Balerinii se încalță de la Prada
De pe scena Iașului 21 martie 2012 Niciun comentariu la Balerinii se încalță de la Prada 10Pasiunea este cînd scrîșnet de aripi, cînd tropot de cai. Cînd stă în mîini și se dă peste cap, cînd este ridicată în aer, de talie, ca un fulg. Cînd este nimfă, cînd este Șeherezadă. Cînd se prinde într-un elan donquijotesc cu un evantai de iluzii la piept, cînd se lasă pradă unui delir halucinant. Spectacolul „De la clasic la modern” ne-a arătat că, atunci cînd este Gala Extraordinară de Balet la Iași, pasiunea se poate trăi diferit, dar cu aceeași intensitate și într-o coregrafie clasică și într-una experimentală. Joi, 15 martie, de la ora 18.30, în sala de spectacole a Casei de Cultură a Studenților, preț de două ore, spectatorii nu au respirat. La răstimpuri doar au izbucnit în aplauze frenetice – mereu în contratimp cu finalul actelor de balet. La sfîrșit și-au dat seama că nu există nici o ruptură între clasic și modern. Ci doar o însoțire a lor, ca într-o nuntă a lui Figaro.
Adagio cu Chopiniana
Seducția are brațele atît de goale, de lungi și de fine, încît pare o nălucă. Pare un cocor cu aripile crescute pe dinăutru, atît de tare și dureros de frumos, încît ai impresia că-i vor străpunge pieptul și sufletul îi va ieși printre coaste. Este mică și plesnește de bucurie ca un boboc de sakura. Cînd se ghemuiește în sine, e ca un nufăr care a explodat în floare printre corole de minuni ale lumii, scuturîndu-se la fiecare murmur al lacului. Pare un fluture ale cărui fîlfîiri stau să se frîngă de aer. Iar cînd se lasă ridicată de brațe viguroase, se sublimează pînă devine un abur alb și dens ca o răsuflare oprită. Doar cînd se rotește pe poante îți dai seama că e o silfidă cu chip de japoneză de la Teatrul de Balet din Sibiu, care s-a lăsat prinsă în Chopiniana. Ei îi reproduc simbolic grația alte treisprezece siluete, ce se înfășoară în juru-i ca niște flori de Rochița Rîndunicii care se deschid la soare.
Pe muzica lui Chopin, încordarea dansului se prelungește la unison pentru copilele firave din ansamblul de balet de la Colegiul de Artă „Octav Băncilă”, cît și pentru cele din Ansamblul Operei Române din Iași: de la tremurul coapselor pînă la zîmbetul desenat între colțurile gurii. Indiferent că se oprește mai devreme sau mai tîrziu decît muzica, seducția îmbracă pe rînd hainele Polonezei, Nocturnei și Mazurcăi, însă nu fără un Preludiu, în care idila se consumă, cu pudoare, în imaginație. Pasiunea împletită printre gamele majore ale baletelor lui Chopin este atît de subtilă, încît își ascunde picioarele sub fuste albe și vaporoase, pînă spre glezne. Solista balerină Risa Mochizuchi e fragilă ca o aripă de fluture și nu se lasă purtată într-un Vals Briliant decît la sfîrșit. Rupe zăgazurile firii și lasă bucuria să-i explodeze în suite de piruete, în care talia îi este ținută strîns de solistul desprins parcă din mitul Sburătorului. La finalul părții întîi, scena cu decorurile ei de-un verde crud îi înghite cu tot cu nălucirea lor, pentru a-i naște într-un alt univers din imaginația spectatorilor.
Allegretto cu Don Quijote, vivacissimo cu Ciocîrlia
Pasiunea este ca un argint viu împurpurat cu grație, iar seducția o frumoasă adormită, trezită la viață de muzica lui Ceaikovski. Soliștii balerini Risa Mochizuki și Elvis Gache se joacă. Fac salturi în aer de parcă ar prinde fluturi. Scena trosnește cu precizie la fiecare execuție, la fel și mîinile care plesnesc de încîntare prin sală. Costumele albastre sclipesc ca niște stele pe cerul de gînduri al unei nopți de primăvară. Mișcările mîinilor și picioarelor prin văzduhul invizibil par să împletească o plasă de vise, în care publicul se lasă legănat. Doar că nici nu apucă să se cufunde bine în reverie, că pe scenă zvîcnesc membrii Trupei de Balet „Dansez Pentru Tine”, în ropote tribale de picioare. Momentul lor ține cît o inspirație adîncă și pare parte a unei reprezentații de capoeira. Pasiunea lor arde pe scenă ca gazul metan. Este intensă ca actul scurt de amor al unor exhibiționiști. Fete cu părul blond și brațe bine făcute execută tumbe laolaltă cu băieții cu pieptul strălucitor și dezgolit, dintre care doi sar de pe scenă în fața publicului care izbucnește frenetic. Cînd muzica și aplauzele se opresc, în sală se răsuflă greu de emoție, de parcă de-abia ar fi trecut o turmă de elefanți.
Seducția este ca un șarpe, iar pasiunea ca un venin. Este fluidă, acaparatoare, topită în senzualitate, ca un mercur viu. Șeherezada se unduiește și se împletește în jurul partenerului, ca o Văduvă Neagră. Sedusul nu are scăpare și nici nu vrea. Dar brusc urcă pe scenă cei de la „Dansez Pentru Tine” cu o Ciocîrlie remixată. Ritmurile combinate dintre populară și house spulberă vraja șeicului și-a Șeherezadei sale ca o furtună de nisip. Din nou cu salturi spectaculoase, sincronizări perfecte și o bucurie a dansului strălucind în priviri, balerinii par să aducă pe scenă un amestec de înflăcărare a horelor moldovenești cu ceva din concupiscența cluburilor de noapte. Dar dintre toate astea, Don Quijote, interpretat de Takahiro Tsubo, nu pare că ar avea ce să înțeleagă. Este prea sedus de iluzia lui cu evantai și rochie roșie. Risa Mochikuzi este întruchiparea dragostei spaniole, exprimată cu aceeași patimă ca într-un dans de flamenco, dar încălțată cu papuci de balet. Solo-urile acesteia și ale lui Chisato Tanaka desenează cercuri de acrobații pe scenă. Morile de vînt bat cu putere înspre balerinii japonezi, pentru care virtuozitatea execuțiilor este întîmpinată de aplauze, în timp ce iluzia cu chip de femeie sare de pe călcîi pe poante, ca într-o celebrare a bucuriei pure, trăite în salturi.
Și dacă această a două parte pare să fi fragmentat pasiunea în mii de forme, a fost nevoie doar de o Nuntă a lui Figaro ca lumile orientului, basmului, miturilor și cluburilor să se contopească într-o cascadă a bucuriei. Dragi spectatori, pasiunea este numai una și este o nălucă pe care doar toți balerinii adunați la un loc o pot învăța să danseze.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu