din sală drept un act de orgoliu, pus la cale de două femei tinere, aflate la începutul vieții, care se bucură din plin de meseriile lor. Intim, textul scris de Ada Lupu a lăsat-o în voia publicului pe Cristina. A lăsat-o, treptat, să crească și nu a intervenit cu patosul actoricesc decît pe alocuri. Cristina e un personaj complet, care vorbește despre femeia în toate perioadele vieții sale. Are o copilărie marcată de absența tatălui și învață să trăiască din mers, transformîndu-și capriciile în idealuri. Nu știe cînd se spune „nu”, care sînt limitele pe care le are și vorbește fără menajamente despre momentul în care-a testat-o pe fiecare.
Trecerea de la copilărie la adolescență și, mai apoi, la viața de adult, e făcută de Cristina prin modificări ușoare, pe care abia le observi dacă faci abstracție de cuvinte. Rucsacul și cele două codițe pe care Cristina le are cînd se-așază, pentru prima dată, pe scaunul gol care-o așteaptă pe scenă dispar și, în spatele coroniței cu maci i se-așterne părul, pe care, spasmodic, îl tot învîrte pe degete din ce în ce mai tare, cînd intensitatea vocii îi crește. Cristina-copilul își caută tatăl și-și trăiește copilăria într-o lume bizară, în care toate lucrurile și obiceiurile adulților îi sînt mult mai apropiate decît multor altora. Lumea Cristinei e compusă din oameni cu care ea interacționează superficial și pe care, mai apoi, îi construiește în mintea sa după bunul plac. Cristina caută să se cunoască pe sine prin intermediul altora, Cristina scrie și Cristina nu se leapădă de singurătate nicio clipă.
Cristina numește bărbații din viața sa „daddy” și nu întîmplător toți pe care-i cunoaște au vîrste mult mai înaintate decît ea. Permite fiecăruia să-i facă tot felul de cadouri scumpe, pe care și le-asumă și de care se bucură fără vreo intenție ascunsă sau rău voitoare. Cristina vede în fiecare prezență masculină dominatoare prezența tatălui ei și tratează atențiile lor drept atenții care i se cuvin, pe bună dreptate. Mama nu-i o prezență des întîlnită în povestea Cristinei. Nu suferă, nu-i folosește sfaturile și nu lasă influența maternă să i se reflecte în niciun fel în viață. Cînd Cristina îmbătrînește și povestea i se-mpletește cu rime și versuri șoptite aproape dement în microfon, n-ai cum să nu te întristezi. Odată cu înaintarea în vîrstă a femeii, singurătatea acesteia se adîncește. Cristina se căsătorește cu un bărbat mult mai matur, nu acceptă o iubire echilibrată, și hotărăște să nască o fată. Fetița ei ajunge să ia locul Cristinei-copil din prima parte a scenei și toate perioadele unei vieți deja trăite pe scenă par să fie date pe-un repeat teribil, pe care n-ai mai avea puterea să-l mai vezi o dată.
Ada își lasă personajul să îmbătrînească și, deși neîmplinit pe toate celelalte planuri, îl ajută să se dezvolte în plan profesional. Simte un minimum de satisfacție și singurul moment liniștitor din partea de final a piesei pare să fie tocmai cel în care femeia vorbește despre muncă. Cristina îmbătrînește, e singură și se metamorfozează într-o bătrînă-copil care refuză să accepte că valoarea prezentului nu e dată de nimic altceva, decît de trecut.
Spectacolul Adei e un spectacol incomod. E un spectacol în care emoțiile autorului, actorului și personajului sînt toate aduse pe scenă și, în fața publicului care pare să fie un catalizator, devin rezultatul unor reacții neașteptate. Adevărurile nu se ascund nicăieri, oamenii pot să-și permită să lăcrimeze și lucrurile neîmplinite pe lîngă care-au trecut pot să iasă de sub covoarele pielii și să cunoască realitatea, la fel cum Cristina le-a cunoscut pe-ale sale direct pe scenă. Știi că poate actrița a fost copleșită de emoțiile propriului său text, dar știi și că a reușit să umple scena și să te lase să te gîndești la „pasărea fără cuib” și după ce ai ieșit din sală. Acum, n-ai mai vrea decît s-o mai vezi pe Ada jucînd o dată, poate după cîteva zeci de ani, și să realizezi atunci în care vîrstă a femeii i-a convenit Cristinei să trăiască mai mult și să-nțelegi de ce.
Adaugă un comentariu