Argint pentru fresca României arhaice, „Aferim!”
De pe scena Iașului 22 martie 2015 Niciun comentariu la Argint pentru fresca României arhaice, „Aferim!” 51„Aferim!”, filmul premiat la Berlin cu „Ursul de argint”, regizat de Radu Jude, a rulat pentru prima dată în cinematografele din România luna aceasta, avînd premiera în Iași pe 16 martie, de la ora 19.30. „Sala 5” de la Cinema City Iulius Mall din Iași a fost plină de oameni de diferite vîrste care au venit să vadă filmul împreună cu actorul Teodor Corban și co-scenaristul Florin Lăzărescu. De acolo au plecat cu o traistă plină de întrebări și cu un cîntec, care datează din vremea fanarioților care s-au stabilit în Valahia, coloana sonoră a filmului. „Arză-l focul dascăl/ Cum mă necăjește/ Umblă să mă învețe/ Grecul păsărește”.
Un cuvînt a ieșit la lumină odată cu lansarea filmului „Aferim!” – această interjecție provenită din limba turcă care a dat numele producției și care este folosită cu sensul de „Bravo!”. Aferim pentru regizorul Radu Jude, care a fost premiat la Festivalul de la Berlin cu „Ursul de Argint”, dar și actorului ieșean, Teodor Corban, care, după cum a spus chiar el de mai multe ori, a jucat pînă acum doar în „filme minimaliste” și în multe piese montate la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, cît și lui Florin Lăzărescu, scriitor ieșean și co-scenarist.
„Sala 5” de la Cinema City Iulius Mall din Iași a fost invadată de mai mici și mai mari pentru a fi prezenți la premiera peliculei care mai împinge filmul românesc încă o treaptă în procesul de reîmprospătare a ideilor și conceptelor de bază. Iar la Iași, luni, alături de spectatori au urmărit proiecția atît actorul din rolul principal, Teodor Corban, care întruchipează un zapciu (n.red. – funcție care reprezintă echivalentul unui locotent al boierului) pe nume Constandin, cît și Florin Lăzărescu, Petru Ciubotaru, actor la Teatrul Național alături de Teodor Corban și Dan Lungu.
Cu emoțiile-n traistă
„Noi am fost emoționați, atît eu, cît și domnul Lăzărescu, pentru că era lansarea de acasă, noi fiind ieșeni, la care se adaugă încă un val de emoție pentru lansarea filmului în România. Asta pentru că, datorită scenariului și dialogurilor foarte savuroase și pline de arhaisme, care sînt greu de tradus în altă limbă, pe care spectatorul român le înțelege mult mai bine, se înțelege și filmul altfel. Prin traducere se pierd foarte multe nuanțe, aproape jumătate din figurile de stil, din frumusețea și parfumul lui”, a spus Teodor Corban. Dialogurile despre care vorbește actorul aduc în prim-plan vorbirea arhaică fără pic de ascunzișuri, iar povestea este dezinhibată, subiectul principal al filmului fiind rasismul.
Romii din Țara Românească a anului 1835 sînt schingiuiți și puși la muncă, adulterul este considerat o crimă, iar poziția femeii în societate nu este una bună, indiferent din ce familie se trage. Drumul pe care îl fac Constandin și fiul său Ioniță este, de fapt, și o inițiere a copilului, pentru care tatăl are planuri mult mai mari decît să-l facă zapciu. „Un scenariu bine ancorat nu pornește de la o fabulă, de la o întîmplare și «Hai să încropim ceva pe baza asta». Nu, totul era gîndit, totul are o evoluție. Spuneam la lansare că filmul nu are profunzime, are adîncime. El pleacă de la un microcosmos care este inspirat din Creagă, Budai-Deleanu, Anton Pann și se dezvoltă e ca o cunoaștere în timp a unei epopei, se conturează ajungînd la un macrocosmic răvășitor”, povestește actorul Petru Ciubotaru.
Indiferență asumată
„Aferim!” este construit din cadre lungi care lasă personajele să intre și să iasă din imagine, iar cu ajutorul acestora este surprinsă o fărîmă dintr-o Românie arhaică și frumoasă. Camera surprinde copacii cu rădăcinile înfipte adînc în mîlul de pe fundul micilor rîuri sau bălților pline de stuf, lumina care străbate frunzișul des al copacilor, petreceri cu lăutari medievali și potecile înguste de pe mijlocul munților. Cadrele care surprind detalii sînt foarte rare. „Mi s-a părut că publicul din Iași a fost puțin apatic sau mai reținut, poate nu chiar apatic, față de cel din alte orașe, dar din sondările pe care le-am făcut după proiecție am văzut că lumea era foarte încîntată și apatia era de fapt semnul impactului pe care l-a avut filmul asupra lor. Erau foarte tușați, erau foarte impresionați”, a spus Teodor Corban, actorul principal din film, despre publicul ieșean.
Tușele pe care le-a văzut actorul în public se leagă și de final, unul simbolic, ce face trimitere la consecințele pe care le au faptele personajelor, la alegerile grele pe care le are de făcut Constandin pentru a asigura un viitor mai bun pentru fiul său.
Adaugă un comentariu